يک شنبه 30 ارديبهشت 1403

سالانه1500بيماركليوي درايران مي‌ميرند

  تاريخ:بيست و پنجم آبان 1388 ساعت 14:53   |     کد : 29972   |     مشاهده: 803

فارس: رئيس هيئت مديره انجمن حمايت از بيماران كليوي گفت: از مجموع 40 هزار بيمار كليوي در كشور، بيش از 15 هزار نفر دياليزي هستند كه هر سال حدود 1500 نفر آنها بر اثر عوارض اين بيماري جان خود را از دست مي‌دهند.

مصطفي قاسمي افزود: از 23 تا 30 آبان هفته حمايت از بيماران كليوي است، در اين هفته تلاش‌هاي زيادي در سراسر كشور براي آگاه كردن مردم درباره اين بيماري و پيشگيري از بروز اين عارضه انجام مي‌شود تلاش حمايت از بيماران كليوي با 137 شعبه در سراسر كشور نيز هوشيار كردن مردم در برابر اين بيماري و پيشگيري از رشد بيشتر اين عارضه است.

وي اضافه كرد: بيماري كليوي رابطه بسيار نزديكي با بيماري ديابت، فشار خون و بيماريهاي قلبي و عروقي دارد، سازمان بهداشت جهاني اعلام كرده است كه 72 درصد كل بودجه سلامت جهان صرف همين 4 بيماري مي‌شود و هر يك از اين بيماري‌ها امكان بروز بيماري ديگر و تشديد عوارض آن را بيشتر مي‌كند.

قاسمي گفت: با توجه به تغيير الگوي زندگي مردم و رشد بيشتر بيماري‌هاي غير واگير از جمله چاقي،‌ ديابت و فشار خون، بيماري كليوي نيز در سالهاي اخير رشد فزاينده‌اي دارد به طوري كه گفته مي‌شود بيش از 80 درصد افراد در معرض خطر اين بيماري هنوز شناخته شده نيستند و اگر اين افراد به مرحله بيماري و عوارض برسند جهان را با يك مشكل بسيار جدي مواجه مي‌كنند.

رئيس هيئت مديره انجمن حمايت از بيماران كليوي اضافه كرد: برآوردي كه فعلاً وجود دارد اين است كه 500 ميليون نفر در دنيا به بيماري كليوي مبتلا هستند و البته با توجه به اينكه امكانات پيشگيري و درمان اين بيماري در كشور ما بالا نيست، ميانگين شيوع اين بيماري در كشور ما از شيوع جهاني آن بيشتر است.

وي گفت: تاكنون حدود 40 هزار بيمار كليوي شامل 15 هزار دياليزي و بيش از 25 هزار پيوندي در كشور شناسايي شده است (سالانه حدود 1800 عمل پيوند كليه در كشور انجام مي‌شود) اما اين آمار كل جمعيت مبتلايان به بيماريهاي كليوي نيست و بخش عمده اين افراد ناشناخته هستند زيرا برآورد جهاني اين است كه از هر 10 نفر يك نفر به بيماري كليوي مبتلاست كه در ايران 9 نفر آ‌نها از اين بيماري خود اطلاعي ندارند.

وي اضافه كرد: پيشگيري از ابتلا به بيماري كليوي ساده است و هر كس مي‌تواند با يكبار آزمايش ادرار و خون در سال كه هزينه اندكي دارد و پرداخت آن براي بيمه‌ها هم هزينه چنداني ندارد، از خطر بروز اين بيماري آگاه شود در حالي كه هزينه درمان و دياليز براي افراد و بيمه‌‌ها بسيار گران است.

قاسمي اضافه كرد: در زمان حاضر حدود 3300 دستگاه دياليز در كشور وجود دارد اما تعداد قابل توجهي از آنها فرسوده هستند، از 3 سال پيش قرار بود،‌ هزار دستگاه جديد دياليز وارد سيستم درماني كشور شود كه بالاخره امسال اين وعده محقق شد اما با افزايش اين تعداد دستگاه دياليز هنوز حدود 500 دستگاه دياليز در كشور كمبود خواهيم داشت و تعداد زيادي از بيماران همچنان نمي‌توانند هفته‌اي 3 بار دياليز شوند و دياليز دوبار در هفته عوارض اين بيماري با بيشتر مي‌كند ضمن اينكه تعداد بيماران دياليزي نيز هر سال حدود 12درصد بيشتر مي‌شود.

رئيس هيئت مديره انجمن حمايت از بيماران كليوي گفت: متأسفانه درباره مرگ بيماران دياليزي آمار دقيقي نداريم اما برآورد مي‌شود سالانه حدود 10 درصد بيماران دياليزي فوت مي‌كنند كه با توجه به جمعيت 15 هزار نفر بيماران دياليزي در كشور برآورد اين است كه سالي حدود 1500 بيمار دياليزي در كشور جان خود را از دست مي‌دهند.

وي افزود: حدود 25 درصد بيماران دياليزي مبتلا به ديابت هستند، 22 درصد دچار پرفشاري خون هستند و البته بيماري گلومورونفرين در اين بيماران به حدود 11درصد كاهش يافته است اما افزايش سن بالاي 50 سال و همزمان مصرف دخانيات ريسك اين بيماري را به شدت بالا مي‌برد. با اين حال بيشترين ميزان ابتلا به اين بيماري در كشور ما در گروه سني بين 20 تا 40 سال است.

قاسمي گفت: براي كنترل اين بيماري در كشور دو پيشنهاد مشخص به دولت داريم، اول اينكه هزينه هايي كه دولت براي اين بيماري مي‌كند به صورت يك بسته تعريف شده خدمتي درآيد و شفاف و متمركز شود تا از هدر رفتن آن جلوگيري شود، مسئله ديگر اين است كه اكنون در تمام استانداري‌هاي كشور يك دفتر براي بيماران كليوي تأسيس شده كه هر كدام تعدادي كارشناس و بودجه دارند اگر اين تشكيلات حذف و كل كار به انجمن حمايت از بيماران كليوي به عنوان يكي از بزرگترين سازمانهاي مردم نهاد كشور واگذار شود امكان خدمت رساني بهتر به اين بيماران فراهم مي‌شود، در حالي كه اين انجمن تاكنون هيچ كمكي از دولت نگرفته است.

وي اضافه كرد: بيماران پيوندي نيز البته مشكلاتي دارند، گاهي داروهاي آنها كمياب مي‌شود اما مسئله مهمتر اين است كه ايجاد بيمارستانهاي خصوصي كه اجازه انجام عمل پيوند كليه گرفته‌اند، هزينه پيوند را بسيار بالابرده است، اين بيمارستان‌ها كه حدود 7 يا 8 بيمارستان در كشور و به خصوص در تهران هستند، گاهي بدون اخذ رضايت خانواده دهنده اقدام به پيوند كليه مي‌كنند و هزينه‌هاي زيادي را از خانواده گيرنده مي‌گيرند، در حالي اين عمل در بيمارستان‌هاي دولتي با معرفينامه انجمن حمايت از بيماران كليوي و بعد از اخذ رضايت خانواده دهنده انجام مي شود و كل هزينه عمل جراحي كه حدود 4 ميليون تومان است را نيز هيئت امناي ارزي وزارت بهداشت پرداخت مي‌كند بنابراين از وزارت بهداشت مي‌خواهيم با اعمال نظارت جلوي انجام اين عمل‌ها را در بيمارستانهاي خصوصي كه فقط به دنبال كسب درآمد هستند، بگيرد.

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/29972
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است