شنبه 29 ارديبهشت 1403

کاهش مصرف انرژی در صنایع با یک محصول ایران ساخت

کاهش مصرف انرژی در صنایع با یک محصول ایران ساخت
  تاريخ:بيست و پنجم ارديبهشت 1401 ساعت 13:29   |     کد : 267092   |     مشاهده: 993
به گزارش صنعت نیوز، در یک اقدام فناورانه، بخشی از انرژی حرارتی که از طریق سوختن تلف می‌شود، دوباره به چرخه حرارتی بازمی‌گردد.
به گزارش صنعت نیوز، در یک اقدام فناورانه، بخشی از انرژی حرارتی که از طریق سوختن تلف می‌شود، دوباره به چرخه حرارتی بازمی‌گردد.
 
در صنایع، کوره‌ها، گلخانه‌ها، موتورخانه‌ها و...، بخش زیادی از انرژی حرارتی از طریق دودکش تجهیزات به محیط تلف می‌شود، این تلفات، هزینه‌های زیادی از نظر اقتصادی و محیط زیست تحمیل می‌کند که برای جلوگیری بخشی از تلفات حرارتی، از مبدل‌های بازیافت حرارت استفاده می‌شود.

این مبدل‌های حرارتی، بازیافت سوختی است که بدون استفاده هدر می‌رود و در ازای آن، هزینه‌ای پرداخت شده است.

بازیافت انرژی حرارتی تلف‌شده
 
به گفته رضا خدامی مدیرعامل شرکت ابرسازندگان شاهوار، مبدل‌های تولیدشده توسط این شرکت، بخشی از حرارت را به سیستم بازمی‌گرداند و سبب کاهش مصرف انرژی می‌شود.
 
این شرکت، نوع جدیدی از مبدل‌های بازیافت حرارت را طراحی و ساخته که در آن از فناوری لوله‌های حرارتی استفاده شده است. باتوجه به نوع انتقال حرارت در این مبدل‌ها، راندمان حرارتی به‌شدت افزایش یافته و این مزیت باعث کوچک شدن مبدل و در نهایت، کاهش هزینه ساخت و هزینه نگهداری شده است.

هم‌اکنون چند نمونه از این مبدل‌ها در چند گلخانه نصب شده و شرکت در حال بهینه کردن خدمات آن است.
 
این دستاورد، نخستین نمونه از این مدل ابتکارات در کشور به حساب می‌آید. اینکه این ابتکار در مبدل‌های بازیافت طراحی شود و به صورت یک کالای تجاری دربیاید، اتفاقی است که تاکنون، تنها در انحصار کشورمان قرار دارد.

تولید این محصول که درصدد تبدیل به یک کالای صنعتی است، برای ۱۵ نفر به شکل مستقیم، اشتغال‌زایی کرده است.

طرح ساخت مبدل‌های بازیافت حرارت، با حمایت‌های معاونت نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، به مرحله تولید و توسعه رسیده است.

http://www.sanatnews.ir/News//267092
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است