يک شنبه 30 ارديبهشت 1403

شهردار تهران از روند مهاجرت معکوس در پایتخت می‌گوید

شهردار تهران از روند مهاجرت معکوس در پایتخت می‌گوید
  تاريخ:يازدهم ارديبهشت 1402 ساعت 12:09   |     کد : 276013   |     مشاهده: 369
به گزارش صنعت نیوز، شهردار تهران از مهاجرت معکوس از پایتخت، بدهی ۵۰ هزار میلیاردی شهرداری تهران، فرسودگی حمل و نقل عمومی‌ و به صدا درآمدن زنگ خطرهای شهر، ترافیک، آلودگی هوا، بد مسکنی و بی‌مسکنی، کمبود یک میلیون مسکن در تهران سخن گفت.
به گزارش صنعت نیوز، شهردار تهران از مهاجرت معکوس از پایتخت، بدهی ۵۰ هزار میلیاردی شهرداری تهران، فرسودگی حمل و نقل عمومی‌ و به صدا درآمدن زنگ خطرهای شهر، ترافیک، آلودگی هوا، بد مسکنی و بی‌مسکنی، کمبود یک میلیون مسکن در تهران سخن گفت.
علیرضا زاکانی روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه در ۲۰ ماه است که این مسئولیت را آغاز کرد به عملکرد مدیریت شهری پرداخت.
وی اظهار داشت: شهروندان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند زیرا باید از شهر به بهترین نحو بهره ببرند و هم با کمال خدمت رسانی آسایش برای آنها فراهم شود.
زاکانی افزود: ۲۰ ماه قبل که شهر را تحویل گرفتیم در عمل طرح‌های عمرانی متوقف شده بود و بخشی از طرح‌هایی که در گذشته انجام شده بود، مانند میدان فتح، خاک ریخته و مسکوت مانده بود.
شهردار تهران گفت: شهرداری بیش از ۵۰ هزار میلیارد بدهی دارد و درآمدها کاهش یافته است و انتظار کار عمرانی نمی‌توان از شهر داشت.
زاکانی تاکید کرد: در آغاز مدیریت در شهرداری تهران، شهر از فرسودگی رنج می‌برد تا جایی که ۱۲ هزار هکتار از ۷۹ هزار هکتار مساحت شهر تهران را بافت ناپایدار تشکیل می داد.
به گفته زاکانی شهر تهران در زمان تحویل شهرداری زیرساخت شهری فرسوده بود و جمع آوری آب‌های سطحی، موضوع ۸۰۰ پل شهری و سایر موارد با مشکلاتی مواجه بود و می‌توان گفت؛ زنگ خطرهای شهر به صدا در آمده و شهر نیازمند بازبینی بود.

علل مهاجرت معکوس از تهران
شهردار تهران ادامه‌داد: موضوعاتی از جمله ترافیک، آلودگی هوا، بد مسکنی و بی‌مسکنی، کمبود یک میلیون مسکن در تهران، شرایط را به سمتی برد که مهاجرت معکوس از تهران انجام شود به حدی که در سال ۱۴۰۰ طبق برآورد استان البرز، بیشترین مهاجرت از تهران به البرز بوده است که این مهاجرت اسفناک است.
زاکانی تاکید کرد: اتفاقات شهر تهران در کنار بی‌عدالتی و فاصله بسیار زیاد شمال و جنوب شهر، حکایت از این داشت که باید اقدام بزرگ و تحولی در دستور کار شهرداری قرار گیرد.
وی یادآور شد: در درون مدیریت شهری نیز با مجموعه‌ای مواجه بودیم که ۲ سال و نیم در تنش مالی بود و حتی برای حقوق و دستمزد قرض گرفته بودند.
شهردار تهران افزود: ۳۱ هزار پروانه به کمتر از ۶ هزار پروانه در سال ۱۴۰۱ رسیده بود که آثار آن را در درآمد و امکانات شهر می‌توان دید.
زاکانی، کمبود و فرسودگی حمل و نقل عمومی‌ و بدهی‌ها را از دیگر مشکلات شهر در زمان تحویل مدیریت شهری عنوان کرد.
شهردار تهران با بیان اینکه نتیجه تغییرات تبدیل به یک سند جامع شد، افزود: هر هفته در دانشگاه‌ها با روسا و اساتید جلسات هم‌اندیشی برگزار می‌شود و به استقبال نقد می‌رویم زیرا حق اشتباه کردن نداریم.
وی با بیان اینکه می‌خواستیم شهرداری را به یک نهاد خدمات رسانی اجتماعی و تکیه‌گاه مردم تبدیل کنیم، اظهارداشت: سعی کردیم توسعه شهر با محوریت حمل و نقل و ایجاد محله‌های الگو را داشته باشیم و تحول در سبک زندگی شهر را نیز بر اساس نظر و مشارکت نخبگان در نظر گرفتیم.

احداث شهرک ۲۰۰ هکتاری فناوری
شهردار تهران با اشاره به تحول و توسعه در حوزه فناوری گفت: ۲۰۰ هکتار برای احداث شهرک فناوری به عنوان یک نمونه بی همتا در شهر در نظر گرفته شده است و به دنبال این بودیم که سه ناحیه هوشمند در شرق، غرب و مرکز داشته باشیم و هویت‌های فناوری، اقتصادی و اجتماعی ایجاد کنیم.

تحقق ۱۴۳ درصدی بودجه
وی با اشاره به خروج از تنش مالی در هفته اول کار شهرداری افزود: سال ۱۴۰۱ با وجود افزایش ۱۳ همتی، ۱۴۳ درصد تحقق بودجه داشتیم و همه طرح‌های شهر فعال شد و یک طرح نیست که طراحی شده باشد و اجرایی نشده باشد مانند آزادراه شهید شوشتری و بزرگراه یادگار امام(ره) و شهید بروجردی که همه مجدد فعال شدند.
افتتاح ۱۲ ایستگاه مترو تا پایان سال
به گفته زاکانی، تاکنون ۱۰ ایستگاه و ۳۳ کیلومتر مترو به بهره برداری رسیده است و تا پایان سال ۱۲ ایستگاه و ۲۲ کیلومتر مترو نیز به بهره برداری خواهد رسید همچنین طرح‌های ناتمام از طریق مشارکت و مولدسازی پیش می‌رود و طرح‌های ۲۰ ساله در کمتر از ۶ تا ۷ سال به پایان می‌رسد.
زاکانی با اشاره به پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومان از دیون در سال ۱۴۰۱ نیز گفت: سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها پرداخت کردیم و تمام پرونده‌های باز شهر مانند نفر آباد، اسلام آباد و کن در کمیسیون ماده ۵ با تغییر رویکرد مصوب شد و شرایط به سمتی رفت که برای نخستین بار شاهد رشد صدور پروانه بودیم و ۱۰ هزار فقره پروانه در سال قبل صادر شد ضمن اینکه تونل دو طبقه ۹ کیلومتری شهید متوسلیان از ماه آینده وارد مناقصه می‌شود.
شهردار تهران گفت: در آستانه یک حرکت بزرگ هستیم و حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان از امکانات خود را در حوزه مبارزه با مفاسد پس گرفته‌ایم و طرح‌هایی برای باز پس گیری اموال بکار گرفته‌ایم همچنین بزرگترین فرصت شهری ۱۲ هزار بافت ناپایدار است که در صورت ساخت، امکانی بزرگ برای شهر فراهم می‌کند.
وی ادامه داد: تهران از لحاظ ایمنی در حوزه سه گسل در تنش به سر می‌برد و سال گذشته ۶۸ درصد در بافت فرسوده افزایش صدور پروانه داشته‌ایم.

http://www.sanatnews.ir/News//276013
Share

برچسب ها :  شهردار , مهاجرت
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است