اوجی خبر داد: آمادگی وزارت نفت برای بهرهبرداری از دو طرح ملی
|
وزیر صمت وارد بندرعباس شد
|
از توافق با هند راضی هستیم
|
افزایش تولید نفت به ۳ میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه در سال گذشته
|
ارائه امتیازات ویژه به واحدهای تولیدی برای رفع ناترازی برق
|
قرارداد یک میلیارد دلاری نفتیها با شرکتها
|
تفاهم نامه خدمات و فعالیت های پروژه های فشارافزایی پارس جنوبی امضا شد
|
وزیر نفت: از سال ۱۳۹۷ بالاترین میزان صادرات نفت را داریم
|
وزیر صمت: تعهد اول در اجرای هر طرح صنعتی توجه به محیط زیست است
|
ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از ۲ میلیون و ۵۶۸ هزار واحد عبور کرد
|
سودآوری ۱۲ هزار میلیارد تومانی پالایشگاه آبادان در سال گذشته
|
وزیر راه و شهرسازی عازم ابوظبی شد
|
افزایش ۴۰۰هزار بشکهای تولید نفت در سال جاری
|
جمعه 28 ارديبهشت 1403
Toggle navigation
صفحه نخست
درباره ما
آرشیو
تماس با ما
ارائه مدلی برای بهبود دسترسی قطارهای متروی تهران
تاريخ:اول مهر 1402 ساعت 11:14
|
کد : 283041
|
مشاهده: 308
به گزارش صنعت نیوز، برنامهریزی حرکت و تعمیر و نگهداری قطارهای مترو دارای اهمیت بسیاری در زنده و پویا نگه داشتن این وسیله مهم حمل و نقل شهری است. محققان کشور در یک پژوهش، مدلی را برای بهینهسازی این موضوع ارائه دادهاند.
به گزارش صنعت نیوز، برنامهریزی حرکت و تعمیر و نگهداری قطارهای مترو دارای اهمیت بسیاری در زنده و پویا نگه داشتن این وسیله مهم حمل و نقل شهری است. محققان کشور در یک پژوهش، مدلی را برای بهینهسازی این موضوع ارائه دادهاند.
یکی از مواردی که به حل بحران ترافیک در شهرهای بزرگ کمک میکند، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است. درواقع حمل و نقل عمومی تأثیر بسزایی در کاهش ترافیک شهرها دارد. یکی از محبوبترین روشهای حمل و نقل عمومی در جهان مترو است. مترو در مقایسه با اتومبیلهای شخصی و سایر روشهای حمل و نقل عمومی برای حمل و نقل مسافران دارای مزایایی همچون ایمنی بالاتر، راحتی بیشتر مسافران، سازگاری بیشتر با محیط زیست، سرعت بالاتر و قیمت پایینتر است. به همین دلیل تعداد مسافران بسیار زیادی با استفاده از آن جا به جا میشوند و لذا افزایش عملکرد مترو برای دولتها از اهمیت بالایی برخوردار است.
به گفته محققان، به منظور دستیابی به عملکرد بالاتر و بهتر در سیستم مترو، باید قابلیت دسترسی قطارها را افزایش داده و تأخیر در زمانهای رفت و آمد آنها را کاهش دهیم. یکی از روشهای قابل ملاحظه برای افزایش قابلیت دسترسی قطارها، افزایش تعداد ناوگان است. اما افزایش تعداد ناوگان برای دولتها بسیار هزینهبر خواهد بود. لذا با نگاه دقیقتر به روشهای کاهش هزینههای متحمل شده، میتوان فهمید که برنامهریزی مناسب زمانبندی تعمیرات و نگهداری به طور چشمگیری از هزینههای تملک ناوگان جلوگیری میکند. علاوه بر این، برنامهریزی صحیح عملیاتی سرویس قطارها منجر به توقف کمتر و در دسترس بودن هرچه بیشتر قطارها میشود.
در همین رابطه، یک مطالعه توسط پژوهشگران دانشگاه علم و صنعت ایران انجام شده است که در آن، با هدف بیشینهسازی قابلیت دسترسی قطارها، برنامهریزی زمانبندی تعمیرات و نگهداری قطارهای مترو مورد بررسی قرار گرفته است.
در این پژوهش، محققان از یک مدل برنامهریزی خطی برای برنامهریزی زمانبندی تعمیرات و نگهداری قطارهای خط ۲ مترو تهران استفاده کردهاند.
این مدل شامل دو تابع هدف است. تابع هدف اول سعی میکند تعداد فعالیتهای تعمیرات و نگهداری را بیشینه کند و تابع هدف دوم سعی میکند روزانه تعداد قطار کمتری به واحد تعمیرات و نگهداری فرستاده شود.
طبق نتایج ارائه شده در این تحقیق، میتوان بهبود حدود ۲۱ درصدی را در خط ۲ مترو تهران ارائه کرد. به عبارت دیگر با استفاده از این مدل میتوان قابلیت دسترسی قطارها را ۲۱ درصد افزایش داد.
به گفته محسن پورسید آقایی، محقق دانشکده راه آهن دانشگاه علم و صنعت ایران و همکارش، «طبق نتایج ما، تحلیل حساسیتها نشان میدهند که میتوان قابلیت دسترسی قطارها را افزایش داد. این افزایش بدان معناست که خط ۲ مترو تهران یا باید در برخی زمانها از تعداد قطار کمتری استفاده کند یا اینکه حداقل تعداد قطارهای در دسترس را افزایش دهد».
آنها میگویند: «خط ۲ متروی تهران از ۴۲ قطار استفاده میکند که در ساعات اوج شلوغی نیازمند است تا ۳۰ قطار در خط باشند. طبق نتایج به دست آمده در پژوهش ما، مترو میتواند خط ۲ را با ۳۳ قطار اداره کند و ۹ قطار دیگر را به خطوط دیگر اختصاص بدهد؛ یا این که با ۴۲ قطار، خط را اداره کند به شرطی که حداقل تعداد قطارهای در دسترس را از ۳۰ قطار به ۳۹ قطار افزایش دهد».
مجریان این تحقیق اشاره کردهاند که محدودیتهای عملیاتی مدل فوق شامل طول زمان انجام فعالیتهای تعمیرات و نگهداری، چرخههای زمانی فعالیتهای تعمیرات و نگهداری، ظرفیت تیمهای خدمه تعمیرات و نگهداری و حداقل تعداد قطارهای در دسترس در خط بوده است که باید در تحقیقات بعدی به آنها توجه کرد.
این یافتههای پژوهشی را مجله علمی شریف - مهندسی صنایع و مدیریت متعلق به دانشگاه صنعتی شریف منتشر کرده است.
http://www.sanatnews.ir/News/1/283041
برچسب ها :
مترو
,
شهرداری
آدرس ايميل شما:
*
آدرس ايميل دريافت کنندگان
*
Sending ...
*
پربازديد ترينها
امشب به تماشای مقارنه ماه و مشتری بنشینید
علت مرگ پلنگ دنا اعلام شد
تولید مشترک خودرو توسط ایران و چین
وزیر نفت شایعه استعفای خود را تکذیب کرد
رایزنی معاون وزیر نفت با شرکتهای خارجی برای صدور خدمات فنی و مهندسی صنعت گاز
افزایش تولید و صادرات نفت بهرغم تحریمها و تهدیدها برگ زرینی در کارنامه دو ساله دولت است
وزیر راه: راه آهن سنندج - باشماق فرصت جدید ترانزیتی است
روابط ایران و چین بیش از هر زمان دیگری فرصت رشد دارد
بذرپاش: حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در حال ساخت است
تجارت ۳۴ میلیارد دلاری تهران و ابوظبی
وزیر نفت: به دنبال راهاندازی کریدور گازی شمال جنوب هستیم
اطلاعیه وزارت صمت درباره مصوبه شورایعالی نظارت
آخرين اخبار
صدور حکم قصاص برای قاتل شهید پرکاس
وصول بیش از ۸۰ میلیون دلار از مطالبات سنواتی شرکت پتروشیمی جم
۳۳۰ میلیون دلار پول لهستان برای نفت ونزوئلا غیب شد
وجود گنج داریوش در مخزن سد خرسان ۳ به هیچ وجه صحت ندارد
۴ سایت موزه در کرمانشاه راه اندازی میشود
افزایش بومگردیها در مناطق آزاد برای ارزانسازی سفر
دوازدهمین حضور پیاپی اتلتیکو در لیگ قهرمانان با سیمئونه
کشف بیش از ۴۳۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی از سوی پلیس
چه مواردی سد معبر محسوب میشود؟
یورش پلیس آلمان به خانههای حامیان فلسطین
تظاهرات حمایت از فلسطین مقابل پارلمان سوئد
کرمان پایتخت معدنی و گردشگری کشور شود
کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و توليد نرم افزار :
نوآوران فناوری اطلاعات امروز