شنبه 29 ارديبهشت 1403

موقعيت ايران در ترانزيت کالا مستحکم تر مي شود

  تاريخ:بيست و پنجم شهريور 1387 ساعت 09:19   |     کد : 6947   |     مشاهده: 1201
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعي صنعت نيوز ، بيش از 2،6 ميليون تن کالا ( نفتي و غيرنفتي ) در پنج ماه نخست امسال از کشور ترانزيت شده که شامل 77 درصد از طريق جاده و 23 درصد از طريق راه آهن است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعي صنعت نيوز ، بيش از 2،6 ميليون تن کالا ( نفتي و غيرنفتي ) در پنج ماه نخست امسال از کشور ترانزيت شده که شامل 77 درصد از طريق جاده و 23 درصد از طريق راه آهن است.

محمد جواد عطرچيان مدير کل ترانزيت و پايانه هاي مرزي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي با اعلام اين خبر افزود:

در ميان مرزهاي کشور ، بندرعباس با 37 درصد فعال ترين مرز کشور در زمينه ترانزيت و ورود کالا هستند.

وي گفت : مرزهاي سرخس، بازرگان، لطف آباد و بندر امام به ترتيب با 18،4،‌ 14، 5،8 و 4،3 درصد هم به عنوان فعالترين مرزهاي کشور در امر ورود کالاهاي ترانزيت به شمار مي روند.

مدير کل ترانزيت و پايانه هاي مرزي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي تصريح کرد : 80 درصد از حجم کل ترانزيت کشور از اين پنج مرز و 20 درصد از طريق ساير مرزها (مرزهاي اينچه برون، بندرانزلي، جلفا، آستارا و...) انجام مي شود.

عطرچيان افزود : آمار ترانزيت کالا از کشور و ميزان کالاهاي عبوري نشان دهنده نقش و اهميت کريدور شمال و جنوب در ترانزيت کشور است که با کامل شدن زيرساخت هاي لازم اين نقش به مراتب افزايش خواهد يافت .

وي گفت : با دقت در اين آمارها مشاهده مي شود که نقش کريدور شرق به غرب در کشور، همچنان کمرنگ و بي رونق است زيرا جريان ترانزيت کالا عمدتا از مرزهاي شمالي و جنوبي کشور در حال انجام است.

عطرچيان افزود : زيرساخت هاي مناسب مبادي ورودي و خروجي کالا در افزايش سهم آنها بسيار موثر است و بندرعباس به دليل امکانات مناسب در تخليه بارگيري و بندر مهمي مانند شهيدرجايي؛ بيشترين سهم را از ترانزيت کالاي کشور به خود اختصاص داده است.

وي گفت : توجه همزمان به مبادي ورودي و خروجي کالا در راهگذار هاي شمال - جنوب و شرق - غرب کشور که تکميل کننده کريدورهاي بين المللي هستند؛ جايگاه ايران را در اين صنعت مستحکم خواهد کرد.

عطرچيان افزود :ترکيه در مرزهاي غربي کشور که قاره آسيا را به اروپا متصل مي کند و همچنين کشورهايي مانند عراق، افغانستان، پاکستان و هند که به شدت نيازمند ورود کالاهاي اوليه هستند از ظرفيت هاي موجود براي فعال کردن کريدور شرق به غرب کشور محسوب مي شوند.

وي افزود: در 5 ماه امسال از 2627 هزار تن ترانزيت کالا در کشور 565 هزار تن معادل 22 درصد از بندرعباس، 340 هزار تن معادل 13 درصد از آستارا، 241 هزار تن معادل 9 درصد از سرخس و 56 درصد از ساير مرزها خارج شده است.

صنعت ترانزيت در دنياي امروز، نقش بسيار مهمي در درآمدزايي، ايجاد اشتغال و ارتقاي ارتباط ميان کشورها دارد. اين نقش درايران که به دليل موقعيت جغرافيايي بي نظير خود در چهارراه ترانزيتي شرق و غرب قرار گرفته، بسيار پررنگ تر و حياتي تر است.

کشورهايي که در همسايگي شمال ايران قرار گرفته اند به دليل دسترسي نداشتن به آب هاي آزاد و هزينه بالاي حمل کالا از راه هاي ديگر، نياز شديدي به گذرگاه ايران دارند که مزيتي بي نظير براي کشور محسوب مي شود.

درآمدهاي حاصل از گسترش ترانزيت و ايجاد زيرساخت هاي مناسب براي آن

مي تواند کشور را در جهت رهايي از وابستگي به درآمدهاي نفتي ياري دهد.

 

 

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/6947
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است