يک شنبه 30 ارديبهشت 1403

اعتیاد ضایعه تخدیری مغز است

  تاريخ:بيست و هشتم آبان 1388 ساعت 10:34   |     کد : 30140   |     مشاهده: 837

استادیار دانشگاه شهید بهشتی، اعتیاد را ضایعه تخدیری مغز دانست و گفت: اعتیاد منجر به اختلالات عصبی شناختی مغز از جمله حافظه، یادگیری و توجه می‌شود و سرانجام مغز معتاد را به محرک‌ها وابسته و میل فرد را به مصرف مواد بیشتر می‌کند.

دکتر وحید نجاتی در نشست علمی پژوهشی که با عنوان "تاثیر توانبخشی عصبی شناختی در افراد وابسته به مواد افیونی" در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، توجه ممتد، انتقالی و انتخابی را از انواع توجه یا هوشیاری برشمرد و اظهار داشت: در توجه ممتد، فرد به مدت طولانی و پایدار به یک موضوع خاص توجه می‌کند و در توجه انتقالی فرد می‌تواند توجه خود را از موضوعی به موضوعی دیگر تغییر دهد.

استادیار دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: در توجه انتخابی نیز فرد معتاد به محرک‌های مرتبط با مواد مخدر توجه دارد که وی با افزایش آگاهی می‌تواند آن‌ها را مهار کند. به توجه انتخابی، سوگیری توجه نیز می‌گویند. در این نوع، فرد معتاد نمی‌تواند به موضوع دیگر توجه کند و محرک‌های مرتبط با مواد را سریع‌تر شناسایی می‌کند.

دکتر نجاتی با بیان اینکه پژوهشی در این زمینه میان 60 نفر معتاد مرد از سنین 20 تا 50 سال انجام شد، افزود: تاثیر تمرینات عصبی شناختی توجه و اثر آن‌ها بر سوگیری توجه هدف این پژوهش به شمار می‌رود.

وی گفت: اعتیاد منجر به اختلالات عصبی شناختی از جمله حافظه، یادگیری و توجه می‌شود و سرانجام مغز معتاد به محرک‌ها وابسته و میل فرد به مصرف مواد بیشتر می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه اعتیاد یک ضایعه تخدیری مغز است، افزود: میزان وابستگی به مواد با میزان سوگیری توجه معتادان ارتباط دارد، کاهش سوگیری توجه به علائم مرتبط با مواد می‌تواند موجب کاهش وابستگی، پیشگیری از عود و ولع مصرف شود.

این پژوهشگر حوزه اعتیاد اظهار داشت: در این پژوهش تکالیفی به افراد ارائه می‌شود تا قدرت مهار محرک مربوط به مواد را پیدا کنند و این قدرت مهار نقش مهمی در پیشگیری از عود اعتیاد آنان دارد.

دکتر نجاتی با اشاره به یافته‌های این پژوهش گفت: استفاده از توانبخشی شناختی می‌تواند موجب کاهش سوگیری توجه به مواد افیونی و تقویت کارکردهای توجهی مغز شود و دقت و توجه فرد را نسبت به محرک‌های مواد کم کند.

وی گفت: با افزایش ذهن‌ آگاهی در افراد می‌توان از افسردگی، اضطراب و عود آنان پیشگیری و با تقویت‌ متغیرهای عصبی شناختی می‌توان سوگیری توجه افراد وابسته به مواد را کم کرد.

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/30140
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است