يک شنبه 30 ارديبهشت 1403

فیس بوك عامل آزادی جوان19ساله

  تاريخ:بيست و پنجم آبان 1388 ساعت 13:08   |     کد : 29949   |     مشاهده: 757

بروز كردن فیس‌بوك، دلیل محكمه‌پسندی شد تا یك جوان ۱۹ ساله ساكن محله هارلم در نیویورك، از جرم سنگینی كه به آن متهم شده بود، نجات یابد.

رودنی برادفورد با ارائه مدركی كه نشان می‌دهد او در زمان وقوع جرم مشغول بروز كردن صفحه شخصی خود در سایت فیس‌بوك بوده است، ثابت كرد كه بی‌گناه است. او پس از بازداشت توسط پلیس نیویورك حدود دو هفته در زندان بود ولی بعداً با ارائه این مدرك دادستانی اعلام جرم و محكومیت وی را پس گرفت.

ماجرا به این ترتیب بود كه روز شنبه هفدهم اكتبر ساعت ۱۱ و ۴۹  دقیقه صبح رودنی برادفورد در منزل پدر خود در محله هارلم مشغول به‌روز كردن صفحه شخصی خود در فیس‌بوك بود. درست یك دقیقه بعد در بخش دیگری از شهر در محله بروكلین كه ۱۵ كیلومتر با خانه پدر رودنی فاصله دارد، یك سرقت مسلحانه روی می‌دهد.

روز بعد رودنی برادفورد كه سابقاً پرونده دزدی داشت متوجه می‌شود كه مأموران پلیس برای یك خلاف دیگر در جست‌وجوی او هستند.

رودنی برادفورد كه از بی‌گناهی خود اطمینان داشت تصمیم گرفت خود را به پلیس معرفی كند. اما پس از شهادت یكی از قربانیان سرقت مسلحانه و شناسایی وی به عنوان فرد مهاجم، دادستانی نیویورك وی را به جرم این سرقت بازداشت كرد و به زندان فرستاد.

ولی چند روز بعد پدر رودنی متوجه شد كه پسرش در همان لحظه وقوع جرم صفحه فیس‌بوك خود را به‌روز كرده است و این نكته را با وكیل وی در میان گذاشت.

وكیل مدافع رودنی براد فورد می‌گوید به مدت یك هفته مشغول مذاكره با دفتر دادستانی بوده تا آنها را قانع كند كه مدارك مربوط به به‌روز كردن صفحه فیس‌بوك توجیه كافی و قانع كننده‌ای برای تبرئه رودنی است.

دفتر دادستانی خود مستقیماً با وب سایت فیس‌بوك تماس گرفت و صحت این مدارك را بررسی كرد. در پایان این تلاش یك هفته‌ای دفتر دادستانی با در نظر گرفتن تأیید موضوع توسط وب سایت فیس‌بوك اعلام جرم علیه رودنی را پس گرفت و وی پس از ۱۲ روز بازداشت آزاد شد.

مسئولان وب سایت فیس‌بوك می‌گویند خوشحال هستند كه توانسته‌اند به روند اجرای بهتر عدالت كمك مؤثری بكنند. فیس‌بوك اعلام آمادگی كرده است كه با برقراری تماس تلفنی و ارتباط تصویری مدارك لازم برای دادگاه را فراهم كند. اما به اعتقاد گروهی از كارشناسان حقوقی چنین اقدامی علاوه بر نتایج مثبت می‌تواند پیامدهای منفی هم داشته باشد.

كارشناسان حقوقی معتقدند كه در حال حاضر بسیاری از جنبه‌های زندگی و اعمال روزانه شهروندان به اشكال و روش‌های گوناگون قابل تعقیب و پیگیری است. افزودن یك امكان دیگر برای ردیابی و ثبت اعمال مهم در صورتی كه به تبرئه یك فرد بی‌گناه منجر شود كار خوبی است. اما در عین حال این روش دیگری خواهد بود برای دخالت در حریم خصوصی افراد.

در عین حال همواره می‌توان ادعا كرد كه یك مراجعه و یا فعالیت روی شبكه اینترنت توجیه قانع كننده‌ای نیست، چون شبكه اینترنت فرد را نمی‌شناسد و هر كسی می‌تواند به جای فرد دیگری در فیس‌بوك یا هر وب سایت دیگری برای خود توجیه بتراشد.

وكیل مدافع رودنی برادفورد با اطمینان می‌گوید كه مراجعه موكل وی به فیس‌بوك در آن ساعت و روز معین حقیقی است. او می‌افزاید كه موكل وی یك پسر ۱۹ ساله بسیار معمولی است و ذهن پیچیده‌ای برای جرایم سازمان‌یافته ندارد و با نگاهی به متن پیامی كه رودنی در آن روز در صفحه شخصی خود نوشته می‌توان دریافت كه یك كار عادی و طبیعی بوده است.

اكنون رودنی برادفورد به كمك وكیل خود قصد دارد علیه دادستانی نیویورك شكایت كند. آنها در نظر دارند كه به خاطر اعلام جرم اشتباه و سپری كردن ۱۲ روز در زندان از دستگاه قضایی نیویورك، غرامت طلب كنند.

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/29949
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است