جمعه 28 ارديبهشت 1403

بازيابي اطلاعات هارد ديسك ذوب شده

  تاريخ:بيست و سوم ارديبهشت 1387 ساعت 14:32   |     کد : 211   |     مشاهده: 1571

 خبرگزاري فارس: مهندسان شركتي در مينياپوليس موفق به يافتن و بازيابي اطلاعات روي ديسك‌هاي سخت شاتل كلمبيا شده‌اند كه در سال 2003 در اثر حادثه‌اي در آسمان منفجر شده بود.

   به نقل از آسوشيتدپرس، جان ادواردز از مهندسان شركت "كرال اونتارك" مينياپوليس مي‌گويد:" زماني كه ما هارد ديسك را پيدا كرديم تنها دو قطعه فلز به هم چسبيده بود. حتي نمي‌توانستيم نام آن را هارد ديسك بگذاريم. كاملاً سوخته و ذوب شده بود. در نظر اول كاملاً از بين رفته بود اما ما هميشه يك بار موضوعات را آزمايش مي‌كنيم."

اين هارد ديسك در جريان مأموريت شوم شاتل كلمبيا براي ذخيره اطلاعات يك تجربه علمي درباره گاز مايع زنون مورد استفاده بوده است.

اكثر اطلاعات در جريان سفر اين فضاپيما به زمين مخابره شده بود. يافته‌هاي ادواردز در شماره ماه آوريل مجله Physical Review E منتشر شده است.

شاتل كلمبيا در جريان بازگشت از مأموريت و ورود به اتمسفر در اول فوريه 2003، منفجر و قطعه قطعه شد و هر 7 فضانورد آن جان خود را از دست دادند. شاتل در زمان پرتاب با نشت كف از يك مخزن سوخت آن صدمه ديده بود.

اين هارد ديسك هم مانند ساير بقاياي شاتل در تگزاس يافته شد و 6 ماه پس از يافته شدن توسط ناسا به اين شركت كه متخصص بازيابي اطلاعات آسيب ديده است فرستاده شد.

به گفته ادواردز بخش مهمي از قسمت‌هاي آسيب ديده مربوط به نقاطي بوده است كه اطلاعاتي روي آن ذخيره نشده بوده. به گفته وي شانس بزرگ اين بوده كه كامپيوتر مورد نظر با سيستم عامل DOS كار مي‌كرده كه اطلاعات را روي همه جاي ديسك تقسيم نمي‌كرده است.

ادواردز موفق شد با شست‌وشوي هارد با مواد شيميايي بعد از 2 روز تلاش 99 درصد اطلاعات اين هارد ديسك را بازيابي كند. ادواردز در تلاش براي بازيابي اطلاعات دو هارد ديسك ديگر كشف شده در بقاياي شاتل كلمبيا ناكام ماند.

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/211
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است