سه شنبه 1 خرداد 1403

قشرفقیراولین استقبال‌کننده ازازدواج موقت

  تاريخ:سيزدهم دی 1388 ساعت 14:34   |     کد : 32629   |     مشاهده: 691

ایلنا: عضو هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان گفت: متاسفانه خانواده‌های فقیر اولین قشر استقبال‌کننده از ازدواج‌های موقت فرزندان خود هستند و به همین دلیل آسیب‌های ناشی از این معضل برای کشور بسیار خطرناک است.

جاوید سبحانی با اشاره به ازدواج موقت دانش‌آموزان دبیرستانی و رواج آن در سطح جامعه تاکید کرد: متاسفانه اغلب ازدواج‌هایی که در سنین پایین صورت می‌گیرد به طلاق منجر می‌شود به این دلیل که پیچیدگی مناسبات اجتماعی و فشارهای اجتماعی خارج از نهاد خانواده زیاد بوده و هر چه سن فرد پایین‌تر باشد، احتمال پایداری زندگی آنها نیز کمتر است.

او افزود: هر نوع ازدواجی «چه موقت و چه دائم»‌ که در سنین پائین و زمانی که فرد از نظر قانونی و اجتماعی به بلوغ نرسیده باشد، رخ می‌دهد باعث به هم ریختگی و از هم گسیختگی جامعه می‌شود؛ در عین حال وقتی به این فرد اجازه طی کردن سن طبیعی رشد را نداده و در عوض به آن مسئولیت اجتماعی می‌دهیم در واقع حقوق کودک را نقض کرده‌ایم.

ازدواج‌های موقت کودکانه ضربه‌ای به نهاد خانواده

بالابودن آمار ازدواج زودرس در جامعه

عضو هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان با بیان اینکه کودکانه بودن ازدواج‌ها و بحث ازدواج زودرس در جامعه آمار بالایی دارد، تصریح کرد: براساس کنوانسیون جهانی حقوق کودک، ازدواج افراد زیر 18 سال، ازدواج کودکانه محسوب می‌شود و فرد هنوز از نظر جنبه‌های گوناگون رشد به مرحله‌ای نرسیده تا بتواند عهده‌دار مسئولیت‌های مدنی و خانوادگی باشد چرا که ازدواج تنها برطرف‌کننده یک نیاز جنسی نیست بلکه یک مسئولیت مدنی است که فرد باید برای آن آمادگی لازم را داشته باشد.

این فعال حقوق کودک ادامه داد: متاسفانه آن افرادی که از نظر سن قانونی‌آماده ازدواج هستند نیز از نظر مهارت‌های لازم، آماده پذیرش این مسئولیت نیستند چه برسد به اینکه قبل از سنین 18 سالگی، جوانان به ازدواج سوق داده شوند.

سبحانی ازدواج موقت در سنین پائین را باعث ضربه زدن به نهاد مقدس خانواده دانسته و تصریح کرد: علی‌رغم اینکه خانواده در ایران مشکلات زیادی داشته و بهترین اتکای یک فرد به این نهاد است، همچنان مهم‌ترین نهاد محسوب می‌شود که ازدواج موقت این نهاد را سست کرده و در اثر موقت بودن روابط، تنش‌هایی را برای فرد ایجاد می‌کند و افراد را از تن دادن به ازدواج دائم سرخورده می‌کند، مهم‌تر از آن خانواده را به محلی که تنها نیاز جنسی در آن اهمیت دارد، تبدیل می‌کند.

طرح پیشنهاد ازدواج موقت در اثر افزایش تجاوز به عنف

به اعتقاد عضو هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان مسئله ازدواج موقت زمانی در کشور مطرح می‌شود که بحث روابط جنسی بدون چارچوب و تجاوز به عنف زیاد شده باشد اما راه‌حل برطرف کردن این معضلات ازدواج موقت نیست بلکه شرایط جامعه باید به گونه‌ای مهیا شود که ازدواج دائم هر چه بیشتر پا بگیرد.

سبحانی افزود: متاسفانه شرایط ازدواج دائم برای جوانان سخت شده و شرایط آنچه که لازم و ضروری است مهیا نشده به همین دلیل به راه‌حل‌های موقت مانند ازدواج، تن داده می‌شود در حالی که روی آوردن به راه‌حل‌های موقت همچون راه‌حل‌های اورژانسی که نمونه آن در کشور زیاد است، معضلی را حل نمی‌کند.

به گفته این فعال حقوق کودک، کسانی که به ازدواج موقت تن می‌دهند، تنش‌هایی را در درون خانواده ایجاد می‌کنند و به ازدواج به عنوان یک مسئولیت نگاه نمی‌کنند بلکه تنها به عنوان رفع یک نیاز به آن توجه می‌کنند به طوری‌که پیامد این مسئله برای کسی که می‌خواهد تنها نیازهای خود را از این راه موقت حل کند، می‌تواند بسیار ناگوار باشد.

ازدواج موقت بچه‌های دبیرستانی در خانواده‌های فقیر و کم‌سواد

سبحانی یادآور شد:‌ ازدواج موقت و دائم بچه‌های دبیرستانی اغلب در خانواده‌های فقیر صورت می‌گیرد چرا که در این خانواده‌ها تامین اجتماعی وجود نداشته و مکانیزم دفاعی آنها نیز با فقر است و خانواده‌هایی که توانایی پرداخت هزینه‌های فرزندان را ندارند آنها را از چرخه خانواده خارج و از ازدواج زودهنگام آنها استقبال می‌کنند.

او ادامه داد: متاسفانه بار تکفل در خانواده‌های فقیر شدید بوده و علاوه بر اینکه نمی‌توانند به نیازهای اقتصادی فرزندان خود پاسخ دهند از عهده نیازهای روحی، روانی و تربیتی فرزندان نیز برنیامده و با مواجه شدن با راه‌حل‌های عمومی در جامعه مانند ازدواج موقت، آن را راهکار اصلی خود برای رهایی از مسئولیت می‌بینند.

نامشخص بودن وضعیت کودکان حاصل از ازدواج‌های یک ساعته و موقت

عضو هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان با اشاره به لزوم بررسی و پذیرفتن تبعات یک طرح موقت و اورژانسی در جامعه خاطر نشان کرد:‌ پیامدهای چنین ازدواجی در جامعه بسیار زیاد است، وقتی فردی تن به ازدواج یک ساعته می‌دهد چطور ممکن است که به مسئولیت در قبال کودکی که امکان دارد طی این روابط به وجود آید، تن دهد؟!

سبحانی گفت: قبل از آنکه طرحی بدون بررسی تبعات اجتماعی و فرهنگی در جامعه باب شود باید کالبد شکافی شود اما ناگفته نماند که در برخورد با آسیب های اجتماعی نمی‌توان راه‌حل‌های اورژانسی پیشنهاد داد چرا که مسائل جوانان هر لحظه بغرنج و مخدوش‌تر می‌شود.

http://www.sanatnews.ir/News/1/32629
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است