شنبه 29 ارديبهشت 1403
قائم مقام وزير تعاون خبر داد:

اختصاص خط اعتباري 2600 ميليارد توماني براي مسكن مهر

  تاريخ:بيست و هشتم دی 1387 ساعت 15:37   |     کد : 14582   |     مشاهده: 727
به گزارش صنعت نیوز، خط اعتباري 2600 ميليارد توماني از سوي بانك مركزي براي پرداخت تسهيلات مسكن مهر اختصاص يافت.

به گزارش خبرنگار گروه راه و ساختمان صنعت نیوز، خط اعتباري 2600 ميليارد توماني از سوي بانك مركزي براي پرداخت تسهيلات مسكن مهر اختصاص يافت.

سيدعلي علوي ـ قائم مقام وزير تعاون ـ گفت: اين خط اعتباري ميان بانك‌هاي عامل تقسيم شده است و با توجه به آنكه تا پايان سال زماني باقي نمانده، براي بانك‌هاي عامل استان‌ها نيز مشخص شده كه چه قدر از اين ميان بايد وام بدهند.

وي ادامه داد: بانك‌ها در سال جاري براي دادن وام مشكلاتي داشتند كه دلايل متعددي دارد و دولت براي آنكه مشكل تامين وام مسكن مهر را حل كند، يك خط اعتباري را در نظر گرفت و براي هماهنگي بيشتر از دو ماه قبل جلسه مشتركي را ميان وزارتخانه‌هاي مسكن و تعاون و بانك مركزي تشكيل داد تا موانع تسهيلات دهي را بطرف كند.

علوي در پاسخ به اين پرسش كه آيا ميزان اعتبار در نظر گرفته شده براي ساخت و ساز مسكن مهر كافي است؟ گفت: هم اكنون 370 هزار نفر در حال تحويل زمين‌هاي خود براي ساخت هستند و اگر بانك‌ها بخواهند يك ميليون تومان وام آماده‌سازي را به اين افراد بپردازند، رقم 370 ميليارد تومان مي‌شود كه تا پايان سال كافي است.

قائم مقام وزير تعاون ادامه داد: اگر فرض كنيم كه تا پايان سال تعداد افراد به 500 هزار نفر برسد و اين عده يك ميليون تومان وام آماده‌سازي را نيز پرداخت كرده باشند، در آن صورت با احتساب سهم آورده‌ افراد و وام آماده سازي، مي‌توان گفت كه اعتبار تخصيص يافته، براي اين منظور كفايت مي‌كند.

علوي آشنا نبودن بانك‌ها با شرايط پرداخت تسهيلات را از جمله موانع و علل كندي پرداخت تسهيلات مسكن مهر عنوان كرد و افزود: برداشت ما اين است كه وزارت تعاون و مسكن و شهرسازي در چنين شرايطي عملكرد قابل قبولي از خود ارائه كرده‌اند.

قائم مقام وزير تعاون درباره‌ تاخير در اعطاي تسهيلات مسكن مهر و تحويل زمين‌ها اظهار كرد: اين مساله هيچ مشكلي در ساخت و ساز به وجود نمي‌آورد و از نظر ما بهتر شد كه در ابتداي سال زمين‌ها تحويل داده نشد؛ زيرا با كاهشي كه هم اكنون در قيمت‌ها ايجاد شده، مي‌توان بسياري از اتفاقات را تدارك ديد و مواد مورد نياز را خريداري كرد.

وي متذكر شد: تاخير در اعطاي تسهيلات و وام‌ها نيز به نفع بسياري از متقاضيان شد زيرا مسكن مهر يكي از عوامل كاهش قيمت بود و كسي باور نمي‌كرد كه در اين طرح يك ميليون و پانصدهزار نفر زمين تحويل بگيرند در حالي كه تاكنون وضعيت سه ميليون و 800 هزار نفر در حال مشخص شدن است.

علوي اضافه كرد: هم اكنون تنها صد هزار نفر باقي مانده‌اند كه به ادارات كل تعاون مراجعه نكرده‌اند و حتي با تعدادي از اين افراد چندين بار تماس گرفته شد ولي براي ورود به طرح مردد بودند و يا به دليل جديت و دقت در پالايش، خود را واجد شرايط طرح نمي‌دانستند كه اعلام مي‌كنيم هر چه سريع‌تر به تعاوني‌هاي مسكن مهر يا ادارات مربوط مراجعه كنند و در طرح قرار بگيرند.

قائم مقام وزير تعاون تعداد تعاوني‌هاي مسكن مهر تاسيس شده را تاكنون 10 هزار و 413 تعاوني ذكر كرد و گفت: 4300 تعاوني فقط تعاوني مسكن مهر آزاد هستند كه جديدا شكل گرفته‌اند و سه هزار تعاوني نيز مربوط به ادارات و مابقي تعاوني‌ها مسكن كارخانجات و شركت‌ها هستند.

علوي درباره تعداد افراد پالايش شده در طرح مسكن مهر نيز گفت: براساس آخرين نتايج تاكنون سه ميليون و 800 هزار نفر مطابق ليست اعلام شده هيات مديره تعاوني‌هاي مسكن مهر مورد بررسي و پالايش قرار گرفته‌اند كه از اين تعداد يك ميليون و 500 هزار نفر پس از دو مرحله پالايش واجد شرايط شناخته و سازماندهي شده‌اند و يك ميليون و 500 هزار نفر را به مسكن و شهرسازي معرفي كرده‌ايم.

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/14582
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است