شنبه 29 ارديبهشت 1403

ایران چک در دستگاههای خودپرداز ATM

  تاريخ:دوم مهر 1387 ساعت 11:52   |     کد : 7455   |     مشاهده: 1053
به گزارش صنعت نيوز ،‌بانک ها و موسسات اعتباری می‌توانند پس از هماهنگی با بانک مرکزی از ایران چک‌های این بانک در دستگاه های خودپرداز (ATM) استفاده‌ کنند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعي صنعت نيوز ،‌بانک ها و موسسات اعتباری می‌توانند پس از هماهنگی با بانک مرکزی از ایران چک‌های این بانک در دستگاه های خودپرداز (ATM) استفاده‌ کنند.

این بانک در بخشنامه ای به بانک‌های دولتی و غیردولتی، موسسات اعتباری توسعه و سینا و شرکت دولتی پست بانک به منظورتسهیل در گردش کار ایران چک ها اعلام کرد: بانک توزیع کننده ایران چک ،صرفا ‌در زمان فروش و در اولین مرحله ارائه ایران چک به تکمیل اعلامیه فروش اقدام می کند و در مراحل بعدی نیازی به تکمیل فرم اعلامیه های خرید و یا فروش مجدد نیست ، لذا ثبت مشخصات مشتری و ایران چک بانک مرکزی در شبکه رایانه ای مورد ندارد.

 

همچنین درباره ایران چک‌هایی که در دستگاه های خودپرداز (ATM) قرار می‌گیرند، تکمیل اعلامیه فروش الزامی نیست.

 

با توجه به این که کارکرد ایران چک بانک مرکزی بین مردم و در روابط مردم وبانک ها مشابه گردش اسکناس است و مبادلات آن در شبکه رایانه ای ثبت نمی شود لذا ثبت و بازخوانی اطلاعات از شبکه برای پیگیری چک های مفقودی و مسروقه، امکان پذیر نخواهد بود.

 

بنا بر این بخشنامه بانک ها و موسسات اعتباری باید ایران چک های بانک مرکزی را که مازاد بر نیاز آنها یا فرسوده و غیرقابل استفاده مجدد است، مشابه اسکناس به بانک مرکزی تحویل‌ دهند.

 

در صورت ارائه ایران چک های بانک مرکزی که قسمتی از آن جدا و یا ناخوانا شده باشد (ایران چک های ناقص)، شعب منتخب بانک ملی ایران در سراسر کشور موظفند پس از احراز اصالت آنها، معادل ریالی این گونه ایران چک ها را مشابه دستورالعمل مربوط به اسکناس های ناقص و پوسیده ارزیابی و به مشتری پرداخت کنند.

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/7455
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است