يک شنبه 30 ارديبهشت 1403

يک اتوبوس برای هر200زائرايرانی درمکه

  تاريخ:بيست و هشتم آبان 1388 ساعت 11:10   |     کد : 30152   |     مشاهده: 781

ایرنا: مسوول کميته حمل و نقل ستاد مکه مکرمه با بيان اينکه براي هر 200 زائر ايراني يک اتوبوس جهت نقل و انتقال درون شهري اختصاص يافته است، گفت: کشورهايي همچون ترکيه که از الگوي خدمات دهي ايران استفاده مي کنند براي هر يکهزار و 700 نفر يک اتوبوس در نظر گرفته اند.

"غلامرضا رضايي"، افزود: براي انتقال زائران 10 خط اتوبوسراني و 300 اتوبوس در نظر گرفته شده است که طبق ضوابط راهنمايي و رانندگي سعودي تنها اتوبوس ها از ايستگاه هاي "باب علي"، "باب الفتح" و "باب ملک" مجاز به نقل و انتقال زائران هستند.

وي توضيح داد: بيشترين حجم زائران و محل استقرار آنها در منطقه عزيزيه مکه است که زائران ايراني، ترکيه، اندونزي،پاکستان، عراق و فلسطين با ظرفيت حدود 450 هزار نفر در اين منطقه حضور دارند که نقل و انتقال آنها نيز به همراه زائران عربستاني ازدحام بسياري به وجود مي آورد.

رضايي ادامه داد: بيشترين حجم تراکم در زمان نمازهاي پنجگانه است که 150 اتوبوس موظف به تردد به مسجدالحرام هستند، که 40 درصد از اين ناوگان براي انتقال زائران ايراني در نظر گرفته شده است و طبيعي است که قبل و بعد از نماز حجم زائر بسيار است. زائران ايراني بهتر است پس از انجام نماز با تاخيري نيم ساعته اقدام به مراجعت به محل هاي اقامت خود کنند.

مسوول کميته حمل و نقل ستاد مکه مکرمه در پاسخ به اين پرسش خبرنگار ايرنا که علت تغيير پايانه نقل و انتقال زائران در مظله که ازدحام نيز به وجود آورده چيست، گفت: براي اينکه زائران ايران در حجم بالاي تخليه ديگر زائران و انبوه اتوبوس ها قرار نگيرند به پليس مکه پيشنهاد شد که محلي را که قبلا شناسايي کرده بوديم را براي اتوبوس زائران ايران اختصاص دهند که از محل تجمع ديگر اتوبوس ها فاصله داشت و آنها پذيرفتند.

وي يادآورشد که شرکت هاي حمل و نقل الجماهي، تاسکو و ابو سرحد با خودروها مدل بالا و مناسب و يه صورت شبانه روزي و اختصاص دو راننده براي هر خودرو، حمل و نقل زائران ايراني را عهده دارند.

رضايي با بيان اينکه برابر دستورالعمل هر کاروان موظف است ، چهار نوبت در شيفت هاي مورد نياز ،‌نيرو براي بحث حمل و نقل و ساماندهي سوار شدن زائران اعزام کنند، افزود: کاروان ها براي انجام امور امداد در طول فرآيند حج 1500 شيفت کاري نيرو به کميته حمل و نقل معرفي مي کنند.

مسوول کميته حمل و نقل ستاد مکه تصريح کرد: براي کنترل کيفي نحوه تردد و تعداد سرويس هاي رفت و آمد بارکددهايي در شيشه کنار راننده هر اتوبوس نصب و در هربار تردد توسط ناظرين کميته ثبت مي شود و روزانه مشخص مي شود که اتوبوس ها با چه ميزان زائر جابجا کرده اند.

وي، ميانگين رفت و آمد هر اتوبوس در خطوط را 15 تا 25 بار در مسير عنوان کرد و گفت : در بخش کنترل کيفي (ثبت بار کد) تاکنون 17 هزار مورد ثبتي گزارش شده است.

رضايي گفت: روزانه بالغ بر 150 هزار تردد روزانه به حرم توسط زائران ايراني صورت مي گيرد و ايران با تعريف شبکه حمل و نقل، به گفته مقام هاي سعودي کشور پيشرو و صاحب ايده و برنامه در اين زمينه ، اسکان و پذيرايي از زائرانش است.

65 هزار زائر ايراني در مناسک حج امسال حضور دارند که بيش از 50 هزار نفر تاکنون وارد مکه شده اند.

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/30152
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است