يک شنبه 30 ارديبهشت 1403

موفقیت جدید پژوهشگران سلولهای بنیادی

  تاريخ:سيزدهم مرداد 1387 ساعت 13:27   |     کد : 4052   |     مشاهده: 1751
به گزارش صنعت نيوز، درآستانه سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی دو طرح مهم در عرصه سلولهای بنیادی پس فردا سه شنبه اعلام می شود.

به گزارش خبرنگار گروه صنايع پيشرفته صنعت نيوز، درآستانه سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی دو طرح مهم در عرصه سلولهای بنیادی پس فردا سه شنبه اعلام می شود.

حمیدرضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی در جمع خبرنگاران گفت : این طرح ارزش فناوری بسیاری دارد و گام بسیار بزرگی در استفاده از سلول بنیادی در درمان محسوب می شود .

 

وی با اشاره به اینکه این دانش در دنیا از سال 85 شناخته شده است افزود : پس از9 ماه در سال 86 نخستین گزارش را دانشگاه توکیو ، هاروارد و ام آی تی منتشر کردند و با افتخار اعلام می کنیم که اکنون پژوهشکده رویان توانسته است روی سلولهای انسانی و حیوانی با موفقیت طرح های مربوط آزمایش کند و نتیجه بگیرد.

 

رییس جهاد دانشگاهی همچنین توانمندی طرح دوم را در بخش ژنتیک اعلام کرد و گفت : تولید داروهای تراریخته موضوع موفقیت دوم این نهاد است.

 

طیبی با اعلام اینکه دستیابی به فناوری تکثیر گیاه دارویی صبر زرد یا آلوئه ورا به روش کشت بافت یکی دیگر از دیگر موفقیت های جهاد دانشگاهی در سال 86-87 است گفت : تکثیر این گیاه به روش سنتی بذر یا پاجوش نمی تواند در کوتاه مدت گیاه مورد نیاز برای تولید تجاری این محصول را فراهم آورد و برداشت برگ پس از کاشت پاجوش 2 سال زمان می خواهد به همین علت کشورهای زیادی به دنبال روش های مختلف برای تکثیر سریع آلوئه ورا هستند زیرا ارزش تجارت جهانی محصول خام این گونه گیاهی حدود 125 میلیون دلار و ارزش محصولات نهایی تولید شده بیش از 110 میلیارد دلار است.

 

وی افزود: دستیابی به دانش فنی تکثیر کشت بافت گیاه آلوئه ورا تنها در کشورهای معدودی گزارش شده است و اکنون این دانش را پژوهشگران پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد کسب کردند .

 

طیبی اضافه کرد: در این روش ریز ازدیادی با استفاده از کادوس یا سلول های تمیز نیافته غیر جنسی گیاه و تمایز آنها به گیاه انجام می شود.

 

رییس جهاد دانشگاهی افزود: علاوه برسرعت تکثیر، کنترل آلودگی ها و بیماریها در گیاهان اقتصادی ، جلوگیری از نابودی گیاهان در حال انقراض (بطور مثال آنقوزه با کاربرد صنعتی) از دیگر مزایای این روش به شمار می رود.

http://www.sanatnews.ir/News/1/4052
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است