جمعه 28 ارديبهشت 1403

سرمايه گذاري خارجي مصوب در بخش صنعت و معدن 10 برابر شد

  تاريخ:چهارم شهريور 1387 ساعت 15:03   |     کد : 5888   |     مشاهده: 507
به گزارش صنعت نیوز، معاون برنامه ريزي ، توسعه و فناوري وزارت صنايع و معادن گفت: ميزان سرمايه گذاري خارجي مصوب در بخش صنعت و معدن را از زمان شروع برنامه چهارم توسعه تاکنون به رقم 19 ميليارد دلار رسيده که اين رقم حدود 10 برابر 5/3 ساله پاياني برنامه سوم توسعه است.

به گزارش خبرنگار گروه صنایع صنعت نیوز، معاون برنامه ريزي ، توسعه و فناوري وزارت صنايع و معادن گفت: ميزان سرمايه گذاري خارجي مصوب در بخش صنعت و معدن را از زمان شروع برنامه چهارم توسعه تاکنون به رقم 19 ميليارد دلار رسيده که اين رقم حدود 10 برابر 5/3 ساله پاياني برنامه سوم توسعه است.   

" محسن حاتم " روز دوشنبه در گفت و گو با اشاره به پشت سر گذاشتن 41 ماه از آغاز اجراي برنامه چهارم توسعه به مقايسه اين مدت با 41 ماهه آخر برنامه سوم توسعه پرداخت .

وي در ادامه افزود:‌ميزان سرمايه گذاري خارجي مصوب در اين بخش در 41 ماهه اخر برنامه سوم توسعه 9/1 ميليارد دلار بود که 10 برابر شدن اين رقم در برنامه چهارم توسعه نشان دهنده اشتياق سرمايه گذاران خارجي براي فعاليت در ايران است .

حاتم در مورد جزئيات طرح هاي سرمايه گذاري خارجي مصوب در بخش صنعت و معدن کشور از ابتداي سال 84 تا شهريور ماه سال جاري گفت: 245 طرح اصلي داريم که 132 طرح بررسي شده اند و از ميان آنها پروانه بهره برداري 58 طرح صادر شده و 55 طرح نيز در مرحله صدور جواز تاسيس قرار دارد . همچنين 11 طرح راکد است و براي 2 طرح پروانه اکتشاف و براي سه طرح معدني پروانه بهره برداري صادر شده و 114 طرح نيز در حال بررسي هستند .

وي با اشاره به اينکه اشتياق به سرمايه گذاري در ايران به دليل ظرفيت و مزيت هاي موجود در کشور زياد است ، اظهار داشت : ايران شاهراه انرژي جهان است و بهترين ترکيب نيروي انساني را دارد و از غني ترين معادن در منطقه برخوردار مي باشد .

معاون وزير صنايع و معادن گفت: نرخ رشد سرمايه ثابت ( در واحدهاي به بهره برداري رسيده ) در بخش صنعت که در واقع سرمايه گذاري محقق شده است ،طي 41 ماهه اول برنامه چهارم توسعه ( سال 84 تا شهريور 87) معادل 201 درصد بوده است .

حاتم در ادامه گفت وگويش با خبرنگار ايرنا افزود : در اين دوره سرمايه ثابت شکل گرفته بالغ بر 308 هزار ميليارد ريال بود که نسبت به 102 هزار ميليارد ريال برنامه سوم توسعه( 41 ماهه آخر برنامه ) سه برابر شده است .

به گفته ي معاون وزارت صنايع ومعادن ، در جداول برنامه چهارم توسعه نرخ رشد تشکيل سرمايه ثابت در بخش صنعت 18 درصد پيش بيني شده است .در حالي که عملکرد 41 ماهه نشان مي دهد که اين رقم از ميزان پيش بيني شده ، فراتر رفته است .

وي افزود: تعداد واحدهاي به بهره برداري رسيده طي اين دوره نيز 55 درصد رشد داشته است که نشان مي دهد سرمايه گذاري ها بيشتر به سمت واحدهاي بزرگ ميل داشته است .

**اشتغال ايجاد شده در برنامه چهارم توسعه

معاون وزيرصنايع و معادن در خصوص اشتغال ايجاد شده در اين بخش از ابتداي اجراي برنامه چهارم توسعه تاکنون گفت : اشتغال مندرج در پروانه بهره برداري طي 41 ماهه برنامه سوم 356 هزار شغل بود که با5/20 درصد رشد به 440 هزار شغل در 41 ماهه برنامه چهارم توسعه رسيده است .

حاتم در ادامه با اشاره به سند چشم انداز تصريح کرد ، براساس سند چشم انداز 20 ساله کشور ، سهم اشتغال بخش صنعت و معدن از کل اشتغال کشور بايد در افق سال 1404 ، به 25 درصد برسد که اکنون 20 درصد است .

وي افزود: هر چند به هدف گذاري سند چشم انداز نزديک هستيم ، ولي براي رسيدن به اين هدف راه سختي را در پيش داريم .چرا که صنعت به سمت مکانيزه شدن حرکت کرده و سرانه توليد به اشتغال، روز به روز در حال افزايش است .

به گفته اين مقام مسئول در سند چشم انداز 20 ساله کشور همچنين سهم ارزش افزوده بخش صنعت و معدن از کل توليد ناخالص داخلي 25 درصد هدف گذاري شده است که اکنون اين رقم به حدود 20 درصد رسيده است .

** استفاده از حساب ذخيره ارزي در بخش صنعت و معدن

معاون وزير صنايع و معادن ، در مورد عملکرد حساب ذخيره ارزي در 41 ماهه برنامه چهارم توسعه گفت: ارزش طرح هاي مصوب در اين بخش از محل حساب ذخيره ارزي به 3/6 ميليارد دلار رسيده است ، اما آمار مربوط به گشايش اعتبار را در اين زمينه هنوز نداريم.

** عملکرد بخش معدن در برنامه چهارم توسعه

حاتم در مورد عملکرد بخش معدن طي 41 ماه سپري شده از اجراي برنامه چهارم توسعه گفت: معادن از نظر ظرفيت استخراج 4/29 درصد ،از نظر ذخيره قطعي 2/10 درصد و اجازه برداشت از حيث ميزان استخراج 28 درصد رشد داشتند .

وي افزود: همچنين در اين دوره زماني مجوزهاي بخش معدن در زمينه گواهي کشف از نظر هزينه عمليات 150 درصد و از نظر ميزان ذخيره 46 رشد داشتند.

** توليد محصولات صنعتي و معدني در برنامه چهارم توسعه

معاون وزير صنايع و معادن در ادامه گفت وگويش با خبرنگار اقتصادي ايرنا در خصوص عملکرد حوزه توليد در 41 ماهه برنامه چهارم توسعه گفت:دانه بندي و کنسانتره سنگ آهن بر 64ميليون تن بالغ شد که 61 درصد رشد را در دوره مورد بررسي نشان مي دهد.

توليد فولاد خام در کشور نيز دراين مدت به 34ميليون و 300هزار تن رسيد که نسبت به دوره قبل 25 درصد رشد نشان مي دهد.

حاتم توليد محصولات فولادي در کشور در 41 ماهه اول برنامه چهارم را 44 ميليون تن عنوان کرد و افزود: اين رقم نسبت به 41 ماهه آخر برنامه سوم توسعه 40 درصد رشد داشته است .

وي افزود: در زمينه شمش آلومينيوم با توليد 723 هزار تن ، 18 درصد رشد ، مس کاتد با توليد 662 هزار تن 31 درصد رشد و سيمان با توليد 127ميليون تن حدود 20 درصد رشد داشتيم .

به گفته ي حاتم ، طي 41 ماهه اخير در توليد شيشه تخت 40 درصد ،کاشي و چيني بهداشتي 50 درصد و پودر شوينده 30 درصد رشد به ثبت رسيده است .

وي افزود: با توليد سه ميليون و 630 هزار تن انواع خودرو سواري در اين مدت 56 درصد رشد در زمينه اين صنعت به ثبت رسيده است .

**صادرات صنعتي و معدني

معاون وزير صنايع و معادن ميزان صادرات صنعتي و معدني کشور در 41 ماهه اخير را 2/47 ميليارد دلار عنوان کرد و گفت: در 41 ماهه پاياني برنامه سوم ميزان صادرات در اين بخش 8/36 ميليارد دلار بود.

حاتم در ادامه اظهار داشت :‌سهم صادرات صنعتي و معدن بر کل صادرات غير نفتي کشور هم اکنون 77 درصد است .در حالي که اين رقم در برنامه سوم توسعه حدود 66 درصد بود.

** کمبود برق

معاون برنامه ريزي ، توسعه و فناوري وزارت صنايع و معادن در مورد کمبود برق و تاثير آن بر صنعت کشور گفت:‌در مواقع کمبود انرژي الکتريکي اولويت را بايد به توليد بدهيم .

حاتم با بيان اينکه ‌با شش هزار مگاوات کمبود برق وارد برنامه چهارم توسعه شديم ، افزود: بخش صنعت مي تواند انرژي مورد نياز خود را تامين و نيروگاه احداث کند. اما به شرط اينکه ساير عوامل فراهم باشد . زيرا زمان بازگشت سرمايه در اين بخش طولاني است و تسهيلات بلند مدت بايد به اين بخش اختصاص يابد.

http://www.sanatnews.ir/News/1/5888
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است