يک شنبه 30 ارديبهشت 1403

خدشه در جمع‌آوري اسكناسهاي مخدوش

  تاريخ:بيست و سوم دی 1388 ساعت 09:26   |     کد : 33282   |     مشاهده: 917

فارس:بانك مركزي به شكلي بحث جمع آوري اسكناسهاي مخدوش را مطرح كرد كه گويي ظرف يكي دو روز از مهلت تعيين شده ديگر اثري از آثار اين كتيبه هاي متحرك باقي نخواهد ماند.

دستور بانك مركزي به جمع‌آوري اسكناس‌هاي مخدوش در ماه جاري كه مردم و بانك‌ها دو مهره اصلي در آن به حساب مي‌آيند به اعتقاد بسياري از كارشناسان يك تصميم عجولانه به شمار مي‌آيد.

بانك مركزي در اطلاعيه و طي يك اقدام ضربتي به يك باره از مردم خواست كه اسكناس‌هاي مخدوش را به بانك ملي تحويل دهند و در مبادلات روزمره خود از گرفتن اين نوع اسكناس‌ها خودداري كنند.

البته به دليل اينكه اين اطلاعيه بانك مركزي به درستي اجرا و به عبارتي ديگر اطلاع رساني بانك مركزي به نحو احسن انجام شود، درويشي مدير اداره نشر و اسكناس اين بانك در گفت‌وگويي "تلويزيوني " خطاب به مردم گفت: "اسكناس مخدوش نگيريد " و اسكناسهايي كه روي آن نوشته ، مهر و يا هر گونه علامت اضافه وجود داشته باشد از 17 دي ماه اعتبار ندارد.

مديركل ريالي و نشر بانك مركزي گفته بود:دارندگان اسكناسهاي مخدوش شده بايد سريعتر با مراجعه به شعب بانك ملي در سراسر كشور درخصوص تعويض اسكناسهاي خود اقدام كنند.

ولي مدير كل ريالي بانك مركزي چند روز مانده به اتمام مهلت مذكور بار ديگر در گفت‌وگوي "تلويزيوني " با تكرار صحبت‌هاي قبلي به مردم گفت كه مي‌توانند در تمامي شعب بانك‌هاي عامل براي ارائه اسكناس‌هاي مخدوش حضور يابند.

* آخرين مهلت جمع‌آوري اسكناس مخدوش مشخص نيست

به گزارش فارس، هم‌اكنون از آخرين مهلت بانك مركزي براي تحويل اسكناس‌هاي مخدوش 5 روز مي گذرد ولي هيچ يك از مقامات مربوط در اين بانك حاضر نشدند با خبرنگار فارس در مورد نحوه و مكانيزم جمع‌اوري اين اسكناس‌ها مصاحبه كنند.

از طرفي شايد اين اقدام بانك مركزي در مورد جمع‌آوري اسكناس‌هاي مخدوش از سطح جامعه به هنگام بوده و از اثرات منفي اين اسكناس‌ها جلوگيري نمايد ولي اولين سوالي كه در اين بين مطرح مي‌شود نوع و نحوه مبادلات پولي در معاملات روزانه‌ است چراكه با اين تصميم بانك مركزي مردم ديگر نمي‌توانند در مبادلات روزمره خود به راحتي فقط به دريافت يك بسته اسكناس اكتفا كنند بلكه بايد اسكناس ها را يكي يكي و پشت و رو بررسي تا مبادا يكي از مصاديق مخدوش بودن را دارا باشد.

سوال ديگري كه به وجود مي‌آيد مشكلات كارمندان شعب بانك در راستاي اجراي اين تصميم بانك مركزي است و به نظر مي‌رسد در صورت جدي بودن اين امر، بايد منتظر صف هاي طويلي كه به دليل بررسي تك تك اسكناس ها توسط متصديان باجه ها شكل مي گيرند، باشيم.

به طور حتم در چنين شرايطي قاعدتاً دستگاه هاي پول شمار نيز به كار نخواهند آمد و بايد از رده خارج شوند.

به گفته بسياري از تحليلگران بانكي، اقدام اخير بانك مركزي در جمع‌آوري اسكناس‌هاي مخدوش شده مي‌تواند هزينه‌هاي چاپ مجدد اسكناس در كشور را كه ساليانه حدود 28 ميليارد تومان تخمين زده مي‌شود، افزايش دهد.بهرحال اينكه تا چه حد مردم و بانك هاي عامل به اين دستورالعمل بانك مركزي عمل كردند در هاله‌اي از ابهام است.

براي اينكه بدانيم بانك‌هاي عامل تا چه حد به دستورالعمل بانك مركزي عمل كرده‌اند سري به برخي از شعب اين بانك‌ها زديم.

*اسكناس‌هاي فاقد اعتبار

يكي از كارمندان بانك تجارت در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبني بر اينكه آيا اسكناس‌هاي ممهور و مخدوش نيز از سوي اين بانك تحويل گرفته مي‌شود يا خير؟، گفت: هنوز دستورالعملي به اين بانك ابلاغ نشده ولي به بانك‌ها گفته شده كه فقط اسكناس‌هاي "شعارنويسي " شده را از مردم تحويل بگيرند.

وي ادامه داد:عليرغم اعلام بانك مركزي در مورد گرفتن تمام اسكناس هاي مخدوش، بانك هايي كه اين وظيفه به آنها محول شده فقط اسكناس‌هاي "شعارنويسي " شده را مي‌گيرند.

به گزارش فارس، بانك مركزي دليل اين اقدام ضربتي را كاهش ضريب امنيتي اسكناس‌هاي مخدوش عنوان كرده و گفته بود كه مخدوش بودن اسكناس‌ها باعث مي‌شود امكان تشخيص اسكناسهاي جعلي از اصلي از بين برود.

گزارش فارس حاكيست در اين اطلاعيه اشاره‌اي به مصاديق مخدوش بودن اسكناس‌ها نشده بود.

گفته هاي اين كارمند بانك تجارت درحالي است كه درويشي در آخرين مصاحبه "تلويزيوني " خود اعلام كرده بود: به خاطر رفاه و آسايش مردم به كليه بانك‌ها و موسسات اعتباري مجاز تعميم داده شد كه مردم مي‌توانند به كليه شعب بانك‌ها و موسسات اعتباري مجاز مراجعه و اسكناس‌هاي آسيب ديده را تحويل و اسكناس جديد را تحويل بگيرند و چنانچه احساس شد كه اين مدت كافي نيست، آن را تمديد و سعي خواهيم كرد كه مشكلي براي مردم پيش نيايد.

* بانك خصوصي اسكناس مخدوش نمي‌گيرد

براي كسب اطلاعات بيشتر سري به يكي از بانك‌هاي خصوصي زديم و براي اينكه بدانيم اين اطلاعيه بانك مركزي به اين بانك‌ها ابلاغ شده است يا خير،‌ وارد شعبه يكي از بانك‌هاي خصوصي شديم.

يكي از كارمندان اين بانك در واكنش به خبرنگار فارس، از دريافت اسكناس‌هاي مخدوش خودداري كرد و گفت: اين ابلاغيه فقط مربوط به بانك‌هاي دولتي است و هيچ ابلاغي به بانك هاي خصوصي نشده است.

وي ادامه داد: به ما گفته شده كه اصلا هيچ اسكناس مخدوش را از مردم نگيريم؛ چه اسكناس شعار نويس شده و چه اسكناس مهر زده.

اظهارات كارمند اين بانك جالب بود و بازهم تفاوت بخش خصوصي و دولتي را نمايان كرد.

* بانك ملي و اسكناسهاي مخدوش

براي اينكه اطلاعات خود را در اين زمينه تكميل كنيم به يكي از شعب بانك ملي بعنوان اولين بانكي كه مسئوليت اجراي اين كار را برعهده داشت، رفتيم.

كارمند بانك ملي با تاكيد بر اينكه دستورالعمل بانك مركزي به اين بانك ابلاغ شده است‌، گفت: به ما ابلاغ شده هر اسكناس مخدوشي كه از سوي مردم ارائه مي‌شود را دريافت كنيم و هيچ فرقي بين اسكناس ها وجود ندارد.

وي گفت: هنوز بخشنامه‌اي مبني بر تعيين زمان معين براي دريافت اسكناس مخدوش ارائه نشده است.

نكته‌اي كه در اظهارات كارمندان اين سه بانك دولتي،‌ خصوصي و همچنين يكي از بانك‌هاي اصل 44 وجود دارد تناقض صحبت‌هاي آن‌ها با اطلاعيه بانك مركزي است.

* تنها سخنگو اجازه انتشار اخبار بانك مركزي را دارد

از طرفي يك مقام مسئول در بانك مركزي در مورد عدم پاسخگويي مسئولان مربوطه در مورد مكانيزم جمع‌آوري اسكناس هاي مخدوش به خبرنگار فارس، گفت: رئيس كل بانك مركزي به دنبال تعيين يك سخنگو براي اين بانك هست و تا زماني كه به اين مهم دست نيافته‌اند بايد آقاي حاجي بيگي بعنوان مدير روابط عمومي و يا يكي از اعضاي هيات عامل در مورد اين مسئله صحبت كنند.

وي ادامه داد: آقاي بهمني به مديران بانك گفته‌اند كه راجع به هيچ مقوله‌‌اي بدون هماهنگي صحبت نكنند و در صورتي كه قصد اين كار را داشته باشند بايد متن مصاحبه را از قبل تنظيم و به تائيد آقاي رئيس كل برسانند.

با توجه به اهميتي كه اين مساله براي مردم دارد ولي تاكنون پي‌گيري‌هاي خبرنگار فارس براي كسب اطلاعات بيشتر از يكي از مسئولان بانك مركزي در مورد مكانيزم جمع‌آوري اسكناس‌هاي مخدوش و همچنين تمديد مهلت براي تحويل اين اسكناس‌ها، بي نتيجه بوده و هيچ يك از اين مقامات حاضر به پاسخگويي نيستند.

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/33282
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است