جمعه 28 ارديبهشت 1403

آورده دهک‌های پایین در نهضت ملی مسکن ۲۰ میلیون تومان است

آورده دهک‌های پایین در نهضت ملی مسکن ۲۰ میلیون تومان است
  تاريخ:بيست و دوم فروردين 1401 ساعت 11:02   |     کد : 246370   |     مشاهده: 1124
به گزارش صنعت نیوز، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: با دستور رئیس جمهور، آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن برای دهک‌های ۱ تا ۳ از ۴۰ میلیون به ۲۰ میلیون تومان کاهش یافت.
به گزارش صنعت نیوز، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: با دستور رئیس جمهور، آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن برای دهک‌های ۱ تا ۳ از ۴۰ میلیون به ۲۰ میلیون تومان کاهش یافت.
 
خلیل محبت خواه مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران درباره نهضت مسکن ملی گفت: در پیش بینی وزارت راه شهرسازی به ازاء هر سال حدود ۱۵۵ هزار و ۵۵۵ واحد برای استان تهران در نظر گرفته شده که در ۴ سال ۶۰۰ هزار واحد سهم استان تهران از کل واحد‌های ساخته شده در سطح کشور خواهد بود. این واحد‌ها به دلیل گستردگی استان تهران بین شهر‌های جدید و شهر‌های استان تهران تقسیم شده و شهر تهران از این امر مستثنی است. ثبت نام‌ها در موعد مقرر انجام و پالایش‌ها انجام شد. آخرین فرصت برای ثبت نام نهایی و ویرایش اطلاعات ۲۹ اسفندماه بود.
 
وی افزود: در استان تهران نزدیک ۷۰۰ هزار نفر متقاضی نهضت ملی مسکن بودند و حدود ۹۰ هزار تقاضا از سوی مجردان صورت گرفته است. برای حدود ۳۰۰ هزار نفر پالایش انجام شده است و همچنان این روند ادامه دارد. مسئولیت پالایش در شهر‌های بالای ۱۰۰ هزار نفر بر عهده اداره کل راه و شهرسازی استان تهران و شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر بر عهده بنیاد مسکن است. در صورتی که پیامکی برای متقاضی ارسال نشده است به اداره کل سازمان راه و شهرسازی مراجعه کند.
 
وی افزود: بر اساس بخشنامه‌ای که ۴۰ روز پیش از عید نوروز ابلاغ شد متقاضیان شهر تهران فقط باید در شهر‌های پاکدشت، رباط کریم، هشتگرد، پرند، ایوانکی ثبت نام کنند. بسیاری از متقاضیان شهر تهران در شهر‌های شرق تهران ثبت نام کرده بودند؛ بنابراین به آن‌ها فرصت داده شد تا از محل‌های قبلی انصراف دهند و محل‌های جدیدی را انتخاب کنند. تعداد زیادی از متقاضیان شهر‌های جدید را انتخاب کرده اند.

آورده دهک‌های پایین در نهضت ملی مسکن ۲۰ میلیون تومان است
 
محبت خواه گفت: پیامک برای افرادی ارسال شده است. قطعا برای متقاضیانی که مدارک کامل و استعلام تایید دارند یا در انتظار هستند پیامک ارسال می‌شود. در صورتیکه از ۱۵ روز تا یکماه دیگر پیامکی برای آن‌ها ارسال نشد باید به سایت یا ادارات راه و شهرسازی استان و شهرستان خود مراجعه کرده و مشکل خود را که احتمالا از نقص مدارک است را پیگیری نمایند.
 
وی افزود: وقتی احراز هویت متقاضی تایید شد، وی به صورت خودکار به بانک معرفی می‌شود تا خط تسهیلات برای واحد وی تعریف شود.
 
محبت خواه در پاسخ به اینکه آورده مورد نیاز باید چقدر باشد و تسهیلات دولتی چقدر است؟ گفت: در استان تهران زمین‌ها شناسایی شده است. جلسات کارگروه امور زیربنایی برای الحاق زمین‌ها به محدوده شهری یا کمیسیون ماده ۵ برای تغییر کاربری زمین‌ها معمولا دوبار در یک هفته برگزار و زمین‌های استان تهران برای دوسال آماده شده است و روند اداری آن در حال طی شدن است.

آورده دهک‌های یک تا سه، ۲۰ میلیون تومان است
 
اداره کل راه و شهرسازی استان تهران با توجه به تفاهم نامه خود با انبوه سازان فراخوانی جهت مشارکت در ساخت این طرح داده شد و از بین ۱۲۰ انبوه ساز، ۱۹ انبوه ساز و مشاوران آن‌ها انتخاب شدند تا در این طرح مشارکت داشته باشند. متقاضیان طرح اقدام ملی به نهضت ملی مسکن انتقال داده شده و افزایش وام شامل حال آنها خواهد شد. آورده هم که قبلا ۲۰ میلیون تومان بود به ۴۰ میلیون افزایش پیدا کرد، ولی بعدا با تاکید رئیس جمهور دهک‌ها از هم جدا شدند و آورده دهک‌های اول تا سوم مجددا به ۲۰ میلیون کاهش پیدا کرد. ضمن اینکه صندوق ملی مسکن که متولی آن وزارت راه و شهرسازی است به متقاضیانی که مشکل آورده دارند به ویژه در سه دهک اول کمک خواهد کرد. شناسایی دهک‌ها هم به درستی از طریق سامانه انجام خواهد شد.
 
وی در پاسخ به اینکه آیا حوزه مسکن به عنوان پیشران اقتصادی در سال جاری به وظیفه خود عمل خواهد کرد، گفت: همکاری مردم امری بسیار مهم است. پروژه‌ها آغاز شده و در بیشتر شهر‌ها مثل رباط کریم پیشرفت خوبی در طرح اقدام ملی مسکن داشته است. متقاضیانی که ثبت نام کرده و واحد آن‌ها مشخص شده باید آورده بدهند. تسهیلات هم در تهران ۴۵۰ میلیون و سایر کلانشهر‌ها ۴۰۰ میلیون، مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون و سایر شهر‌ها ۳۰۰ میلیون است. در صورت تحقق شرایط و آوردن آورده وظیفه داریم به پروژه‌ها سربزنیم و از انبوه سازان بازخواست کنیم و مردم هم می‌توانند طی بازدید اگر کم کاری دیدند از طریق سایت اداره کل راه و شهرسازی استان تهران به ما اطلاع دهند. در استان تهران اکثر کار‌ها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و نیازی نیست متقاضی به محل مراجعه کند.
 
وی درباره متراژ واحد‌های طرح نهضت ملی میکن گفت: متراژ آپارتمان‌ها بین ۷۵ تا ۱۰۰ متر است اگرچه با در نظر گرفتن مشائات و اندازه زمین می‌تواند تا قدری هم متفاوت باشد.
 
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در خصوص تعاونی کیسون شهر جدید پرند که روند ساخت طرح‌های مسکن ملی را مختل کرد گفت: ما در شورای مسکن استان ورود کردیم. شکایت از این تعاونی زیاد است. اختلاف بین پیمانکار و شهر جدید است. تعهد شهر جدید پرند این بوده که پروژه تا آخر سال ۱۴۰۰ به سرانجام برسد از تعداد ۷ هزار شکایت، بیشترین تعداد مربوز به تعاونی کیسون است. قرار است تا ۶ ماه دیگر این واحد‌ها تحویل داده شود.
 
وی در خصوص مسکن ویژه تهرانسر هم اظهار داشت: مشکل این محدوده برای مدت‌ها مسکوت مانده بود و ما هم مشکلاتی با شهردار داشتیم. دو شهردار عوض شدند و شهردار جدید به تازگی منصوب شده است. خواسته‌هایی شهرداری داشت که بیش از اندازه بود. با شهردار جدید جلسه‌ای داشتیم که بر اساس آن صورتجلسه‌ای تنظیم شده است. اگر شهردار منطقه ۲۱ صورتجلسه را امضا کند فرآیند تفکیک و تحویل سند طی ۳ ماه انجام خواهد شد.
 
محبت خواه با تاکید بر اینکه انبوه سازان علاوه بر سوابق تحصیلی باید تجربه هم داشته باشند گفت: پیمانکاران زیر ذره بین سازمان راه و شهرسازی هستند. یکی از کار‌هایی که باید برای تهران انجام شود شهرک سازی است. با مشاوران ذی صلاح هم صحبت شده است. گسترش شهرک‌ها تابع ضوابطی است که باید رعایت رعایت شوند. باید ببینیم آیا سرانه‌های لازم برای مردم یک شهرک فراهم است و آیا با گسترش آن می‌توان سرانه‌های بعدی را تامین کرد.
 
وی با اشاره به اینکه در ابتدا در طرح‌های ملی ساخت مسکن حضور داشته است: با استفاده از تجربیات گذشته سایت‌هایی که برای نهضت ملی مسکن در نظرگرفته شده از هر لحاظ کامل است. سرانه مورد نیاز همه به طور کامل تامین شده است.
 
محبت خواه با اشاره به اینکه آمار متناقضی از خانه‌های خالی وجود دارد و مالیاتی که برای آنها وضع شده گفت: قانونی باید وضع شود که بگوید در نقاط مختلف شهر سقف اجاره چقدر است و صاحبخانه نتواند قیمت را بیشتر از مقدار مجازاجاره دهد. در حال حاضر باید جلوی زیاده خواهی در حوزه مسکن را بگیریم. در هر جایی ساخت و ساز در ابتدای کار خود قرار دارد مشاوران مسکنی با کانکس در منطقه حضور دارند و این پروژه‌ها را به فروش می‌رسانند.
 
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران خاطرنشان کرد: حدود ۸۰۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن آماده آغاز کار است و روند ساخت حدود ۳۵۰ هزار واحد آن آغاز به کار کرده است قطعا در نرخ مسکن تاثیرگذار خواهد بود. به محض اینکه اسکلت ساختمان‌ها زده شود تاثیر آن را بر روی بازار خواهید دید. وقتی مسکن رونق پیدا کند حداقل ۴۰ صنعت شروع به کار می‌کند که به تبع آن اشتغال ایجاد می‌شود.
 
وی تاکید کرد: با افراد مجرد تعهد کرده ایم زمانی کلید خانه به آنها داده می‌شود که متاهل شده باشند در صورت مجرد بودن خانه به آنها تحویل داده نمی‌شود. این خانه‌ها اجاره ۹۹ ساله است و با توجه به آورده تسویه شده و به متقاضی دیگری واگذار می‌شود. در طرح‌های مسکن مهر و اقدام ملی هم این اتفاق افتاد و زمانیکه در آخرین لحظه مشخص شد فرم جیم متقاضی مشکل دارد، واحد مسکونی به وی تحویل داده نشد.
 
محبت خواه با تاکید بر اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اینکه هر سال یک میلیون و در انتهای ۴ سال دوره ریاست جمهوری حداقل ۴ میلیون واحد مسکونی تحویل متقاضیان خواهد شد و حتما این کار انجام خواهد شد، گفت: ما طی ۶ ماه زمین دوسال طرح نهضت ملی مسکن را تامین کرده ایم. پس حتما این فرآیند انجام شدنی است.

مالکان، خانه‌های نیمه ساخته خود را با استفاده از تسهیلات تکمیل کنند
 
وی در پایان گفت: در سطح استان و به ویژه شهر تهران خانه‌های نیمه ساخته زیادی وجود دارد که به حال خود رها شده اند. از مالکان و سازندگان این واحد‌ها درخواست داریم با استفاده از تسهیلاتی که برایشان در نظر گرفته شده واحد‌های مسکونی خود را تکمیل کنند و نگرانی بابت تحویل آن نداشته باشند.

http://www.sanatnews.ir/News//246370
Share

آورده دهک‌های پایین در نهضت ملی مسکن ۲۰ میلیون تومان است
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است