يک شنبه 30 ارديبهشت 1403

آسيا نگران از آثار زيانبار استفاده از راديواکتيو در عراق

  تاريخ:پنجم مرداد 1387 ساعت 16:57   |     کد : 3486   |     مشاهده: 565
به گزارش صنعت نیوز، کميته محيط زيست مجمع مجالس آسيايي با انتشار بيانيه اي در دمشق، ابراز نگراني خود را از آثار زيانبار زيست محيطي استفاده راديو اکتيو در عراق و لبنان اعلام داشت.

به گزارش خبرنگار گروه صنایع پشرفته صنعت نیوز، کميته محيط زيست مجمع مجالس آسيايي با انتشار بيانيه اي در دمشق، ابراز نگراني خود را از آثار زيانبار زيست محيطي استفاده راديو اکتيو در عراق و لبنان اعلام داشت. 

"محمدهادي نژادحسينيان" دبيرکل اين مجمع افزود: در اين بيانيه همچنين در مورد آثار زيانبار دفن زباله‌هاي شيميايي و هسته‌ اي توسط رژيم صهيونيستي بر محيط زيست آسيا، ابراز نگراني شده است و لزوم انجام اقدام منسجم از سوي پارلمان‌هاي عضو براي محکوميت و رفع اين نگراني‌ها مورد تاکيد قرار گرفته است.

وي اضافه کرد:‌ نخستين نشست کميته فرعي محيط زيست اين مجمع، هفته گذشته با حضور دوازده کشور روسيه، عربستان سعودي،‌ ايران، سوريه، پاکستان، اردن، ترکيه، بنگلادش، کويت، فلسطين، لبنان و بحرين در شهر دمشق برگزار شد.

دبير کل مجمع مجالس آسيايي افزود: اين کميته همچنين از کشورهاي آسيايي خواسته است تا در تدوين سياست‌هاي توسعه اقتصادي از سياست‌هايي که محيط زيست را تخريب مي‌کند، جلوگيري و از سوخت‌هاي پاک به جاي سوخت‌هاي فسيلي استفاده نمايند.

نژادحسينيان با اشاره به مسئوليت کشورهاي توسعه يافته براي جلوگيري از تخريب محيط زيست، تصريح کرد: در قطعنامه پيشنهادي نشست دمشق از کشورهاي پيشرفته صنعتي خواسته شده است، مسئوليت آثار زيانبار سياست‌هايشان بر محيط زيست و آلودگي هوا را بپذيرند و نسبت به رفع آن اقدام کنند.

دبيرکل مجمع مجالس آسيايي در ادامه با اشاره به اهداف توسعه هزاره، از تصويب يک پيشنهاد کاربردي در نشست دمشق براي حفظ محيط زيست قاره، خبر داد و گفت: نشست دمشق پيشنهاد کرده است، پارلمان‌هاي آسيا، دولت‌هاي خود را مکلف کنند تا به ازاي تولد هر نوزاد يک درخت در کشورهايشان کاشته شود.

به گزارش دبيرخانه مجمع مجالس آسيايي، کميته محيط زيست در بيانيه نشست دمشق، عمليات نظامي آمريکا و استفاده از مهمات حاوي مواد راديو اکتيو در عراق و همچنين قطع تعمدي درختان زيتون فلسطين و لبنان توسط رژيم صهيونيستي را محکوم کرد.

مجمع مجالس آسيايي (APA) در اولين نشست مجمع عمومي خود در نوامبر 2006 ضمن تصويب "قطعنامه توسعه اقتصادي و پايدار" در بند 18 اين قطعنامه خواستار تشکيل کميته‌اي متشکل از نمايندگان کشورها براي بررسي مسايل مربوط به محيط زيست و گرم شدن زمين شد.

قطعنامه پيشنهادي کميته محيط زيست دمشق پس از تصويب شوراي اجرايي مجمع مجالس آسيايي که مهر ماه در تهران برگزار مي‌شود، براي تصويب نهايي به اجلاس روساي پارلمان‌هاي آسيا در اندونزي ارائه خواهد شد.

نشست آذر ماه در شهر جاکارتا پايتخت اندونزي برگزار مي گردد و 39 کشور عضو مجمع مجالس آسيايي به همراه 18 کشور ناظر در آن شرکت خواهند کرد.

http://www.sanatnews.ir/News/1/3486
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است