يک شنبه 30 ارديبهشت 1403

هشداری در مورد مصرف زيتون سياه

  تاريخ:بيست و دوم دی 1388 ساعت 15:14   |     کد : 33258   |     مشاهده: 657

مجري طرح زيتون وزارت جهاد کشاورزي گفت: وجود زيتون و روغن زيتون هاي تقلبي در بازار، اطمينان از اصلي و سالم بودن اين محصول کشاورزي در هنگام خريد از سوي مردم را ضروري مي سازد.

"جهانگير عرب"روز سه شنبه در گفت و گو با ايرنا، افزود: اکثر زيتون هاي سياهي که در بازار موجود است، زيتون هاي سبزي بوده اند که براي ايجاد ظاهري فريبنده و جلب توجه مشتريان با مواد شيميايي رنگ شده اند بطوري که تشخيص آنها از زيتون هاي اصلي تنها در آزمايشگاه ها امکانپذير است.

وي با بيان آنکه مردم تا از برندها و الصاق هاي نصب شده بر روي ظروف مطمئن نشده اند نبايد اين کالا را خريداري کنند،‌ توصيه کرد: از آنجا که انواع مواد شيميايي که رنگ محصولات کشاورزي را تغيير مي دهد، براي سلامتي انسان مضر است، از اين محصولات استفاده نشود.

عرب با اشاره به وارداتي بودن اکثر اين زيتون ها، گفت: بتازگي بعضي از توليدکنندگان داخلي نيز بدنبال اين عمل هستند که بطور يقين وزارت بهداشت جلوي فعاليت آنها را خواهد گرفت.

مجري طرح زيتون، با اشاره به روغن زيتون هاي تقلبي در بازار نيز گفت: در برخي از کشور ها روغن هايي از تفاله هاي زيتون تهيه مي شود که اين روغن ها به شکل غيرقانوني وارد کشور مي شوند و پس از مخلوط کردن با روغن هاي داخلي، در بازار به فروش مي رسند.

وي با اعلام رشد 20 درصدي توليد زيتون در کشور، افزود: در سال جاري 70 هزار تن دانه زيتون در کشور توليد شده است که 35 هزار تن آن به توليد کنسرو اختصاص يافته و از 35 هزار تن مابقي نيز 7 هزار تن روغن زيتون بدست آمده است.

عرب با اشاره به اجراي 156 طرح تحقيقاتي در زمينه زيتون، اظهار داشت: از مجموع اين طرح ها، 111 طرح به نتيجه رسيده و بقيه نيز در حال اجرا است که اغلب در زمينه هاي صنايع فرآوري، شيمي، باغباني و کيفيت روغن زيتون بررسي شده است.

يادآور مي شود،‌ ايران از اعضاي اصلي شوراي بين المللي زيتون است و سالانه 33 هزار يورو بابت حق عضويت به اين شورا مي پردازد، اما حداقل به ميزان دوبرابر اين مبلغ از خدمات شوراي زيتون نظير اعزام کارشناسان ايراني به دانشگاههاي بين المللي و کارشناسان بين المللي به ايران جهت اجراي برنامه هاي آموزشي و انتقال دانش فني آن از خدمات اين شورا بهره مند مي شود.

هم اکنون سطح باغ هاي کشت زيتون ايران 130 هزار هکتار در 25 استان کشور است و ميزان توليد اين محصول از هفت هزار و 800 تن به 65 هزار تن در سال رسيده است. ميزان متوسط مصرف سرانه روغن زيتون در ايران از 30 به 150 گرم رسيده در حاليکه متوسط جهاني آن 500 گرم است.

ميزان متوسط مصرف سرانه کنسرو زيتون نيز در ايران 450 است در حاليکه اين ميزان در سطح جهان 245 گرم است که متوسط مصرف ايران بيشتر است.

ميزان توليد کنسرو زيتون ايران نيز معادل دو درصد کل توليد جهاني آن است.

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/33258
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است