يک شنبه 30 ارديبهشت 1403

با هدف جمع آوری بخار های بنزین انجام می شود : اجرای طرح کهاب تا پایان سال 87

  تاريخ:سی ام شهريور 1387 ساعت 12:13   |     کد : 7271   |     مشاهده: 1965
به گزارش صنعت نیوز، مدیر اجری طرح کهاب گفت: همه جایگاه های سوختگیری کشور با هدف جمع آوری بخار های بنزین تا پایان سال 87 به سیستم کهاب مجهز می شوند.

به گزارش صنعت نیوز به نقل از خبرخودرو ، مدیر اجری طرح کهاب گفت: همه جایگاه های سوختگیری کشور با هدف جمع آوری بخار های بنزین تا پایان سال 87 به سیستم کهاب مجهز می شوند.

به گزارش خبرنگار خبرخودرو ، مهندس فریدون جلیلیان در باره ضرورت اجرای طرح کهاب در کشور گفت: طرح کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین (کهاب) برای نخستین بار در کشور در حال اجرا است و گستره آن 70 انبار، 2 تا 3 هزار نفتکش و 2 هزار و 400 جایگاه سوختگیری را شامل می شود.

جلیلیان افزود: در سال 85 سازمان حفاظت و محیط زیست لایحه ای در زمینه کاهش آلودگی های محیط زیست از بخارهای بنزین به صورت پیشنهاد به هیئت دولت برده و این لایحه تکلیف هایی را برای وزارت نفت مشخص کرده بود، بر این اساس در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران کمیته ای تشکیل شد و طرح پیشنهادی جدید به نام طرح کهاب تنظیم شد.

مدیر اجری طرح کهاب گفت: نقطه قوت طرح کهاب این است که هم دوستدار محیط زیست است و هم صرفه اقتصادی دارد.

وی ایران را یکی از کشورهای پیشرو منطقه در اجرای طرح جمع آوری بخارهای بنزین خواند و گفت: تا کنون کشورهای صنعتی دنیا از جمله آمریکا، کانادا، استرالیا، ژاپن فرانسه و اتریش روی این طرح کار کرده اند، اما با توجه به این که در کشور ما بخش دولتی تولید و توزیع بنزین را بر عهده دارد ساختار عرضه بنزین در کشور ما با این کشورهای متفاوت است.

مجری طرح کهاب با اشاره به ضرورت اجرای طرح کهاب در کشور گفت: از سال های پیش یک مبلغ ریالی برابر با 45 لیتر در 10 هزار لیتر به عنوان حق تبخیر به جایگاه داران داده می شد، ولی بررسی ها نشان می دهد که همه 45 لیتر در 10 هزار لیتر تبخیر نمی شود.

وی ادامه داد: هم اکنون محاسبه های ما نشان می دهد که اگر سه لیتر بنزین تولید ایران (با RVP بین 8 تا 10 psi) را در یک محفظه 1000 لیتری هوا قرار دهیم، هر سه لیتر آن تبخیر و فضای این مخزن، از بخار اشباع می شود با توجه به این مهم با اجرای طرح بازیافت بخار بنزین می توانیم، از هر 1000 لیتر بخار اشباع، 5/1 لیتر مایع به دست آوریم.

جلیلیان در باره مراحل ورود بخار بنزین به محیط زیست گفت: در مراحل مختلفی از فرآیند تحویل، نگه داری، بارگیری، انتقال و تخلیه بنزین در مخازن زیر زمینی، بخار بنزین تولید می شود.

مجری طرح کهاب ادامه داد: در مرحله بارگیری بنزین در نفتکش، ورود آن به مخزن و انتقال بنزین از انبار به جایگاه مقدار زیادی بخار بنزین و در نتیجه هیدروکربور از مخزن خارج و به محیط بیرون وارد می شود.

وی افزود: به دلیل بالانس حجمی ایجاد شده، همچنین هنگام ورود بنزین به مخزن زیرزمینی جایگاه، بخار داخل مخزن به هوا هدایت می شود و این مهم تنفس افراد را در محیط با مشکل روبه رو کرده و سبب اعتراض سازمان حفاظت محیط زیست شده بود.

جلیلیان در باره مراحل اجرایی طرح کهاب گفت: مرحله اول طرح کهاب که stage I نام دارد،که در این مرحله اقدام هایی برای جلوگیری از خروج بخار بنزین به هنگام ورود بنزین به مخازن زیر زمینی انجام می شود.

جلیلیان ادامه داد: اگر میانگین مصرف بنزین در کشور را 60 میلیون لیتر در یک روز در نظر بگیریم، 3برابر این مقدار، نزدیک به 200 میلیون لیتر بخار بنزین در یک روز به هوا می رود که این رقم در یک سال به 110 میلیون لیتر می رسد و نزدیک به 60 میلیارد تومان در سال تلفات در اثر تبخیر بنزین خواهیم داشت.

وی گفت: بر اساس محاسبه های انجام شده اگر بتوانیم مانع از تبخیر 110 میلیون لیتر بنزین در یک سال شویم، در طول یک سال 60 میلیارد تومان صرفه جویی اقتصادی خواهیم داشت.

جلیلیان در باره هزینه اجرای طرح کهاب گفت: اجرای این طرح، به حدود 100 میلیارد تومان هزینه نیاز دارد تا تمامی جایگاه ها، نفتکش ها و انبارهای ذخیره بنزین به سیستم های مورد نیاز مجهز شوند.

وی هزینه مورد نیاز برای تجهیز جایگاه های به طرح کهاب3 تا 4 میلیون تومان اعلام و تصریح کرد: تسهیلات ویژه ای از جمله پرداخت وام به جایگاه داران را برای انجام آن در نظر گرفته ایم.

او صرفه جویی اقتصادی ناشی از اجرای طرح کهاب را 60 میلیارد تومان در سال اعلام و تصریح کرد: با دو سال استفاده از این طرح و با احتساب 30 سال عمر مفید برای دستگاه های کهاب، 28 سال از دستگاه بهره و سود اقتصادی خواهیم برد.

جلیلیان در باره اثرات زیست محیطی تولید بخار های بنزین در هوا گفت: صدمه های زیست محیطی بخارهای مواد آلی (voc) در یک سال نزدیک به 200 میلیارد تومان است که شامل از بین بردن لایه ازن، تخریب فضای سبز، تخریب اماکن، تولید باران های اسیدی و مه دود است.

مجری طرح کهاب در توضیح روند اجرای مرحله اول طرح در جایگاه های کشور گفت: در مرحله اول لوله کشی های خاصی در جایگاه های بنزین انجام می شود و یکی – دو قطعه لوله به همراه نوعی کوپلر در جایگاه برای هدایت بخارهای بنزین به داخل نفتکش نصب خواهد شد.

جلیلیان در ادامه گفت: مرحله اول طرح کهاب هم اکنون در جایگاه های سوخت گیری با انجام اقدامات لازم از جمله لوله کشی، نصب قطعات و تجهیزات در حال اجرا شدن است.

وی روند اجرای طرح کهاب در جایگاه های کشور را مثبت ارزیابی و تصریح کرد: در 24 ماه گذشته در 37 منطقه پخش فرآورده های نفتی، اجرایstage I را با اولویت شهرهای بزرگ شروع کرده ایم که در بسیاری از مناطق با پیشرفت 70 تا 80 درصدی روبه رو بوده ایم.

او افزود: تاکنون در شهرهای کرج، قم، سبزوار، کردستان، ساری مرحله اول طرح کهاب اجرا شده است همچنین در مناطق دیگر نیز در حال راه اندازی مرحله اول این طرح هستیم.

جلیلیان با اشاره به استفاده از امکانات ساخت داخل، برای تامین تجهیزات مورد نیاز اجرای طرح کهاب در جایگاه های سوختگیری گفت: ابزار و تجهیزات مورد نیاز برا اجرای این طرح بسیار گران بود و باید از خارج تامین می شد ولی با کمک همکاران مان در پالایشگاه اصفهان و دستور مهندس نعمت زاده ،مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، مبنی بر استفاده از امکانات ساخت داخل، اقدام به ساخت تجهیزات در داخل کشور کردیم که در نتیجه نزدیک به یک میلیارد و 200 تومان صرفه جویی اقتصادی در بخش تامین تجهیزات داشتیم.

او درباره مرحله دوم اجرای طرح جلوگیری از هدررفت بنزین گفت: stage II مرحله دوم اجرای طرح کهاب است که باید با دقت بیشتری نسبت به مرحله اول طرح اجرا شود.

وی افزود: در این مرحله از خروج بخارهای بنزین از باک خودرو جلوگیری می شود که اگر این بخارها جمع شود، سالانه چیزی حدود 17 تا 20 میلیارد تومان صرفه جویی در پی دارد.

جلیلیان یادآور شد: مرحله دوم طرح کهاب به دلیل نیاز به تجهیزات بسیار گران قیمت صرفه اقتصادی لازم را ندارد همچنین در این مرحله این امکان وجود دارد که به جای مکش بخار بنزین، از سطح بنزین موجود در باک خودرو نیز برداشته شود چونSTAGE II نازل های خاص خودش را دارد و استفاده از آ نها کمی پیچیده است.

وی افزود: در کشور انگلستان stage II، نزدیک 6 دهم درصد اجرا شده ولی STAGE I تا 60 درصد هم مورد استفاده قرار گرفته است.

مدیر اجری طرح کهاب گفت: در هر جایگاه هزینه لازم برای STAGE I نزدیک به 3 میلیون تومان است اما برآوردهای ما نشان می دهد برای STAGE II بیش از 20 تا 30 میلیون تومان هزینه لازم است.

جلیلیان از انجام مرحله آزمایشی STAGE II در یکی از جایگاه های کرج خبر داد و گفت: هم اکنون این مرحله از طرح کهاب در یکی از جایگاه های شرکتی شهرستان کرج اجرایی شده است که در صورت موفقیت آمیز بودن طرح در جایگاه های دیگر کشور هم مرحله دوم از طرح کهاب را اجرا خواهیم کرد.

وی تجهیز جایگاه ها به سیستم کهاب را جلوتر از برنامه زمان بندی هیئت دولت خواند و گفت: بر اساس مصوبه هیئت دولت وزارت نفت موظف شده بود تا سال87 بخش اجرایی کار را شروع کرده و اجرای طرح کهاب را تا پایان سال 88 به پایان برساند.

جلیلیان افزود: در یکی از بندهای این مصوبه، وزارت نفت موظف شده بود که جایگاه های تازه تاسیس خود را از سال 88 باید به این سیستم مجهز کند؛ در حالی که جایگاه های ما از سال 87 به سیستم کهاب مجهز شده اند.

وی گفت: ما باید تا پایان سال 87 جایگاه های موجود را به تجهیزات STAGE I مجهز کنیم که این کار در 3 گروه در حال پیشرفت است.

http://www.sanatnews.ir/News/1/7271
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است