دو شنبه 31 ارديبهشت 1403

احیای مجدد چاه‌های عمیق با کمک یک ربات دانش بنیان

احیای مجدد چاه‌های عمیق با کمک یک ربات دانش بنیان
  تاريخ:بيست و ششم مهر 1401 ساعت 14:25   |     کد : 270659   |     مشاهده: 715
به گزارش صنعت نیوز، یک شرکت دانش بنیان با سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد ریالی موفق به ساخت محصولی تحت عنوان ربات شیارزن چاه عمیق با هدف احیا و آبدهی مجدد این چاه‌ها شده است.
به گزارش صنعت نیوز، یک شرکت دانش بنیان با سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد ریالی موفق به ساخت محصولی تحت عنوان ربات شیارزن چاه عمیق با هدف احیا و آبدهی مجدد این چاه‌ها شده است.

ابوالفضل حسنی مدیرعامل شرکت دانش بنیان ایده کاوان که مجموعه آن‌ها در پارک فناوری پردیس مستقر است، گفت: با استفاده از این ربات در واقع چاه‌هایی را که قبلا حفر شده است و طبق نظر کارشناسان با اسکن منطقه پس از ۵ تا ۱۰ سال استفاده دچار فرسودگی، گرفتگی شبکه، رسوب گرفتگی و در ادامه به دلیل این آسیب‌ها دچار کاهش آبدهی شده اند و باید از رده خارج شوند، مجددا احیا می‌کنیم.

حسنی با اشاره به طراحی یک دستگاه تحت عنوان ربات شیارزن (مشبک زن) چاه‌های عمیق و همچنین بومی سازی دو دستگاه شامل دوربین ویدئومتری چاه عمیق و دستگاه جک ترمیم چاه برای احیای مجدد چاه‌های فرسوده و آسیب دیده، افزود: در واقع ما در ابتدا با دوربین بومی سازی شده عیوب و اشکالات موجود در داخل چاه را شناسایی و در مرحله بعد با دستگاه جک ترمیم، دفرمگی و انسداد چاه را برطرف و مجددا چاه را احیا و قابل استفاده می‌کنیم.

وی در خصوص کارکرد دستگاه شیارزن (مشبک زن) جداره چاه نیز با بیان اینکه، شیار‌های پیرامون لوله فلزی چاه‌های عمیق گا‌هی اوقات به دلیل رسوبات املاح آب، آهک و ماسه یا ریزش چاه دچار گرفتگی می‌شوند، افزود: این مساله به مرور زمان منجر به کاهش سرریز آب به داخل چاه و در نتیجه افت سطح آب و کاهش بهره‌وری آن می‌شود.

مدیرعامل این شرکت فناور اضافه کرد: به منظور رفع این مشکل که توسط دوربین ویدئومتری چاه به روش بازدید آنلاین از جداره قابل تشخیص است، روش‌های متفاوتی وجود دارد که یکی از کارآمدترین روش‌ها ایجاد شیار جدید با استفاده از دستگاه شیارزن (مشبک زن) جداره چاه است.

وی تصریح کرد: دستگاه شیارزن طراحی شده با کاربری بسیار ساده و با کنترل چند دکمه از طریق دستگاه کنترل پنل، می‌تواند شیار‌هایی به طول ۸ تا ۱۰ سانتیمتر و عرض ۲ تا ۵ میلیمتر در جداره چاه ایجاد کند.

حسنی با بیان اینکه، این دستگاه شیارزن به پاورپک داخلی مجهز است، افزود: این دستگاه بدون نیاز به ارسال شلنگ هیدرولیک به داخل چاه قادر است عملیات شیارزنی را تا عمق ۵۰۰ متری اجرا کند و پس از قرارگیری در عمق مورد نظر، سه بازوی نگهدارنده خود تنظیم، دستگاه را در داخل لوله فیکس می‌کند تا امکان برش دقیق و بدون لرزش در چاه‌های به قطر ۱۰ تا ۱۶ اینچ فراهم شود و پس از ایجاد شبکه در دیواره چاه مجددا آبدهی چاه افزایش یافته و چاه احیا می‌شود.

وی افزود: با این اقدام، چاهی را که حدود یک تا دو میلیارد ارزش دارد، دوباره به چرخه مصرف بازمی گردانیم و به بهره برداری می‌رسانیم و نیازی نیست که مجددا چاه جدیدی حفر شود و این در واقع عملیاتی است که بیشتر در کشور‌های همچون ایران که با خشکسالی و کمبود آب مواجه است، کاربرد دارد که البته به نظر می‌رسد در آینده نزدیک کشور‌های زیادی به این دستگاه نیاز خواهند داشت.

این فعال حوزه دانش بنیان کشورمان همچنین با بیان اینکه، دو دستگاه بومی سازی شده شامل دوربین ویدئومتری چاه عمیق و دستگاه جک ترمیم چاه دارای نمونه خارجی هستند، افزود: البته نمونه خارجی این دستگاه‌ها بین یک تا یک و نیم میلیارد قیمت دارند، اما ما این دو محصول را با قیمت بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون عرضه می‌کنیم و در اختیار پیمانکاران داخلی قرار دهیم که این خود باعث خروج ارز از کشور شده است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان ایده کاوان همچنین با بیان اینکه، در حوزه آب و فاضلاب بیشترین فروش این شرکت فناور مربوط به دوربین‌های ویدئومتری چاه و جک‌های ترمیم چاه‌های عمیق است، افزود: سومین محصول ما ربات مشبک زن است که به تازگی رونمایی شده است و امیدواریم در آینده بتوانیم فروش بیشتری از این دستگاه فناورانه داشته باشیم.

وی با اشاره به ایجاد اشتغال ۲۵ نفری مستقیم در این مجموعه دانش بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس ساخت «دوربین‌های ویدئومتری شبکه فاضلاب یا ربات بازرس شبکه فاضلاب» و «تونل‌های زیرزمینی و تاسیسات شهری»، «سایرو (Si-Ro) - ربات بازرس محیط» و «ربات رسوبزدایی و شستشوی مبدل حرارتی» و همچنین «ربات‌های کاربردی در حوزه پتروشیمی و نفت» را از دیگر تولیدات این واحد فناور نام برد.

حسنی در خصوص وضعیت صادرات محصولات این شرکت دانش بنیان نیز اظهار کرد: با وجود اینکه در حوزه داخلی موفق عمل کرده ایم و مجموعه به یک رشد بسیار خوبی رسیده است، اما همچون بسیاری دیگر از شرکت‌های فناور که در تلاش برای تغییر فرهنگ اقتصاد کشور از خام فروشی به اقتصاد دانش بنیان هستند، با چالش فروش و بازار مواجه هستیم و به دلیل مشکلات تحریم‌ها و روابط خارجی محدودیت در صادرات داریم و نتوانسته ایم به شکل موثری در حوزه صادرات موفق عمل کنیم و نیازمند حمایت‌های جدی‌تر دولت هستیم.

http://www.sanatnews.ir/News//270659
Share

احیای مجدد چاه‌های عمیق با کمک یک ربات دانش بنیان
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است