جمعه 28 ارديبهشت 1403

خسارت ناشي از نوسانات نرخ ارز جبران مي شود

  تاريخ:سی ام مرداد 1387 ساعت 10:28   |     کد : 5332   |     مشاهده: 523
به گزارش صنعت نیوز، وزير صنايع و معادن از جبران خسارتهاي ناشي از نوسان نرخ ارز و ارائه تسهيلات 5 ميليارد دلاري حساب ذخيره ارزي براي صنعتگران از هفته آينده خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه صنايع صنعت نیوز،  وزير صنايع و معادن از جبران خسارتهاي ناشي از نوسان نرخ ارز و ارائه تسهيلات 5 ميليارد دلاري حساب ذخيره ارزي براي صنعتگران از هفته آينده خبر داد.

علي‌اکبر محرابيان در جمع فعالان بخش خصوصي در اتاق ايران گفت : در نشست هايي که تاکنون با فعالان بخش خصوصي و تشکل ها داشته‌ايم گره‌هاي زيادي از صنعت کشور شناسايي شده است که تلاش مي کنيم به سرعت رفع شود.

وي افزود: تأمين نقدينگي مهمترين مشکل بخش صنعت است .

محرابيان گفت : اگر فرايند توليد اسان نشود نمي‌توانيم تجارت و تجار خوبي هم داشته باشيم.

وزير صنايع و معادن با بيان اينکه ما هيچ‌گونه مانعي بر سر راه رشد صنعت را برنمي‌تابيم و هرگونه مانعي را برمي‌داريم اظهار داشت: تأمين نقدينگي بخش صنعت تورم‌زا نيست بلکه ضد تورمي است چرا که نقدينگي سرگردان جامعه را به اشتغال و پويايي جامعه تبديل مي‌کند.

وي افزود: قطع نقدينگي از بخش توليد ما را از اهداف تعيين شده براي بخش صنعت کشور دور مي‌کند.

محرابيان گفت: پيش از اين برداشت از حساب ذخيره ارزي براي سرمايه ثابت بوده اما با مصوبه‌اي که صورت گرفته است از موجودي حساب ذخيره ارزي براي تأمين نقدينگي واحدهاي توليدي مي‌توان استفاده کرد.

وي افزود : اين مبلغ به عنوان استفاده براي سرمايه در گردش و تأمين مواد اوليه از منابع خارجي براي صنعت و توليد کشور اختصاص مي يابد.

وزير صنايع و معادن گفت :‌ 5 ميليارد دلار براي 6 ماه ابتداي سال و 10 ميليارد دلار براي يکسال مي‌توانيم از حساب ذخيره برداشت کنيم و در صورت نياز اين سقف را افزايش مي‌دهيم.

محرابيان افزود : ‌مصوبه نهايي شده است و در حال حاضر مراحل تصويب آيين‌نامه اجرايي را پشت‌سر مي‌گذارد و از هفته آينده پرداخت اين تسهيلات آغاز مي‌شود.

محرابيان گفت: براي شناسايي واحدهاي توليدي از تشکل‌هاي موجود کمک گرفتيم و تسهيلات سهم هر بخش از صنعت مشخص شده است و کنترل لازم صورت مي‌گيرد تا اين تسهيلات در بخش خود مصرف شود.

وزير صنايع و معادن افزود : با توجه به نوسانات نرخ يورو اين مصوبه به صورت ارائه تسهيلات دلاري صادر شده است تا از زيان ناشي از اختلاف نرخ ارز واحدهاي توليدي جلوگيري شود.

وي افزود: قرار است تسهيلات پرداخت شده با نرخ ثابت 10 درصد سود بازپرداخت شود و در مناطق غير برخوردار و طرحهايي مثل نساجي ، 2 درصد تخفيف نيز لحاظ شود.

محرابيان گفت: هر فردي به هر دليل که تسهيلات دريافت کرده باشد شامل اين مصوبه مي‌شود و افرادي که بعضي از اقساط را پرداخت کرده باشند کل تسهيلات آنها مشمول مصوبه مي‌شود و مطالبات اضافي از بازپرداخت کسر مي‌شود.

وزير صنايع و معادن گفت: مقرر شد در بخش مواد اوليه صنايع پتروشيمي، فولاد، آلومينيوم و مس ؛ اين تسهيلات به صورت مدت‌دار و بدون محاسبه سود در اختيار صنايع قرار گيرد.

http://www.sanatnews.ir/News/1/5332
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است