جمعه 28 ارديبهشت 1403

پايان اعتصاب در افغانستان

  تاريخ:بيست و سوم ارديبهشت 1387 ساعت 13:00   |     کد : 180   |     مشاهده: 495

اعتصاب دهها تن از اعضاي مجلس نمايندگان افغانستان پس از 35 روز پايان يافته و تمامي نمايندگان بار ديگر در نشست مجلس حضور يافتند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ اين نمايندگان پس از آن دست به اعتصاب زده و از حضور در مجلس خودداري کردند که سخنان يکي از نمايندگان مجلس نسبت به ديگر اقوام ساکن در افغانستان "اهانت آميز" تلقي شد.

علم گل خان، نماينده کوچي‌ها در مجلس افغانستان گفته بود که کوچي‌ها "وارثان اصلي" افغانستان و ديگر اقوام "مهاجر" هستند.

نزديک به 100 تن از اعضاي مجلس در اعتراض به اين سخنان دست به اعتصاب زده و گفتند تا زماني که علم گل خان عذرخواهي نکند، در جلسات شرکت نمي‌کنند.

اعضاي کميسيون 20 نفري موسوم به "کميسيون مختلط تفاهم مجلس نمايندگان"، با انتشار يک توافقنامه اعلام کردند که روي "چندين نکته مورد اختلاف" به توافق رسيده‌اند.

اين کميسيون همچنين گفته است که پس از بررسي اين قضيه، به اين نتيجه رسيده که حاجي علم گل خان بايد از ساير اعضاي مجلس عذرخواهي کند. در غير آن، به گفته اين کميسيون، با وي برخورد انضباطي خواهد شد.

براساس گزارش بي.بي.سي،‌ علم گل خان که قبلا از عذرخواهي در اين مورد خودداري کرده بود، تا كنون در مورد اين توافقنامه ابراز نظري نکرده است.

جنجال در مجلس نمايندگان زماني آغاز شد که اعضاي اين مجلس در مورد قانون انتخابات بحث مي‌کردند.

در ماده‌اي از اين قانون آمده است که کوچي‌ها اجازه دارند در سراسر افغانستان صندوق‌هاي راي‌گيري داشته باشند. اين ماده از قانون انتخابات، با اعتراض برخي ديگر از نمايندگان روبرو شد.

طرفداران اين ماده مي‌گويند، کوچي‌ها همه ساله در مناطق مختلف افغانستان در حال کوچ هستند و بايد اجازه داشته باشند در هر بخش از افغانستان در انتخابات شرکت کنند.

اما مخالفان اين ماده استدلال مي‌کنند که اين عمل خلاف قانون اساسي افغانستان است که حقوق همه شهروندان افغان را مساوي مي‌داند.

http://www.sanatnews.ir/News/1/180
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است