يک شنبه 30 ارديبهشت 1403

تغيير شيوه سرقت خودرو

  تاريخ:بيست و دوم دی 1388 ساعت 15:13   |     کد : 33256   |     مشاهده: 803

اين شيوه جديد سرقت خودروست، باز كردن قطعات و رها كردن بدنه‌‌اش در حاشيه شهر يا پاركينگي عمومي.

به گزارش «جام جم»، هنوز هم سرقت خودرو در پايتخت به گواه رئيس پليس آگاهي تهران، از نظر فراواني وقوع، در صدر جرايم قرار گرفته و مانند ديگر استان‌هاي كشور، نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است اما نكته نگران‌كننده‌تر در اين باره عوض شدن شيوه ارتكاب اين جرم است؛ شيوه‌اي كه در آن دست آخر پليس وسيله نقليه سرقتي را پيدا مي‌كند، اما اين خودرو، ديگر خودرو نمي‌شود.

«از زماني كه پرايدم را دزديدند تا روزي كه پيدا شد، 10 روز طول كشيد و چيزي كه به ما تحويل دادند بقاياي يك ماشين تجزيه شده بود. ضبط صوت، باندها، باتري‌ها، فرمان، چراغ و حتي درهاي ماشين را برده بودند.» شهروندي كه ماجراي دزديده شدن خودرواش را براي «جام‌جم» تعريف مي‌كند دو سه ماه پس از پيدا شدن بدنه آن، گذرش مي‌افتد به محله‌هاي دست دوم فروشي قطعات خودرو و آنجا داغ دلش تازه مي‌شود.

«هر كدام از لوازم ماشين را در يكي از اين محله‌ها مي‌فروشند، ضبط و باند را در خيابان عباسي، چراغ ماشين را در همان خيابان يا خيابان ملت، تكه‌هاي بدنه را هم در بازار اوراقچي‌هاي شوش پيدا مي‌كني و چطور مي‌تواني بفهمي كه مثلا آن در پرايد هاچ‌بك سفيد كه از سر در مغازه براي فروش آويزان شده،‌ دزدي است يا نه؟»!

او سرانجام ناچار شد قطعات خودرواش را از همان محله‌ها بخرد و چه كسي مي‌داند قطعاتي كه خريده، از بدنه كدام خودرو سرقتي جدا شده است؟ خودرو خودش؟ خودرو همسايه‌اش يا شايد غريبه مالباخته‌‌اي ديگر؟

هر روز 60 خودرو در كشور سرقت مي‌شود

خودرو اين شهروند براساس آماري كه حدود 2 ماه پيش سرهنگ محمدرضا مقيمي، معاون مبارزه با سرقت پليس آگاهي كشور اعلام كرد يكي از حدود 60 خودرويي است كه هر روز در سطح كشور سرقت مي‌شوند و بيشترينشان را پرايد، پژو و نيسان تشكيل مي‌دهند. مقيمي اظهار كرده بود: پليس 90 درصد خودروهاي سرقتي را كشف مي‌كند.

گفته‌هاي مالباخته تهراني درباره سرنوشت قطعات خودرواش، دقيقا همان چيزي است كه سرهنگ محمديان، رئيس پليس آگاهي تهران در گفتگو با «جام‌جم» آن را «شيوه جديد سرقت خودرو در تهران» مي‌خواند.

اين مسوول حاضر نيست شمار خودروهاي سرقتي پايتخت را در روز اعلام يا ميزان افزايش رشد آمار آن را ارائه كند، اما ضمن تاييد اين افزايش، بيشتر شدن آمار كشفيات پليس را هم در حوزه يادآور مي‌شود و هشدار مي‌دهد: در گذشته خودروهاي سرقتي وارد چرخه تغيير سند و نمره مي‌شد، اما تدابير ناجا براي جلوگيري از اين روند باعث شده است مجرمان شيوه ارتكاب اين جرم را تغيير دهند و با باز كردن قطعات خودروهاي دزدي آنها را به اسم دست دوم ايراني يا اروپايي وارد بازار كنند.

سازمان‌هاي ديگر هم مسوولند

شمار بالايي از خودروهاي سرقتي در كشور، به تهران تعلق دارد و چه انتظار ديگري مي‌شود داشت وقتي در شهري زندگي مي‌كنيم كه يك ميليون و 500 هزار واحد پاركينگ كم دارد و شهروندان چاره‌اي جز قراردادن خودرو در خيابان با وجود افزايش خطر سرقت شدنش ندارند.اين اما، تنها دليل سرقت خودرو‌ها نيست؛ كارخانه‌هاي توليد خودروهاي داخلي نيز، هنوز بسياري از انواع خودروهاي توليدي‌شان را به تجهيزات ضدسرقت مجهز نمي‌كنند و كم‌كاري آنها در توليد قطعات يدكي خودروهاي توليد داخل سبب شده است بازار مالخرهايي كه جنس دزدي مي‌فروشند رونق پيدا كند.

با توجه به چنين وضعيتي، كاهش آمار سرقت خودروها، آرزويي محال به نظر مي‌رسد اما حتي اگر پليس بخواهد اين آمار را ثابت نگه دارد، همچنان نياز به تعامل با بخش‌هاي ديگري مانند شركت‌هاي خودروسازي، براي افزايش كيفيت و ارتقاي ايمني خودروها و افزايش نقاط قابل شناسايي و داراي شناسه خودروهاي توليدي دارد.

سرهنگ عباسعلي محمدي، رئيس پليس آگاهي تهران علاوه بر اين، از ديگر بخش‌هايي كه مي‌توانند در اين زمينه همكاري كنند، سازمان‌هاي بيمه‌گر را مثال مي‌زند: سال‌هاست پليس مي‌كوشد شركت‌هاي بيمه‌گر را قانع كند به جاي پرداخت هزينه اجزاي سرقتي خودروها، همان قطعات را به مشتريان تحويل دهند.

براساس توضيحات او، شركت‌هاي بيمه‌گر بايد از طريق بستن قرار داد با شركت‌هاي توليد‌كننده خودرو و شركت‌هاي خدمات پس از فروش و تامين قطعات خودرو، خريد و فروش اجناس دست دوم را، دست‌كم از سوي كساني كه خودرو آنها بيمه بدنه دارد، متوقف كنند.

اما سهم شركت‌هاي بيمه‌گر در رونق دادن به بازار مالخرها، بيش از آن چيزي است كه سرهنگ محمديان اظهار مي‌كند، اين شركت‌ها معمولا حدود 80 درصد ارزش ريالي قطعات سرقتي خودرو را به مشتريانشان مي‌پردازند و براي مالباخته‌ها چاره‌اي جز خريد اجناس دست دوم با قيمت پايين‌تر باقي نمي‌گذارند.

با آن كه رئيس پليس آگاهي تهران معتقد است براي جمع‌آوري بساط مالخرها بايد سازمان‌هاي مختلفي به ياري پليس بيايند، نمي‌توان نقش كمرنگ پليس را در جمع‌آوري پاتوق‌هاي شناخته شده‌اي كه اجناس سرقتي در آنها خريد و فروش مي‌شود، ناديده گرفت.

فريب مالخرها را نخوريد

از آنجا كه اجناس دست دوم فاكتور فروش ندارند، تشخيص جنس سرقتي در ميان آنها دشوار است. رئيس پليس آگاهي تهران درباره اين كه مردم چگونه مي‌توانند اجناس دست دوم سرقتي را تشخيص دهند، هشدار مي‌دهد: مالخرها معمولا در اولين ملاقات با مشتري ابراز مي‌كنند كه قطعه را ندارند، اما مي‌توانند آن را سفارش دهند. اين اجناس معمولا در كيسه‌هاي پلاستيكي سياه رنگ و در ساعات خلوت بازار به مشتري فروخته مي‌شوند و مالخرها آنها را در ويترين مغازه نمي‌گذارند.

عقب‌تر از سارقان يا جلوتر از آنها؟

گرچه آگاهي‌رساني به مردم آن گونه كه رئيس پليس به آن اشاره مي‌كند، نقشي حائز اهميت در جلوگيري از افزايش سرقت خودرو در سطح جامعه دارد، فراواني پاتوق‌هاي خريد و فروش اجناس سرقتي كه براي مردم و پليس شناخته شده است و جسارت مالخرها و سارقان در اقدام به جرم، حكايت از آن دارد كه تامين امنيت شهروندان صرفا با فرهنگ‌سازي ميسر نمي‌شود و نه‌تنها پليس و ديگر متوليان تامين امنيت مردم بايد در پي تغيير شيوه جرم، با تشخيص سريع و بموقع، شيوه‌هاي پيشگيري از وقوع جرم و كشف آن را ارتقاء دهند، بلكه بايد قوانيني بازدارنده‌تر نيز براي برخوردي قاطعانه‌تر با سارقان خودرو و فروشندگان اموال سرقتي در بازارها در نظر گرفته شود.

توصيه‌هاي پليس

- از پارك كردن خودرو در اماكني كه تردد در آنها فوق‌العاده كم است و فاقد ديد و روشنايي كافي هستند، اجتناب كنيد.

- هنگام ترك خودرو از بسته بودن درها و بالا بودن شيشه‌ها اطمينان يابيد.

- حتي الامكان بويژه شب‌ها از پاركينگ‌هاي خصوصي و عمومي استفاده كنيد.

- توقف‌هاي طولاني مدت در معابر به مصلحت نيست، ليكن در مواقع ناچاري حتما از تجهيزات ايمني تاخيري همچون قفل، زنجير، دزدگير، سوئيچ مخفي، قفل عصايي، قفل پدال و... استفاده كنيد.

- هنگام توقف‌‌هاي كوتاه مدت و لحظه‌اي، از رها كردن خودرو با درهاي قفل نشده و سوئيچ روشن جدا خودداري كنيد مانند هنگام خريد روزنامه.

- در توفقگاه‌هاي طولاني مدت مانند عزيمت به اماكن تفريحي، فروشگا‌ه‌هاي زنجيره‌اي و مطب پزشكان هرازگاه به خودرو خود سر بزنيد.

- هنگام عزيمت به مراكز درماني، بيمارستان‌ها و داروخانه‌ها يا رساندن مصدومان به درمانگاه‌ها از قفل بودن درها و به‌كارگيري تجهيزات لازم اطمينان حاصل كنيد و درصورت امكان فردي را براي مراقبت در محل بگماريد.

- از پارك كردن خودرو در سطوح شيبدار خودداري كنيد زيرا امكان حركت دادن خودرو بدون نياز به استارت زدن و روشن كردن آن تا مسافتي نسبتا طولاني براي سارقان فراهم مي‌شود.

- در صورت خريداري كردن خودروهاي گران‌قيمت حتما سوئيچ يدك و سوئيچ سوم را از فروشنده تحويل بگيريد.

- هنگام بارندگي‌‌هاي شديد يا بارش برف بيشتر از حد معمول به خودروهاي خود بيشتر سركشي كنيد.

- هنگام خروج از پاركينگ مانند منزل يا مجتمع‌هاي مسكوني خود و بعكس (ورود به آن)‌ حتما خودرو را خاموش كرده و سپس به منظور باز كردن يا بستن در پاركينگ از خودرو پياده شويد، زيرا بخصوص در فصل سرما، سارقان ضمن كمين در محل منتظر پياده شدن شما از خودرو به حالت سوئيچ روشن هستند كه با اين كار فرصت لازم را به آنها نمي‌دهيد.

- هنگام نقص فني به تعميرگاه‌هاي مورد اعتماد مراجعه كنيد و همچنين از سپردن كليد به افراد غيرمطمئن پرهيز نماييد.

- از گذاشتن اشياي گران‌قيمت، اسناد و مدارك بويژه اسناد و مدارك خودرو در داخل آن خودداري كنيد و صرفا در مواقع لزوم آن را حمل و پس از رفع نياز به محل مطمئن بازگردانيد.

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/33256
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است