يک شنبه 30 ارديبهشت 1403

ایران و قزاقستان در صنعت برق همکاری می کنند

  تاريخ:ششم مرداد 1387 ساعت 08:53   |     کد : 3496   |     مشاهده: 617
به گزارش صنعت نیوز، بخش خصوصی صنعت برق ایران و شرکت مدیریت شبکه برق رسانی قزاقستان در تهران تفاهم نامه همکاری در زمینه گسترش صنعت برق امضا کردند.

به گزارش خبرنگار گروه صنایع پیشرفته صنعت نیوز، بخش خصوصی صنعت برق ایران و شرکت مدیریت شبکه برق رسانی قزاقستان در تهران تفاهم نامه همکاری در زمینه گسترش صنعت برق امضا کردند.

این تفاهم نامه میان محمد پارسا ، رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران و ساتکالیف آلماسدام رییس شرکت مدیریت شبکه برق رسانی قزاقستان امضا شد.

در این تفاهم نامه طرف ایرانی درباره حوزه خدمات فنی مهندسی و تامین تجهیزات برقی به طرف قزاق متعهد شده است ، علاوه بر آن مشارکت در امر بهینه سازی و کاهش تلفات شبکه های انتقال و توزیع برق و نیز انتقال و تبادل فناوری در این صنعت از جمله دیگر مفاد این تفاهم نامه است.

بر اساس این تفاهم نامه سندیکای صنعت برق ایران، متعهد شده است شرایط را برای شرکت های قزاق به گونه ای فراهم کند که بتوانند در خصوصی سازی و واگذاری شرکت های برقی مشارکت کنند و در مقابل آنها نیز متعهد شدند که شرایط را برای حضور شرکت های ایرانی در مناقصات صنعت برق قزاقستان مهیا کنند.

همچنین تحقیق و سرمایه گذاری در حوزه انرژی های نو از جمله باد و خورشید، یکی دیگر از مفاد این تفاهم نامه است.

پارسا با اشاره به سهم 15 درصدی برق در طرح های صنایع مختلف گفت : روابط میان ایران و قزاقستان باید به گونه ای باشد که سهم برق شرکت های فعال این دو کشور در طرح های آنها محفوظ بماند.

رییس شرکت مدیریت شبکه برق رسانی قزاقستان نیز گفت : پس از بازدید از سطح فناوری و کیفیت تجهیزات تولید شده در ایران، شگفت زده شدم.

آلماسدام با ابراز امیدواری به گسترش همکاری های دو کشور در حوزه صنعت برق، تاکید کرد: اطمینان دارم که امضای تفاهم نامه همکاری می تواند برای توسعه صنعت برق قزاقستان و ایران راهگشا باشد.

وی گفت : صنعت برق ایران و قزاقستان در کنار هم علاوه بر رفع نیازهای یکدیگر می توانند برای حضور در کشورهای ثالث، اجرای طرح های کاهش تلفات در سایر کشورها، سرمایه گذاری های مشترک و مشارکت برای خرید شرکت های در حال واگذاری و حضور فعال در روند خصوصی سازی، برنامه ریزی کنند.

مهمان پرست سفیر ایران در قزاقستان هم بر لزوم گسترش همکاری های دو کشور تاکید کرد و گفت:ظرفیت بسیار مناسبی برای حضور شرکت های ایرانی در قزاقستان وجود دارد که می تواند زمینه ساز همکاری بلند مدت و راهبردی میان دو کشور باشد.

وی ضمن تاکید بر این نکته که قزاقستان با برنامه ریزی دقیق در بخش های مختلف به سرعت در حال پیشرفت است، افزود:با توجه به امکانات فراوان، وسعت زیاد و منابع غنی زیرزمینی، این کشور موقعیت مناسبی برای سرمایه گذاری دارد. به علاوه ایران و قزاقستان می توانند با تدوین برنامه اقتصادی تکمیلی شرایط را برای توسعه یکدیگر فراهم کنند.

سفیر ایران در قزاقستان افزود: تا پیش از سه سال پیش حجم مبادلات تجاری ایران و قزاقستان رقمی بالغ بر 700 میلیون دلار بود که در سال 2007 به 2 و نیم میلیارد دلار افزایش یافت که امیدواریم شاهد رشد این میزان به 3 میلیارد دلار تا پایان سال 2008 باشیم.

وی گفت : پیش بینی ما این است که تا سه سال آینده رقم مبادلات تجاری دو کشور به مرز 10 میلیارد دلار برسد.

مهمان پرست ساخت نیروگاه ها و شبکه های انتقال نیرو را به عنوان برنامه های زیربنایی صنعت برق قزاقستان معرفی و اظهار داشت : شرکت های ایرانی در صورت نشان دادن توانمندی های خود و اتمام طرح ها در زمان مقرر، قادر خواهند بود زمینه مساعدی برای حضور و گسترش فعالیت های خود در قزاقستان ایجاد کنند.

وی برپایی نمایشگاه تخصصی آب و برق ایران در کشور قزاقستان و حضور فعال شرکت های مطرح در این نمایشگاه در سال گذشته را گام اولیه برای گسترش همکاری های دو کشور در حوزه صنعت آب و برق دانست و افزود: ما می توانیم در حوزه اجرای طرح های بزرگی که در این کشور وجود دارد با آنها همکاری کنیم، چرا که بازار چند میلیارد دلاری در قزاقستان وجود دارد که شرکت ها به تناسب توانمندی های خود قادر خواهند بود سهمی از آن ببرند.

سفیر ایران در قزاقستان به طرحی اشاره کرد که با مشارکت کشورهای ایران، قزاقستان و ترکمنستان تدوین شده و شامل یک کریدور ارتباطی از آکتائو تا گرگان است.

وی در ادامه افزود: این طرح با ساخت یک خط ریلی سه جانبه آغاز شده است و در آینده خط حمل و نقل جاده ای، شبکه فیبر نوری، شبکه انتقال نیرو و خطوط انتقال نفت و گاز نیز به امکانات ارتباطی این کریدور افزوده خواهد شد.

مهمان پرست اضافه کرد : این فاصله 900 کیلومتری که خط آهن آن سالانه جابجایی 10 میلیون تن کالا را تسهیل می کند، قطعا می تواند در هر سه کشور تحول بسیار بزرگی ایجاد و با اشتغال زایی به رشد اجتماعی و اقتصادی آنها کمک کند.

http://www.sanatnews.ir/News/1/3496
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است