پنج شنبه 27 ارديبهشت 1403

پالایش روزانه ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در کشور

  تاريخ:بيست و يکم ارديبهشت 1387 ساعت 12:31   |     کد : 43   |     مشاهده: 4323
به گزارش صنعت نیوز، مدیر پالایش شرکت ملی گاز ایران گفت: درصورت به تولید رسیدن فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی، ظرفیت پالایش گاز کشور به ۵۰۰ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.

، به گزارش صنعت نیوز مدیر پالایش شرکت ملی گاز ایران گفت: درصورت به تولید رسیدن فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی، ظرفیت پالایش گاز کشور به ۵۰۰ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.

 محمدباقر بان با بیان این که در زمستان سال گذشته، میزان تولید گاز کشور به روزانه ۴۶۰ میلیون مترمکعب رسید، تصریح کرد: درصورتی که این دو فاز وارد مدار تولید شوند، ظرفیت پالایشی گاز طبیعی نیز به حدود۵۰۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش خواهد یافت.

بان با اعلام آمادگی شرکت مجتمع گازی پارس جنوبی برای بهره‌برداری از فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی اظهار داشت: هم اکنون نیروهای متخصص پذیرفته شده برای فعالیت در این فازها، آموزش لازم برای تحویل‌گیری را فراگرفته اند و شرکت مجتمع گازی پارس جنوبی آماده تحویل و بهره برداری از فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی پیش از زمستان امسال است.

وی با اشاره به آغاز دوره تعمیرات اساسی و سالانه پالایشگاه های گاز کشور، گفت : این عملیات تا شهریور ماه به پایان می پذیرد و پالایشگاه های کشور از اوایل مهر ماه، با ظرفیت کامل در مدار تولید قرار خواهند گرفت.

مدیر پالایش شرکت ملی گاز ایران درباره پالایشگاه گاز بید بلند ۱با اشاره به این موضوع که طراحی ساخت این پالایشگاه براساس گازهای همراه میدان های نفت مناطق نفت خیز جنوب بوده است، گفت: باتوجه به کاهش تولید گازهای همراه در چند سال گذشته، این پالایشگاه کمتر از ظرفیت طراحی شده برای آن، تولید داشته است.

وی افزود: درسال جاری، ظرفیت پالایش گاز این پالایشگاه با توجه به تمهیدات در نظر گرفته شده با انتقال بخشی از گاز فازهای پارس جنوبی به بیشترین میزان ظرفیت تولید خود خواهد رسید.

مهندس بان با بیان این که ساخت این پالایشگاه هم اکنون در مرحله طراحی است، تصریح کرد:  پالایشگاه گاز بید بلند ۲ برای پالایش روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز طراحی شده است و به بهره برداری از فاز نخست آن تا چهار سال آینده آغاز خواهد شد.

هدف از ساخت پالایشگاه بید بلند ۲ تولید یک میلیون و ۴۸۰ هزار تن اتان ، یک میلیون و ۵۱۰ هزار تن گاز مایع  و ۵۷ میلیون متر مکعب گاز طبیعی در روز است.

ساخت پالایشگاه، خطوط لوله فرآورده و خوراک آن را کنسرسیومی ایرانی متشکل از شرکت های جهان پارس، سازه و تهران جنوب برعهده دارند.

 

 

 

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/43
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است