به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی صنعت نیوز، مدارس دونوبته در ایران کاهش یافته و هم اکنون یک سوم مدارس دونوبته است و در نتیجه از معلمان تخصصی بیشتر استفاده می شود.
عباس رهی ، معاون آموزشی و نوآوری آموزش و پرورش با بیان این مطلب گفت: امسال حرکتهای خوبی در زمینه تجهیز مدارس و بهبود کیفی آموزش از جمله تغییر در برخی کتابهای درسی و استفاده بهتر از تخصص معلمان صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه در دوره ابتدایی قرار است ارزشیابی توصیفی شود گفت: با این اقدام دیگر در مقطع تحصیلی ابتدایی، دانش آموز مردودی و تجدیدی نداریم و دانش آموزان رتبه بندی می شوند بنابراین دیگر با روحیه یاس و ناامیدی در این دانش آموزان مواجه نیستیم .
رهی، دامنه و پیشینه این تغییرات را براساس مطالعه و تحقیق دانست و افزود: مراحل آزمایشی این تغییرات با موفقیت سپری شده است چرا که مبتنی بر پژوهشهای روانشناسی دانش آموزان و خواسته و نیاز آنان صورت گرفته است و امسال در 30 درصد مدارس ابتدایی عملی می شود.
معاون آموزشی و نوآوری آموزش و پرورش استفاده از تجارب و تخصص کادر آموزشی مدارس را ساماندهی آن موثر دانست و گفت: تاکنون مدیران مدارس به عنوان مهمترین بستر و شاه کلید پیشرفت دانش آموزان بوده و هستند و سعی شده است با آموزش مدیران هر سال به استفاده بهینه از آنان اقدام شود و این آموزش به بقیه کادر آموزشی نیز از طریق فعالتر شدن مراکز تربیت معلم انتقال یابد.
وی به اهمیت استفاده از تجربه اولیاء و انجمن اولیاء و مربیان اشاره کرد و گفت : در رویکرد امسال قرار است بیش از پیش از این تجارب در بهبود وضع مدارس بهره بگیریم و از آنجا که امسال مدارس هیئت امنایی نیز توسعه یافته است طرحهای خوبی در این زمینه داریم .
رهی کاهش میزان دانش آموزان از 19 میلیون به 14و نیم میلیون در طی چند سال گذشته را موجب ساماندهی بیشتر وضع مدارس دانست و افزود: این ساماندهی به استفاده بهینه از تخصص معلمان و برنامه ریزی بهتر گروههای آموزشی می شود.
وی در پایان به برخی تغییرات در برنامه ریزی آموزشی مدارس اشاره کرد وگفت: به عنوان نمونه امسال در سال نوآوری و شکوفایی ،آموزش قرآن مجید برای پایه سوم ابتدایی از نیمه اول آبان ( یکساعت در روز) در نظر گرفته شده است تا پس از یکماه دانش آموز آماده روخوانی و روانخوانی شود که این امر برنامه ریزی درسی کمک بزرگی به قرآن آموزی دانش آموزان می کند.