به گزارش خبرنگار گروه راه و ساختمان صنعت نیوز، راه آهن 506 کيلومتري اصفهان - شيراز ، آرزوي ديرينه مردم استان فارس ؛ چهارشنبه - 13 خرداد ؛ با اعزام 600 زائر مرقد مطهر حضرت امام خميني (ره) با يک قطار از شهر جديد صدرا ؛ به بهره برداري مي رسد.
اتصال استان فارس به شبکه ريلي و توسعه متوازن استان ، افزايش ايمني حمل و نقل ، کاهش مصرف سوخت و عوارض زيست محيطي و ادامه اين خط آهن تا استان بوشهر و اتصال خليج فارس از طريق راه آهن به درياي خزر از اهداف ساخت راه آهن اصفهان - شيراز است.
اين خط اهن از ايستگاه ديزيچه در اصفهان آغاز مي شود و با عبور از شهرهاي شهرضا ، آباده ، اقليد ، سعادت شهر و مرودشت به شيراز مي رسد.
در مسير راهآهن اصفهان به شيراز ، 24 ايستگاه ، 21 رشته تونل در مجموع به طول 14 کيلومتر و پل بزرگ ايزدخواست به همت مهندسان ايراني ساخته شده است.
اين محور ظرفيت حرکت روزانه 21 زوج قطار و جابجايي سالانه 4 ميليون مسافر و 7 ميليون تن بار را دارد.
قائم مقام معاونت ساخت و توسعه راهآهن وزارت راه و ترابري در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزي خبر با بيان اينکه ساخت خط آهن اصفهان - شيراز از سال 1375 مطرح و از سال 1384 به طور جدي آغاز شد ، گفت : با تخصيص مناسب اعتبارات و سرعت اجراي آن در ماه هاي اخير ، اين طرح دو سال زودتر از برنامه ؛ آماده بهره برداري شد.
رسول بي پروا افزود : نخستين بار در کشور شب گذشته يک رام قطار براي حضور در ايستگاه شيراز از ارتفاع 2536 متري از سطح دريا عبور کرد که افتخاري براي متخصصان داخلي است.
مجري اين طرح تصريح کرد : ريل گذاري روزانه 5 کيلومتر در خط آهن اصفهان - شيراز هم رکورد جديدي در کارنامه مهندسان کشور است.
بي پروا گفت : در ساخت راه آهن اصفهان - شيراز 420 ميليارد تومان هزينه شده و براي تکميل ديگر امکانات ان 200 ميليارد تومان هم نياز است.
وي افزود : استقرار سامانه هاي رايانه اي و الکترونيک و نصب علائم ارتباطي ، تکميل ايستگاه ها و ارتقاي ايمني به تدريج انجام خواهد شد.
مديركل ساخت و توسعه راهآهن منطقه يك كشور با تاکيد بر رعايت کيفيت و استاندارد ها در ساخت اين خط آهن گفت : اقدامات جانبي ، همزمان با بهره برداري از طرح انجام خواهد شد ؛چون معطل نماندن سرمايه گذاري ها از سياستهاي دولت است.
بي پروا اضافه کرد : اين روش همان استفاده بهينه از سرمايههاست و سرعت در اجراي طرح راهآهن اصفهان - شيراز را نشان ميدهد.