جمعه 28 ارديبهشت 1403

هشت طرح فولادي در کشور هشت تا 20 درصد پيشرفت فيزيکي دارند

  تاريخ:نهم شهريور 1387 ساعت 15:53   |     کد : 6218   |     مشاهده: 1665
به گزارش صنعت نيوز،‌ معاون وزير صنايع و معادن با ابراز رضايت از پيشرفت هشت طرح فولادي که در استانهاي محروم کشور در حال اجرا است، گفت: اين طرحها تاکنون بين هشت تا 20 درصد پيشرفت فيزيکي داشته اند.

 

به گزارش صنعت نيوز،‌ معاون وزير صنايع و معادن با ابراز رضايت از پيشرفت هشت طرح فولادي که در استانهاي محروم کشور در حال اجرا است، گفت: اين طرحها تاکنون بين هشت تا 20 درصد پيشرفت فيزيکي داشته اند.  

"احمدعلي هراتي نيک" روز شنبه در گفت و گو افزود:پنج طرح فولادي چهار محال و بختياري ، شادگان ، ني ريز ، قائنات و ميانه که زودتر شروع شدند ،هر کدام 16 تا 20 درصد پيشرفت فزيکي دارند و سه طرح سبزوار ، بافت و بافق نيز هر کدام هشت تا 10 درصد پيشرفت اجرايي داشته اند .

رئيس سازمان توسعه معادن و صنايع معدني ايران ( ايميدرو)گفت: اين طرح ها داراي توجيه اقتصادي هستند و موجب توسعه متوازن در سطح کشور مي شوند وپيشرفت انها اميدوار کننده تر از ابتداي کار است.

هراتي نيک در ادامه افزود: آثار اجراي اين طرح ها در مناطق به خوبي مشخص شده و باعث تحول در مناطق محروم و ايجاد اشتغال شده است و طرح ها به خوبي در حال پيشرفت هستند. اما گرفتار تامين منابع مالي هستيم وهر طرح بطور تقريبي 10 تا 12 ميليارد تومان بدهي به پيمانکاران دارد .

وي با اشاره به مصوبه دولت در خصوص پرداخت 30 درصد از وجوه حاصل از واگذاري شرکت هاي تحت پوشش ايميدرو به اين سازمان گفت:‌در صورت اجراي اين مصوبه بخشي از مشکلات مالي طرحهاي فولادي حل مي شود .

** قيمت سنگ آهن با توافق توليد کنندگان و مصرف کنندگان تعيين مي شود

هراتي نيک در مورد افزايش قيمت سنگ آهن گفت: توليد کنندگان و مصرف کنندگان عمده سنگ آهن ، بخش خصوصي هستند .بنابر اين دولت و سازمان هاي دولتي دخالتي در تعيين قيمت سنگ آهن نخواهند داشت و توليد کنندگان و مصرف کنندگان بايد خود در اين زمينه به توافق برسند.

وي سپس تصريح کرد : مجتمع هاي چادرملو و گل گهر که عمده ترين توليد کنندگان سنگ آهن در کشور هستند در بورس قرار دارند و تنها 5/1 درصد از سهام آنها در اختيار ايميدرو است. مصرف کنندگان بزرگ سنگ آهن مانند شرکت هاي فولاد مبارکه و فولاد خوزستان نيز خصوصي شده اند ،

اين مقام مسئول تاکيد کرد: شرکت ذوب آهن اصفهان که هنوز به بخش خصوصي واگذار نشده و دولتي است ، سنگ آهن خود را از معادن چغارت تهيه مي کند که اين معدن نيز دولتي است و هماهنگي آنها به علت دولتي بودن هر دو مشکلي ندارد.

** به دنبال واگذاري مالکيت شرکت هاي دولتي ، مديريت نيز بتدريج واگذار مي شود

معاون وزير صنايع و معادن در مورد مشارکت بخش خصوصي در مديريت فولاد مبارکه گفت: با واگذاري مالکيت بتدريج مديريت اين واحد نيز به بخش خصوصي واگذار مي شود ،در اخرين مجمع عمومي فولاد مبارکه تعيين 2 نفر از اعضاي هيات مديره به بخش خصوصي واگذار شد و ايميدور فقط سه نفر از اعضاي هيات مديره را با تاييد وزير صنايع و معادن تعيين مي کند .

هراتي نيک در ادامه مصاحبه با خبرنگار اقتصادي ايرنا افزود: فقط 20 درصد سهام فولاد مبارکه متعلق به ايميدرو است ، اما وکالت سهام عدالت که 30 درصد سهام فولاد مبارکه را شامل مي شود ، با سازمان توسعه معادن و صنايع معدني ايران ( ايميدرو) مي باشد .

به گفته ي هراتي نيک ، 40درصد سهام فولاد مبارکه متعلق به سازمان تامين اجتماعي ، 20 درصد آن متعلق به فولاد مبارکه ، 30 درصد مربوط به سهام عدالت و 10 درصد متعلق به افراد حقيقي مي باشد .

** ايميدرو امسال بهره برداري از 40 طرح را آغاز مي کند

رئيس سازمان توسعه معادن و صنايع معدني ايران گفت: امسال 40 طرح ايميدرو به بهره برداري مي رسد که هشت طرح از اين تعداد به بهره برداري رسيده و 10 طرح ديگر نيز آماده بهره برداري است و بقيه نيز تا پايان سال افتتاح مي شوند.

هراتي نيک افزود:‌براي اجراي اين طرح ها حدود 55 هزار ميليارد ريال سرمايه گذاري پيش بيني شده است .

** احداث نيروگاه

معاون وزير صنايع و معادن با بيان اينکه برق حيات صنعت است ، گفت: با توافق سازمان ايميدرو و وزارت نيرو قرار است چهار هزار مگاوات برق توليد و وارد شبکه توزيع کنيم تا بخشي از فشارها از وزارت نيرو برداشته شود .

هراتي نيک تصريح کرد:‌مجري اين طرح ها شرکت مپنا مي باشد وقرار است طرح هاي نيروگاهي طي 24 تا 36 ماه اجرا شوند.

وي افزود: هزينه مورد نياز احداث اين نيروگاه ها توسط واحدهاي صنعتي مانند فولاد مبارکه ، فولاد خوزستان ، شرکت صنايع مس ، چادرملو و ... تامين مي شود .

** افزايش توليد محصولات معدني

معاون وزير صنايع و معادن گفت: توليد فولاد خام در سال 84 در کشور بالغ بر 9 ميليون تن بود که در سال 86 با 10 درصد رشد به 2/10 ميليون تن رسيد . در همين حال توليد محصولات فولادي نيز در سال 86 با 11 درصد رشد همراه بود.

هراتي نيک در ادامه گفت وگويش با خبرنگار ايرنا گفت :در سال هاي 84 تا 86 در زمينه توليد مس کاتد 14 درصد، پودر آلومينا 34 درصد ،دانه بندي و کنسانتره سنگ آهن 45 درصد ، ذغال سنگ 11 درصد رشد توليد داشتيم .

وي افزود: ايميدرو 2 واحد توليد سيمان را در اختيار دارد که طي سال هاي 84 تا 86 توليد اين واحدها پنج رشد يافت ،اما در زمينه توليد آلومينيوم به دليل اينکه بخشي از ظرفيت توليد در اراک را بخاطر محدودهاي محيط زيست از دست داديم ، رشدي نداشتيم. 

http://www.sanatnews.ir/News/1/6218
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است