شنبه 29 ارديبهشت 1403

راه اندازی اولین موزه بافته‌های تاریخی کویر ایران در یزد

راه اندازی اولین موزه بافته‌های تاریخی کویر ایران در یزد
  تاريخ:بيست و هشتم خرداد 1402 ساعت 10:41   |     کد : 278677   |     مشاهده: 381
به گزارش صنعت نیوز، مدیر توسعه گروه موزه‌های دفینه همزمان با هفته صنایع دستی از راه اندازی اولین موزه بافته‌های تاریخی کویر ایران با محوریت بافته‌ها و منسوجات یزد خبر داد.
به گزارش صنعت نیوز، مدیر توسعه گروه موزه‌های دفینه همزمان با هفته صنایع دستی از راه اندازی اولین موزه بافته‌های تاریخی کویر ایران با محوریت بافته‌ها و منسوجات یزد خبر داد.
محسن قانونی با اعلام این خبر گفت: سال گذشته بعد از اینکه موزه نور و روشنایی یزد مورد بهره برداری قرار گرفت؛ رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با استانداری یزد تفاهمنامه‌ای امضا کردند تا در کنار این موزه، بنای موزه دیگری نیز تجهیز و ایجاد شود.
او افزود: موزه نور و روشنایی، بخشی از کارخانه ریسندگی بوده است که سال گذشته مورد بهره برداری قرار گرفت. بخش دیگری از این کارخانه از جمله ساختمان اصلی، با ۶۱۰۰ متر مربع، در اختیار بنیاد قرار گرفت تا به عنوان دومین فضای موزه‌ای بنیاد در کنار موزه نور و روشنایی مورد بهره برداری قرار گیرد.
قانونی از پیگیری فرایند‌ها در سال جاری خبر داد و گفت: برای مرمت و راه اندازی این موزه که قرار است بهمن ماه به بهره برداری برسد، هزار میلیارد ریال بودجه اختصاص داده شده است.
مدیر توسعه گروه موزه‌های دفینه با بیان اینکه شهر یزد به عنوان پایگاه نساجی در ایران از گذشته‌های دور مورد توجه بوده، گفت: از آنجا که محل در نظر گرفته شده برای موزه بافت‌های تاریخی، کارخانه منسوجات و ریسندگی بوده و وجه قرابتی با موضوع موزه ایجاد کرده، بنیاد تصمیم گرفت تا این بخش از کارخانه را نیز به مجموعه موزه‌ای خود اضافه کند و این مکان به یک پردیس موزه‌ای تبدیل شود. بدین ترتیب موزه بافت‌های تاریخی کویر ایران را در کنار موزه نور و روشنایی خواهیم داشت.
او درباره انتخاب و تامین آثار موزه‌ای گفت: بخش زیادی از آثار این موزه از محل دارایی، خزانه و گنجینه‌های بنیاد با محوریت آثاری از کویر مرکزی ایران تأمین و انتخاب خواهد شد.
قانونی با بیان اینکه توجه به مباحث روز موزه داری در دنیا و ایجاد تعامل بصری و مفهومی با مخاطبان رویکرد ما در این موزه است، گفت: سعی می‌کنیم یک موزه تعاملی و روایت گر براساس محتوای تاریخی، فرهنگی و اجتماعی مرتبط با این حوزه در سطح بین المللی راه اندازی کنیم. همچنین در بخش جانبی موزه، فضای فروشگاهی صنایع دستی مرتبط با منسوجات یزد نیز خواهیم داشت.

http://www.sanatnews.ir/News/1/278677
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است