شنبه 29 ارديبهشت 1403

تهران و خوزستان صرفه جوترین استان ها در آب و برق

  تاريخ:بيست و هفتم شهريور 1387 ساعت 09:40   |     کد : 7096   |     مشاهده: 1725
به گزارش صنعت نیوز، وزیر نیرو استان های تهران و خوزستان را صرفه جوترین استان ها در مصرف آب و برق معرفی کرد و گفت: خوشبختانه با تبلیغات رسانه ملی، اوج مصرف آب و برق در شهرستان ها از شب به روز منتقل شد ولی در بخش کشاورزی و تجاری متاسفانه باز هم افزایش مصرف داشته ایم.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی صنعت نیوز، وزیر نیرو استان های تهران و خوزستان را صرفه جوترین استان ها در مصرف آب و برق معرفی کرد و گفت: خوشبختانه با تبلیغات رسانه ملی، اوج مصرف آب و برق در شهرستان ها از شب به روز منتقل شد ولی در بخش کشاورزی و تجاری متاسفانه باز هم افزایش مصرف داشته ایم.

پرویز فتاح در جلسه علنی غیررسمی امروز مجلس شورای اسلامی در باره خاموشی ها، افزود: در این سال ها سختگیری مطمئنی درباره شبکه سراسری نداشتیم و نیروگاه های برق آبی را همانند نیروگاه های حرارتی در نظر گرفتیم در نتیجه امسال که با خشکسالی رو به رو بودیم، حدس می زدیم که نیروگاه های برق آبی، نتوانند نیاز موجود را برطرف کنند.

وی گفت: امروز که من به شما گزارش می دهم، ده میلیارد مترمکعب در مخازن آب داریم که سال گذشته این رقم شانزده و نیم میلیارد مترمکعب بوده است و این یعنی چهل درصد کاهش منابع آبی.

وزیر نیرو با انتقاد از برخی مسائل که در بعضی رسانه ها مطرح شد مبنی بر اینکه در زمستان آب رها شده است افزود: ما در سه سال گذشته فصل تابستان و زمستان را بدون مشکل در توزیع آب و برق سپری کردیم، پیش بینی می شد سال 1387 هم اگر به روال طبیعی باشد، بدون مشکل زیاد سپری شود اما از اول اسفند که متوجه کمی بارش شدیم، اقدامات پیشگیرانه را شروع کردیم؛ از جمله جلسات ویژه دولت و نیز هماهنگی با رسانه ملی برای تبلیغ درباره صرفه جویی در مصرف.

فتاح اضافه کرد: در سال های 81 تا 85 ظرفیت سدهای برق آبی سه برابر و بنابراین وابستگی به برق آبی بیشتر شده است.

وی گفت: طی سال های گذشته همیشه در تابستان از نظر تولید و مصرف در اضطرار و مقداری کمبود بودیم که البته با کاهش فرکانس، محدودیت صنایع و گاهی با خاموشی جبران می شد.

وزیر نیرو افزود: در این شرایط کل آبی که عبور شده از سال 85 کمتر است و سدهای برق آبی ما در مجموع امسال 35 میلیارد مترمکعب نسبت به سال های 85 و 86 کاهش ورودی داشته اند که آب خروجی اصلا قابل مقایسه با عدد کاهش ورودی نیست.

فتاح ادامه داد: مجموع خاموشی های اعلام شده در شش ماه گذشته به 117 میلیارد کیلومتر ساعت می رسد که نسبت به آنچه ما تولید کردیم و مصرف شده است یک و نیم درصد است یعنی 98 و نیم درصد برق مصرفی کشور در این مدت تامین شده است.

وزیر نیرو با اشاره به توافقات این وزارتخانه با صدا و سیما درباره تبلیغات صرفه جویی گفت: خوشبختانه این اطلاع رسانی ها موثر بود و در بعضی شهرستان ها اوج مصرف از شب به روز منتقل شد ولی در بخش کشاورزی توفیقی پیدا نکردیم و مصرف برق در این بخش سی درصد نسبت به سال قبل اضافه شد؛در بخش تجاری هم شاهد تغییری در مصرف برق نبودیم که این امر نیازمند تدابیر جدی تر و حتی قانونگذاری است.

وزیر نیرو در باره مصرف آب هم گفت: خوشبختانه در کل کشور مصرف آب شرب نسبت به سال گذشته افزایش نداشته است و این نشان از همکاری مردم دارد.

وی با اعتراض به این نوع از انتقادات که ریشه خاموشی های امسال را در خشکسالی نمی دانند، گفت: اگر واقعاً میزان بارش مثل سال گذشته و 85 بود می توانستیم تابستان امسال را با همان شرایط سال های قبل سپری کنیم.

وزیر نیرو با طرح این سؤال که آیا می شود خشکسالی داشته باشیم ولی خاموشی نداشته باشیم افزود: حتماً می شود و باید برای سال آینده این کار را انجام دهیم چون خشکسالی در کشور ما یک اپیدمی است.

فتاح گفت: لازمة کاهش خاموشی ها هنگام خشکسالی این است که هم مصرف را کاهش دهیم و هم تولید برق آبی را افزایش دهیم.

وزیر نیرو یکی از راه های مؤثر در جلوگیری از چنین مشکلاتی را استفاده از توان بخش غیردولتی دانست و از دولت و مجلس خواست یاری کنند تا تمام نیروگاه های ما را بخش غیردولتی و خصوصی بسازند چرا که الآن مشکلات زیادی در این زمینه داریم.

وی همچنین استفاده از نیروگاه های با سوخت زغال سنگ را راهکار دیگری برای افزایش ظرفیت برق کشور دانست و گفت: الآن از این نوع برق بی بهره هستیم و همچنین اگر بتوانیم از نیروگاه های اتمی مثل بوشهر استفاده کنیم، این مشکلات برطرف خواهد شد.

وزیر نیرو گفت: ما فکر می کنیم برای نیمة دوم سال هم نتوانیم خیلی از برق آبی ها استفاده کنیم، نگرانی ما برای استفاده از برق آبی ها در شش ماهة دوم سال و سال آینده جدی است.

وی افزود: الآن مخازن ما در حداقل هستند و از 7600 مگاوات فقط 1000 مگاوات استحصال می شود و این عدد از نیمة اول مهر شروع به کاهش می کند که ممکن است نیمة آبان به 500 مگاوات برسد.

فتاح ابراز امیدواری کرد برای نیمة دوم سال با هماهنگی مجلس، دولت و وزارت نفت، سوخت لازم برای نیروگاه های حرارتی تهیه شود.

وی گفت: تدابیر لازم اندیشیده شده است 400 هزار مترمکعب تا آخر شهریور به ظرفیت مخازن اضافه می شود و 400 هزار مترمکعب دیگر تا آخر سال اضافه خوهد شد.

فتاح افزود: البته تعهدات حمل سوخت مایع در زمستان برای ما نگرانی ایجاد کرده است.

فتاح از مجلس خواست در این شرایط سخت که وزارت نیرو به یک وزارتخانة بدهکار و مستأصل تبدیل شده است این وزارتخانه را یاری کند.

وی افزود: گناه ما این است که زیاد کار کردیم، بدهکار شدیم و اگر این گناه را نمی کردیم الآن مصیبت خاموشی و بی آبی در تابستان قطعاً ضررش بیشتر از آن چیزی بود که ما الآن با آن مواجهیم.

وزیر نیرو با اظهار تأسف از ناتوانی در جذب سرمایه های خارجی در این بخش گفت: امیدواریم با کمک مجلس و دولت به تکمیل نیروگاه های نیمه تمام و احداث نیروگاه های جدید تا سال 1389، 1390 اقدام کنیم، البته بخش غیردولتی برای 22 هزار مگاوات با ما توافقنامه امضا کرده است.

فتاح گفت: انتقاد دیگری که به ما وارد می کنند این است که ما در دولت نهم هیچ نیروگاهی نساخته ایم، من واقعاً تعجب می کنم، نیروگاه های اردبیل، خرمشهر، خرم آباد، چابهار، علی آباد، کهنوج و خیلی از نیروگاه های دیگر را خودمان کلنگ زدیم و نیروگاه های نیمه تمام دولت قبل را هم تکمیل کردیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه تولید و مصرف برق در کشور برابر شده است گفت: می توانیم برای هفته های آینده جدول خاموشی را اعلام نکنیم.

پرویز فتاح گفت: تعدادی از واحدهای ما باید برای تعمیرات از مدار خارج شود با وجود این، کمبود برق در پاییز خیلی اندک است.

وی افزود: ما نگران زمستان هستیم زیرا بحث اصلی سوخت رسانی به نیروگاه ها در شرایط سرد و زمستانی است در عین حال هشت نیروگاه در سه ماه آینده به خط لوله مایع وصل می شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه اگر بارشهای امسال معمولی باشد 30 تا 40 درصد ورودی به نیروگاههای برق آبی کشور کاهش می یابد گفت: ما برای سال آینده نگرانیم.

وی اتکا در بخش نیروگاهی به بخش خصوصی را خطا خواند و گفت: با وجود تحریمها اطمینان می دهم که اگر ارز و ریال کافی اختصاص یابد از مشکل تحریم در صنعت نیروگاهی عبور می کنیم.

فتاح با اشاره به درخواست برخی نمایندگان برای آوردن لایحه افزایش تعرفه های برق گفت: ما بین دولت و مجلس مانده ایم زیرا دولت می گوید تثبیت قیمت ها کار مجلس بوده است و خودش باید طرح بیاورد و از طرفی برخی نمایندگان خواهان لایحه دولت دراین باره هستند.

وی سرمایه گذاری در بخش نیروگاهی را بسیار ضروری خواند و گفت: تعمیرات و ایجاد نیروگاه را باید بسیار جدی بگیریم تا سال آینده دچار مشکلات امسال نشویم.

http://www.sanatnews.ir/News/1/7096
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است