يک شنبه 30 ارديبهشت 1403

سن بازنشستگی افزایش می یابد

  تاريخ:بيست و هشتم آبان 1388 ساعت 11:02   |     کد : 30145   |     مشاهده: 807

جهان: معاون اداري ـ مالي سازمان بازنشستگي كشوري از ارائه پيشنهاد اين سازمان براي افزايش سن بازنشستگي به صورت گام به گام خبر داد.

بر اساس پيشنهاد این سازمان، هر سال شش ماه بر سن بازنشستگي اضافه مي‌شود، تا اين سن به 35 سال سابقه كار برسد كه اين پيشنهاد به وزارت رفاه و تامين اجتماعي ارائه شده تا در برنامه پنجم توسعه گنجانده شود.

در همین حال گفته می شود این طرح دارای مخالفان جدی از جمله وزارت رفاه است.وزیر رفاه دولت نهم در همین رابطه تاکید داشت که بالارفتن سن بازنشستگان باعث می شود که بیکاری در کشور افزایش یابد.

در همین راستا برخی کارشناسان دیگر معتقدند که افزایش سن بازنشستگی باید با توجه به شاخص امید به زندگی تغییر کند.

موافقان این طرح برای بالابردن سن بازنشستگی تنها به تجربه کشورهای توسعه یافته اشاره می کنند و کمتر به تفاوت شاخص امید به زندگی در ایران با این کشورها می پردازند.

در حالی که امید به زندگی در کشورهای توسعه یافته 85 سال است این شاخص برای ایران حدود 70 سال است.

از سوی دیگر برخی کارشناسان معتقدند که شاخص امید به زندگی به تنهایی برای مقایسه وضعیت و توانایی فعالان اقتصادی در کشورها کفایت نمی کند بلکه باید به مقایسه شاخص زندگی سالم در میان دو کشور پرداخت.

مطابق گزارشهای رسمی امید به زندگی سالم در ایران حدود 57 سال است که این شاخص برای کشورهای توسعه یافته نزدیک 80 سال است.به تعبیر دیگر حدود 12 تا 13 سال از عمر ایرانی ها در بیماری می گذرد.

از اینرو به نظر می رسد بالا بردن سن بازنشستگی در کشور فارغ از آثار اقتصادی آن مثل اشتغال و بیکاری از حیث بهره وری و انگیزه و توانایی کاری نیز ابهام برانگیز و دارای اشکال است.

گفتنی است این پیشنهاد با هدف برون رفت از وضعیت ورشکستگی صندوق های بازنشستگی ارائه شده است.

در همین رابطه چندی پیش محسن بازارنوی معاون اداری، مالی سازمان بازنشستگی کشوری اعلام کرد: «در حال حاضر درآمد صندوق بازنشستگی کشوری حدود سه هزار و 200 میلیارد تومان است و این صندوق حدود هفت هزار میلیارد تومان پرداختی دارد در نتیجه حدود سه هزار و 800 میلیارد تومان کسری داریم که اگر اعتبار مربوط به اجرای قانون خدمات مدیریت کشوری تخصیص یابد حدود یک هزار و 400 میلیارد تومان کسری خواهیم داشت.»

همچنین چندی پیش بانک جهانی با انتقاد از مقررات مربوط به بازنشستگی در ایران پیش بینی کرد سازمان تامین اجتماعی ایران تا سال 2030، کلیه دارایی های خود را از دست داده و به کمک مالی دولت نیازمند شود. در تایید این خبر می توان اشاره کرد که برای نخستین بار سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت مستمری بازنشستگان خود از شبکه بانکی کشور 700 میلیارد تومان وام دریافت کرد.

از این رو کاهش باز هزینه ای این صندوق ها از طریق فشار بر مردم به نظر نمی رسد منطقی و منصفانه باشد.

بخش زیادی از این وضعیت نابسامان در صندوق های بازنشستگی به دلیل ضعف در مدیریت و همچنین عدم اجرای تعهدات دولت است .با این حال مثل اینکه قرار است همواره هزینه ناکارامدی در مدیریت بنگاهها ی دولتی بر دوش مردم قرار گیرد.

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/30145
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است