دو شنبه 31 ارديبهشت 1403

ماجرای گردوهای وارداتی

  تاريخ:اول آذر 1388 ساعت 15:28   |     کد : 30290   |     مشاهده: 679

ایسنا: طي سال‌هاي اخير كشور چين درپي ايجاد بازارهاي هدف و فروش محصولاتش به اين بازارها گام‌هاي اساسي برداشته و در تمام ابعاد نيز ورود پيدا كرده است. اخيرا در اين راستا نوبت به محصولات كشاورزي و دامپروري كشورمان رسيده است.

اتحاديه‌هاي صنوف مختلف مطرح كردند: گل‌هاي مصنوعي چيني جاي گل‌هاي طبيعي را گرفته‌اند... پرتقال‌هاي چيني با تعرفه 45 درصدي و كيفيت نسبتا مناسب از توليد داخلي ما ارزان‌تر است و اگر پرتقال‌هاي چيني با تعرفه صفر وارد بازار شوند عملا محصول داخلي روي دست باغداران مي‌ماند...اولين محموله وارداتي حدود 15 تن ميگوي چيني به كشور وارد شده است... و دست آخر هم مجوز واردات گردوي چيني صادر شده و البته ساير محصولات نيز سايه چيني‌ها را بر سرشان حس مي‌كنند؛ تا جايي كه نايب رييس شوراي ملي زيتون ايران اعلام مي‌كند، در صورت غفلت طي دو تا سه سال آينده كشور چين بلايي بر سر زيتون و فرآورده‌ها اين محصول خواهد آورد كه بر سر محصولات و كالاهاي ديگرمان آورده است.

كشور چين بر اساس همين هدف‌گذاري در حال حاضر از نظر ارزش صادرات در مكان دوم جهان جاي دارد و بر همين اساسا اداره ملي آمار چين اعلام كرده است كه نسبت ارزش صادرات چين به کل صادرات در جهان در سال گذشته به 8.8 درصد افزايش يافته و در مقام دوم جهان قرار گرفته است.

هوئو جيان گوئو ـ رييس انجمن تجاري صادرات و واردات موادغذايي، دام و محصولات محلي چين - نيز اظهار كرده است كه هر چند در حال حاضر واردات و صادرات محصولات کشاورزي چين به طور کلي روند نزولي دارد، اما صادرات محصولات کشاورزي ويژه‌اي چون محصولات دريايي چين در مقايسه با ماه گذشته به سرعت افزايش يافته است.

ماجراي گردوهاي وارداتي و محصولي كه روي دست كشاورز ماند

در بين محصولات كشاورزي وارداتي به ايران گردوي چيني را كم داشتيم كه البته اين روزها شنيده مي‌شود جاي خالي گردوي وارداتي نيز در سبد محصولات وارداتي پرشده و توليدكنندگان گردوي كشورمان نيز همچون بسياري از توليدكنندگان بخش كشاورزي و دامپروري كه واردات توان ادامه توليد را از آنها گرفته است، براي آينده توليد خود نگران و دلسرد شده‌اند.

درحاليكه گفته مي‌شود ايران پس از آمريکا، تركيه و چين چهارمين توليدکننده بزرگ گردوي جهان است، برخي مسوولان كشورمان معتقدند كه ورود گردوهاي چيني به كشور بازار گردوهاي ايراني را كساد كرده و تنظيم بازار اين گردوها را برهم زده است.

همچنين گفته مي‌شود درحاليكه مجوز واردات گردوي بي‌کيفيت و مغز سفيد از چين صادر شده است كه گردوي توليد شده کشاورزان ايراني در مناطق مختلف از جمله شهرستان بوانات استان فارس خريداري ندارد و محصولات کشاورزان روي دستشان باقي مانده و مشکلات فراواني براي توليد گردو در کشور ايجاد کرده است.

درهمين زمينه شهريار طاهرپور ـ نماينده مردم تويسركان در مجلس شوراي اسلامي - در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، با تاكيد براينكه بهترين گردوي ايران در تويسركان توليد مي‌شود، توليد جهاني گردو را 800 هزار تن عنوان كرد و گفت: توليد گردو در كشورمان بيش از200 هزار تن است كه از اين مقدار 20 هزار تن مربوط به توليد تويسركان است.

وي با تاكيد بر كيفيت بالاي گردو در شهرستان تويسركان تصريح كرد: شهرت تويسركان به دليل حجم توليد گردو در كشور نيست بلكه كيفيت بالاي گردو در اين منطقه باعث شهرتش شده است.

طاهرپور واردات رسمي گردو درسال 88 را10 تن و به عبارتي درحدود يك كاميون ذكر و تصريح كرد: متاسفانه در حال حاضر هزاران تن گردو از طريق قاچاق وارد كشور شده و اين گردوها اكنون با قيمت كيلويي چهار هزار تومان در غرفه‌هاي شهرداري به فروش مي‌رسند و متاسفانه كسي نيز در اين رابطه پاسخگو نيست.

نماينده مردم تويسركان در مجلس با بيان اينكه تاكنون در برخي نطق‌هاي خود به اين موضوع پرداخته و خواستار پاسخگويي مسوولان شده است، ادامه داد: متاسفانه دراين رابطه خبري از ستاد مبارزه با قاچاق كالا نيست درحالي كه اين ستاد بايد پاسخگو بوده و گزارشات خود را ارائه كند.

طاهرپور با بيان اينكه يك پنجم بودجه عمومي كشور از طريق قاچاق وارد مي‌شود، گفت: متاسفانه كشاورزي و صنعت گردوي كشور در حال از بين رفتن است ولي كسي پاسخگو نيست.

وي گفت: متاسفانه در حال حاضر به دليل ورود بي‌رويه گردو به كشور محصول توليد‌كنندگان گردو در كشورمان و از جمله توليد‌كنندگان تويسركان روي دستشان باقي مانده است.

گردوهاي قاچاق درحالي به كشور وارد مي‌شود كه كشورمان پتانسيل بسياري در توليد اين محصول دارد و توليد فعلي كشورمان نيز از كيفيت بسيار بالايي برخوردار است.

در اين زمينه مهندس آقارضا فتوحي ـ مديركل دفتر امور ميوه‌هاي وزارت جهاد كشاورزي - در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي ايسنا، با تاكيد براينكه به‌دنبال افزايش كيفيت و بهبود توليد محصولات خشكباري با قابليت انبارداري بالا هستيم، در ادامه به توليد گردو در كشور اشاره كرد و گفت: سطح زيركشت گردو در كشورمان حدود180هزار هكتار است كه از اين ميزان حدود 280 هزار تن گردو توليد مي‌شود.

فتوحي با بيان اينكه بخشي از سطح زير كشت گردوي كشورمان بارور و برخي نيز درختاني هستند كه تازه كشت شده‌اند، افزود: متوسط توليد گردوي خشك در كشور حدود 2/6 تن در هكتار است كه پيش‌بيني مي‌كنيم با توجه به بهبود روند ارقام گردوي پيوندي و كشت و بافتي كه در كشور در حال توسعه است، بتوانيم جايگاه ويژه‌اي را در توليد گردو بدست آوريم ضمن اينكه در حال حاضر چهارمين توليدكننده گردو در جهان بعد از كشورهاي آمريكا، تركيه و چين هستيم.

گفتني است سيدمصطفي حسيني ـ رييس اتحاديه خشکبار و آجيل تهران - نيز چند روز پيش با بيان اينكه ورود گردوهاي وارداتي باعث رکود در بازار گردوهاي ايراني شده است، گفته بود: طي دو ماه گذشته گردوي ايراني با قيمت بالايي به فروش مي‌رسيد اما با ورود محصولات جديد و عرضه آن در بازار، قيمت اين محصول با کاهش مواجه شده است.

رييس اتحاديه خشکبار و آجيل تهران از ركود بازار اين محصولات به دليل نابساماني اقتصادي خبر داده و گفته بود: قاچاقي بودن ورود اين گردوها به کشور باعث شده کشور مبدا آنها مشخص نشود. اما گفته مي‌شود كه اين گردوها از چين وارد كشور شده است.

به گفته حسيني ورود گردوهاي وارداتي باعث رکود در بازار گردوهاي ايراني شده است.

لازم به ذكر است كه شنيده مي‌شود واردات بي‌رويه گردوي خارجي باعث افت قيمت و کيفيت محصول داخل شده و خسارات بي‌شماري به کشاورزان وارد کرده است. البته برخي كارشناسان عدم ارتباط يا کمرنگ بودن رابطه بين توليدکنندگان، صادرکنندگان و اتحاديه را به عنوان حلقه‌هاي يک زنجير متصل از دلايل ورود گردوهاي خارجي به كشور دانسته و گفته‌اند: نبود قانوني مبني بر اعلام کالاي گردوي وارداتي به عنوان قاچاق، باعث شده عده‌اي از افراد سودجو و فرصت‌طلب حجم انبوهي از مغز و گردوي خارجي را که از طريق مرزهاي جنوبي و غربي وارد کشور مي‌شود، وارد شهر کرده و با محصول توليدي تويسرکان مخلوط و به اسم مغز گردوي تويسرکان به بازارهاي داخلي و خارجي عرضه ‌کنند و با توجه به مشخصات مغزهاي خارجي و کيفيت پايين آنها و بعضا آلودگي بسياري که دارند، باعث افت قيمت و بدبين شدن متقاضيان ساليان گذشته به اين محصول شوند.

همچنين به گزارش گمرك در5ماهه اول امسال ميزان مغز گردويي كه بصورت قاچاق از كشورچين وارد كشورمان شده 79ميليون و87هزارو447ريال بوده درحالي كه در مدت مشابه سال 87 اين رقم 38ميليون و261هزار و 284ريال بوده است كه به اين ترتيب ميزان واردات مغز گردو به كشور در پنج ماهه اول امسال رشد 70/106 درصدي را نشان مي‌دهد ضمن اينكه اين آمار ميزان واردات قاچاق مغز گردوي كشف شده را نشان مي‌دهد و ممكن است رقم واردات بيش از اين باشد.

متاسفانه به نظر مي‌رسد واردات محصولات كشاورزي چه به صورت قانوني و چه به صورت غيرقانوني معضلي براي توليدكنندگان داخل كشورمان شده و پيوستن محصولات جديد به فهرست كالاهاي وارداتي نيز نشان از لاينحل بودن يا نبودن اراده براي حل اين معضل دارد.

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/30290
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است