اوجی خبر داد: آمادگی وزارت نفت برای بهرهبرداری از دو طرح ملی
|
وزیر صمت وارد بندرعباس شد
|
از توافق با هند راضی هستیم
|
افزایش تولید نفت به ۳ میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه در سال گذشته
|
ارائه امتیازات ویژه به واحدهای تولیدی برای رفع ناترازی برق
|
قرارداد یک میلیارد دلاری نفتیها با شرکتها
|
تفاهم نامه خدمات و فعالیت های پروژه های فشارافزایی پارس جنوبی امضا شد
|
وزیر نفت: از سال ۱۳۹۷ بالاترین میزان صادرات نفت را داریم
|
وزیر صمت: تعهد اول در اجرای هر طرح صنعتی توجه به محیط زیست است
|
ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از ۲ میلیون و ۵۶۸ هزار واحد عبور کرد
|
سودآوری ۱۲ هزار میلیارد تومانی پالایشگاه آبادان در سال گذشته
|
وزیر راه و شهرسازی عازم ابوظبی شد
|
افزایش ۴۰۰هزار بشکهای تولید نفت در سال جاری
|
پنج شنبه 27 ارديبهشت 1403
Toggle navigation
صفحه نخست
درباره ما
آرشیو
تماس با ما
معاون وزیر صمت: خودروهای مونتاژی ارزان میشوند
تاريخ:هفتم آبان 1402 ساعت 14:32
|
کد : 284359
|
مشاهده: 331
به گزارش صنعت نیوز، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: قیمت خودروهای مونتاژی در آینده رو به کاهش خواهد بود و با توجهبه واردات خودروهای کارکرده فاصله قیمتی بازار با قیمت کارخانهای خودروها هم کاهش پیدا خواهد کرد و این سیاست وزارت صمت است.
به گزارش صنعت نیوز، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: قیمت خودروهای مونتاژی در آینده رو به کاهش خواهد بود و با توجهبه واردات خودروهای کارکرده فاصله قیمتی بازار با قیمت کارخانهای خودروها هم کاهش پیدا خواهد کرد و این سیاست وزارت صمت است.
منوچهر منطقی امروز در گفتوگو با رادیو اقتصاد درباره تعرفههای واردات قطعات خودروهای مونتاژی، اظهار کرد: درمورد تعرفه خودرو فعلاً اتفاقی نیفتاده و البته قرار است اصلاحاتی در خصوص تعرفه خودروها در جهت توسعه ساخت داخل انجام شود.
وی افزود: خودروسازان مونتاژی تا سال ۱۴۰۱ عمدتاً از ارز نیمایی استفاده میکردند، اما از ابتدای امسال قرار شد ارز نیمایی را به خودروسازانی اختصاص دهند که بالای ۵۰ درصد ساخت داخل دارند و بقیه خودروهای مونتاژی از ارز صادراتی خود و یا ارز دیگران استفاده کنند.
معاون وزیر صمت ادامه داد: این تغییر نرخ ارز روی محصول وارداتی و تعرفههای وارداتی اثر میگذارد؛ بنابراین ناشی از تغییر نرخ ارز نیمایی و ارز صادرات از خود است.
منطقی در پاسخ به این پرسش که آیا ارز حاصل از صادرات، شرکتها را به سمت کوتاژ فروشی نمیبرد، گفت: پاسخ این سؤال مثبت است به دلیل اینکه ارز نیمایی باید صرف نیازهای اساسی مانند غذا و دارو و محصولات راهبردی شود؛ لذا در ارز نیمایی محدودیت داریم و باید ارزهای دیگر مورداستفاده قرار گیرد.
افزایش ۷۶ درصدی تولید خودروهای مونتاژی
وی با بیان اینکه تولید خودروهای مونتاژی طی ۷ ماه اخیر به طور متوسط حدود ۷۶ درصد افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: الان قیمت بازار برخی خودروهای مونتاژی نسبت به قیمت کارخانه کاهش پیدا کرده است؛ بنابراین در شرایطی که هم عرضه بیشتر است و هم واردات آزاد شده به نظر میرسد اگر افزایش قیمتی هم در خصوص خودروهای مونتاژی درخواست شود باز هم بازار، قیمتهای پایینتری را میطلبد.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت بیان کرد: ظرفیت ساخت قطعات در داخل برای ۲.۲ دهم میلیون خودرو وجود دارد و برای داخلیسازی هم روشهای جدیدتر و مدرنتری وجود دارد که به دلیل وجود زیرساختهای مشترک مقرون به صرفهتر است.
منطقی گفت: قیمت خودروهای مونتاژی در آینده روبهکاهش خواهد بود و باتوجهبه واردات خودروهای دستدوم فاصله قیمتی بازار با قیمت کارخانه هم کاهش پیدا کرده و این سیاست وزارت صمت است.
مجتبی نظری کارشناس صنعت خودرو نیز در ادامه برنامه، گفت: بحث تغییر نرخ ارز برای قطعات مونتاژی و خودروهای وارداتی، قیمت خودرو را تغییر میدهد و باعث میشود که شرکتهای مونتاژکار درخواست افزایش قیمت دهند و مجدداً بحث شورای رقابت و وزارت صمت پیش بیاید.
وی افزود: تولید این خودروها روند خوبی را طی میکرد؛ اما با این جریان اخیر قطعاً قیمتها بالا میرود و تغییراتی ایجاد خواهد شد.
کارشناس ارشد صنعت خودرو از شتابزدگی و تغییر داخلیسازی در قطعات خودرویی سخن گفت و تصریح کرد: وقتی میزان داخلیسازی و تیراژ تولید داخلی افزایش پیدا نکند گاهی تعرفه خودروهای مونتاژی از خودروهای وارداتی بیشتر خواهد شد.
نظری با بیان اینکه موضوع تیراژ در تعرفهها دیده نشده است، گفت: خودروهای داخلی ما هنوز به حد تیراژ مناسبی نرسیدند به همین دلیل هم تولیدکنندگان صرفه اقتصادی ندارند.
وی خاطرنشان کرد: بعد از تغییر نرخ ارز هنوز قیمت قطعات خودرویی دچار تغییر نشدند؛ چون ۶ماه طول میکشد که سفارش به تولیدکننده برسد و با قیمت جدید عرضه شود.
کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه تعیین تکلیف برای بازار خودرو توسط وزارت صمت و شورای رقابت و یا سامانه، بازار را از جریان تعادل خارج میکند، گفت: ما هنوز نتوانستیم دو شرکت بزرگ خودروساز کشورمان را با وجود نظارت مستقیم، ادغام و متمرکز کنیم؛ چون نوع تفکر اقتصادی ما با دنیا متفاوت است.
نظری آزادسازی بازار را شرط اصلی تعادل بازار دانست و تصریح کرد: ما چارچوب مناسبی در خودرو نداشتیم و به همین دلیل هم نتوانستیم این صنعت را رقابتی کنیم.
http://www.sanatnews.ir/News//284359
برچسب ها :
مونتاژ
,
ارزان
,
وزیرصمت
آدرس ايميل شما:
*
آدرس ايميل دريافت کنندگان
*
Sending ...
*
پربازديد ترينها
امشب به تماشای مقارنه ماه و مشتری بنشینید
علت مرگ پلنگ دنا اعلام شد
تولید مشترک خودرو توسط ایران و چین
وزیر نفت شایعه استعفای خود را تکذیب کرد
رایزنی معاون وزیر نفت با شرکتهای خارجی برای صدور خدمات فنی و مهندسی صنعت گاز
افزایش تولید و صادرات نفت بهرغم تحریمها و تهدیدها برگ زرینی در کارنامه دو ساله دولت است
وزیر راه: راه آهن سنندج - باشماق فرصت جدید ترانزیتی است
روابط ایران و چین بیش از هر زمان دیگری فرصت رشد دارد
بذرپاش: حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در حال ساخت است
تجارت ۳۴ میلیارد دلاری تهران و ابوظبی
وزیر نفت: به دنبال راهاندازی کریدور گازی شمال جنوب هستیم
اطلاعیه وزارت صمت درباره مصوبه شورایعالی نظارت
آخرين اخبار
دوازدهمین حضور پیاپی اتلتیکو در لیگ قهرمانان با سیمئونه
کشف بیش از ۴۳۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی از سوی پلیس
چه مواردی سد معبر محسوب میشود؟
یورش پلیس آلمان به خانههای حامیان فلسطین
تظاهرات حمایت از فلسطین مقابل پارلمان سوئد
کرمان پایتخت معدنی و گردشگری کشور شود
برترین موزهها معرفی میشوند
برداشت بهینه نفت و جلوگیری از هدررفت انرژی با استفاده از نانوذرات
تأکید مدیرعامل بورس انرژی ترکیه بر تقویت همکاریها با ایران
حماس: به دنبال نقش پیشرو در دولت فلسطین در آینده نیستیم
ریورپلاته مسافر جام جهانی باشگاهها شد
برگزاری مجمع انتخاباتی ریاست دوومیدانی در خرداد
کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و توليد نرم افزار :
نوآوران فناوری اطلاعات امروز