پنج شنبه 27 ارديبهشت 1403

19 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در بخش صنعت و معدن مصوب شده است

  تاريخ:چهاردهم شهريور 1387 ساعت 11:00   |     کد : 6472   |     مشاهده: 441
به گزارش صنعت نیوز، سرپرست معاونت امور اقتصادی و بین‌الملل وزارت صنایع و معادن گفت: در دولت نهم افزون بر 19 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی بر اساس قانون تشویق سرمایه‌گذاری خارجی در کشور به تصویب رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه صنايع صنعت نیوز، سرپرست معاونت امور اقتصادی و بین‌الملل وزارت صنایع و معادن گفت: در دولت نهم افزون بر 19 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی بر اساس قانون تشویق سرمایه‌گذاری خارجی در کشور به تصویب رسیده است.

علی اصغر مرزی در آیین آغاز اجرای طرح‌های آمایش صنعتی در گیلان، افزود: میزان سرمایه‌گذاری مصوب خارجی در سالهای ۸۱ تا ۸۳ معادل   ۱/۹میلیارد دلار بوده است.

وی همچنین گفت: میزان سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بخش صنعت و معدن کشور در سه سال گذشته ۹۰۰درصد در مقایسه با سه سال ماقبل آن افزایش یافته است.

رمزی بیان داشت: با ادامه روند رو به رشد، سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور، می‌توانیم سهم صنعت و معدن را در تولید ناخالص کشور افزایش داد.

این مقام مسئول در وزارت صنایع و معادن، توسعه صنعتی و صادرات را از اهداف اصلی این وزارتخانه اعلام کرد و افزود: سهم صادرات کالاهای صنعتی و معدنی کشور در سال ۷۲ حدود ۳۰درصد صادرات غیرنفتی کشور بود که این سهم در سال گذشته به ۷۹ درصد افزایش یافته است.

مرزی یادآور شد: میزان صادرات صنعتی و معدنی کشور در چهارماه نخست امسال نیز ۵/۳میلیارد دلار بوده است که ۸۶/۸درصد از سهم صادرات غیرنفتی کشور را تشکیل می‌دهد.

معاون وزیر صنایع و معادن گفت: رشد عملکرد صادراتی بخش صنعت و معدن در دو سال اخیر حدود ۲۰۰درصد جلوتر از اهداف مدنظر در برنامه چهارم توسعه در این بخش بوده است.

رمزی خاطر نشان کرد: عمده کالاهای صادراتی را صنایع معدنی در رتبه اول، مواد پتروشیمی، شیمیایی و صنایع وابسته به آن در رتبه دوم  وصنایع فلزی در رتبه سوم تشکیل می‌دهند.

وی، همچنین با اشاره به ارائه ۸۰۰ طرح صنعتی و معدنی در قالب طرح آمایش صنعتی در کشور، گفت: این طرحها با توجه به ویژگی‌ها و مزیت‌های هر منطقه در نظر گرفته شده و تاکنون یک هزار و 100 نفر برای اجرای این طرح‌ها ثبت‌ نام کرده‌اند.

این مقام مسئول اعلام کرد: با راه‌اندازی طرح‌های آمایش صنعتی، شاهد تحول بسیار روشنی در بخش صنعت و معدن کشور، افزایش تولید و صادرات در این بخش خواهیم بود.

استاندار گیلان نیز در این مراسم با مهم ارزیابی کردن ایجاد صنایع در گیلان، گفت: راه‌اندازی صنایع مختلف در استان، منجر به افزایش تولید، ایجاد ثروت، ارزآوری، توسعه استان و ایجاد اشتغال پایدار می‌شود.

روح الله قهرمانی چابک افزود: محدودیت های اعمال شده در گذشته برای ایجاد صنایع و عدم شکل‌گیری صنایع مطرح در این استان باید برای رفع آن به بخش صنعت توجه ویژه داشت.

وی، همچنین با اعلام اینکه ایجاد صنایع بزرگ در گیلان به عنوان یک راهبرد اساسی مورد تاکید است، افزود: برای ایجاد صنایع بزرگ در گیلان به رغم تعامل و همگرایی مسئولان استان سرمایه‌گذاران زیادی نیز از طرحها استقبال کرده‌اند.

قهرمانی ادامه داد: استان گیلان با ۶۲طرح بعد از استان تهران بیشترین تعداد طرحها را در زمینه طرح آمایش صنعتی در کشور به خود اختصاص داده است.

غفلت در دهه های گذشته موجب نزول صنعت در گیلان شده است

رئیس سازمان صنایع و معادن گیلان نیز در این مراسم گفت: با وجود پیشنیه صنعتی مناسب در گیلان، متاسفانه غفلت تاریخی در دهه‌های گذشته موجب نزول صنعت این استان شده است.

محمدحسین اصغریان افزود: در حال حاضر ۶۲طرح صنعتی در قالب طرح آمایش صنعتی با میزان سرمایه‌گذاری شش هزار میلیارد ریال برای استان گیلان در نظر گرفته شده است.

واحد صنعتی تولید "کاغذ تیشو" از خمیر کاغذ به عنوان اولین طرح آمایش صنعتی در گیلان است که در زمینی به وسعت هشت هکتار با ظرفیت تولید سالانه ۳۰هزار تن کاغذ تیشو (ماده‌اولیه تولید دستمال کاغذی،پوشاک و...) احداث می‌شود.

برای احداث این کارخانه ۲۵۰میلیارد ریال تسهیلات ریالی مصوب شده است اما با توجه به نیاز این کارخانه به ماشین‌آلات خارجی، بیش از این مقدار به تسهیلات نیاز است.

با ساخت این کارخانه که سه سال طول می‌کشد به رغم ایجاد ۲۰۰فرصت شغلی در گیلان از خروج حدود ۳۰میلیون دلار ارز از کشور نیز جلوگیری می شود.

http://www.sanatnews.ir/News/1/6472
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است