يک شنبه 30 ارديبهشت 1403

فراز و فرود بازار مادربورد در ایران

  تاريخ:دهم مرداد 1387 ساعت 09:41   |     کد : 3838   |     مشاهده: 631
به گزارش صنعت نیوز، مادربورد همان اندازه که برای کاربران کامپیوتر قطعه‌ای پر اهمیت و اساسی تلقی می‌شود، برای واردکنندگان سخت‌افزار هم کالایی کلیدی و پرسود به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار گروه صنایع پیشرفته صنعت نیوز، مادربورد همان اندازه که برای کاربران کامپیوتر قطعه‌ای پر اهمیت و اساسی تلقی می‌شود، برای واردکنندگان سخت‌افزار هم کالایی کلیدی و پرسود به شمار می‌رود.

اهمیت این قطعه در بازار IT به اندازه‌ای است که واردکنندگان سخت‌افزار، غالبا برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای عرضه و سوددهی این قطعه دارند و حتی گاهی برنامه مالی خود را بر اساس فروش مادربورد تنظیم و محاسبه می‌کنند.

با توجه به این نکته و وضعیت نابسامان بازار سخت‌افزار از ابتدای سال تا به امروز و با هدف بررسی وضعیت بازار، به بهانه کاهش قیمت مادربوردهای Elite group در هفته اخیر، سراغ مهندس نریمان خالصی، مسئول فروش مادربورد شرکت سازگار ارقام رفتیم تا علاوه بر آگاهی از دلایل این کاهش قیمت، وضعیت فروش مادربورد در بازار را هم بررسی کنیم.

مشروح این گفت‌وگو را بخوانید.

• دلیل کاهش قیمت مادربوردهای Elite Group در بازار چیست؟

حدود یک هفته پیش با توجه به کاهش 7 تا 11 درصدی قیمت جهانی مادربورد که هر سال چندین بار با هدف کسب سهم بیش‌تر از بازار صورت می‌گیرد، شرکت Elite group نیز قیمت مادربوردهای خود را کاهش داد. شرکت سازگار ارقام نیز به عنوان نماینده انحصاری Elite group در ایران، 24 ساعت پس از اعلام کاهش قیمت توسط شرکت مادر، تغییر قیمت‌ها در بازار ایران را برای اجرا به تمام نمایندگان خود اعلام کرد.

• مادربوردهای پرفروش در بازار ایران کدامند و دلیل اقبال و برتری این مادربوردها چیست؟

در حال حاضر GIGAByte، ASUS و Elite group سه مادربورد پرفروش در بازار ایران هستند.شرکت گیگابایت به دلیل قدمت سابقه در بازار، ارایه خدمات مطلوب و نیز کیفیت مناسب قطعات در ایران به عنوان برترین فروشنده مادربورد مطرح است.شرکت ASUS نیز با اینکه دارای چندین متولی فروش در ایران است، عنوان دومین برند در ایران را در اختیار دارد. این مقام به دلیل کیفیت بسیار مناسب محصولات و به ویژه مادربوردهای شرکت ASUS به دست آمده که موجب گشته این برند با اینکه متولی واحدی در ایران ندارد، به عنوان دومین برند مطرح باشد و سهم فروش خوبی را به خود اختصاص دهد.سومین برند پرفروش بازار کنونی ایران هم برند Elite group است. این برند به دلیل عرضه خدمات پس از فروش مناسب، قیمت پایین و کیفیت مناسب در ایران مطرح است و سهم فروش خوبی از بازار را در اختیار دارد.

با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد کشور، مادربوردهای Elite group یکی از محصولات ایده‌آل مشتریان به دلیل پایین بودن قیمت، دارا بودن کیفیت و کارآیی بالا به شمار می‌رود و توانسته است با وجود شوک‌های اقتصادی گوناگون سهم فروش خود را حفظ کند.

• به عنوان یک فعال، وضعیت کنونی بازار مادربورد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بازار مادربورد مانند اکثر قطعات دیگر وضعیت خوبی ندارد. فشارهای اقتصادی، تورم و گران‌شدن کالاهای اولیه و مصرفی موجب شده تا اغلب لوازم کامپیوتری از جمله مادربورد از اولویت‌های خرید مردم خارج شده و بازار IT دچار رکود شود. به ویژه اینکه دو قطعه مادربورد و کارت گرافیک از قطعاتی هستند که بیش‌تر سوددهی مالی شرکت‌ها بر اساس این دو قطعه پایه‌ریزی می‌شود. به این ترتیب رکود بازار این قطعات موجب می‌شود که شرکت‌های واردکننده قطعات از لحاظ مالی برای ادامه فعالیت دچار مشکل شوند.

یکی دیگر از دلایل رکود بازار، بی‌احترامی به حقوق مشتری و رعایت نکردن حقوق مصرف کننده است. متاسفانه معمولا در بازار اطلاعات مناسبی به مشتری برای انتخاب کالا داده نمی‌شود. این امر موجب می‌شود تا کاربران بعد از خرید و استفاده، متوجه نامناسب بودن انتخاب خود شوند که این امر مصداق بارز زیر پاگذاشتن حقوق مصرف‌کننده است.

این اتفاق نه تنها موجب به خطر افتادن سلامتی محیط زیست به دلیل ایجاد زباله بیش از حد IT خواهد شد بلکه خروج بیش از حد ارز از کشور بواسطه ورود کالاهای جایگزین و بی‌اعتمادی مشتری به بازار را در پی خواهد داشت.

• آخرین مادربورد شرکت Elite group چه مادربوردی است و این شرکت در زمینه اورکلاکینگ چه محصولاتی را ارایه کرده است؟

آخرین مادربورد شرکت Elite group برحسب چیپ‌ست P45 بوده و با نام P45T-a با قیمت 112 هزار تومان در بازار عرضه شده است.

همچنین برای انجام اورکلاکینگ این شرکت علاوه بر P45T-a مدل X48T-a را برای انجام اورکلاکینگ و سیستم‌های حرفه‌ایی طراحی کرده است.در ضمن تمامی مدل‌های عرضه شده از استاندارد RoHs پیروی می‌کنند و دارای بهینه‌ساز مصرف برق هستند.

• برنامه آینده شرکت سازگار ارقام برای افزایش فروش مادربورد در بازار چیست؟

با توجه به اینکه سازگار ارقام نماینده انحصاری شرکت Elite group در ایران است و فروش قطعات خود را از طریق نمایندگان‌اش انجام می‌دهد درصدد هستیم تا خدمات بیش‌تری به نمایندگی‌ها و کانال‌های فروش خود ارایه دهیم.همچنین امیدواریم با برگزاری سمینارهای تخصصی و تبلیغات، اطلاعات صحیح را نه تنها به کانال‌های فروش بلکه به کاربران ارایه دهیم تا بتوانیم رشد 20 درصدی خود را در بازار کشور افزایش دهیم.

http://www.sanatnews.ir/News/1/3838
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است