شنبه 29 ارديبهشت 1403
مجری طرح احداث پالایشگاه خوزستان خبر داد:

پالایشگاه خوزستان تا پایان سال 91 راه اندازی می شود

  تاريخ:سيزدهم مهر 1387 ساعت 12:24   |     کد : 8100   |     مشاهده: 2343
به گزارش صنعت نیوز، پالایشگاه خوزستان با ظرفیت پالایش 180 هزار بشکه در روز نفت خام فوق سنگین و با سرمایه گذاری 8/2 تا سه میلیارد یورویی احداث می شود.

به گزارش خبرنگار گروه نفت صنعت نیوز،  پالایشگاه خوزستان با ظرفیت پالایش 180 هزار بشکه در روز نفت خام فوق سنگین و با سرمایه گذاری 8/2 تا سه میلیارد یورویی احداث می شود.

مجری طرح احداث پالایشگاه خوزستان با اعلام این خبر گفت: پالایشگاه خوزستان با هدف پالایش نفت خام فوق سنگین میدان‌های نفتی آزادگان و یادآوران و تولید فرآورده‌های سبک مانند بنزین و نفت‌گاز ساخته خواهد شد.

مهندس محمد زالی میزان سرمایه گذاری اولیه طرح را 9/2 تا 3 میلیارد یورو برآورد کرد و گفت: فعالیت های مقدماتی احداث پالایشگاه خوزستان کمتر از یک سال است که آغاز شده و بر اساس مصوبه هیئت وزیران قرار است پالایشگاه به صورت خصوصی ساخته و اداره شود.

وی گفت: تا سال 91 نفت خام میدان های یادآوران و آزادگان در دسترس خواهد بود همچنین این انعطاف پذیری برای پالایشگاه خوزستان وجود دارد که از نفت خام پالایشگاه های دیگر مانند عراق نیز استفاده کند.

زالی تصریح کرد: برای مکان یابی پالایشگاه خوزستان شهرهای ماهشهر، آبادان و خرمشهر را مورد کارشناسی قرار دادیم و در نهایت زمینی در فاصله 7 کیلومتری آبادان واقع در جاده اهواز در منطقه آزاد اروند برای احداث پالایشگاه خریداری کردیم.

او مساحت زیربنایی زمین پالایشگاه را 525 هکتار خواند و گفت: 272 هکتار از این زمین دارای مالک خصوصی است و مذاکرات برای خرید زمین با مالکان خصوصی انجام شده است و هم اکنون کل زمین در اختیار پالایشگاه خوزستان قرار دارد.

زالی استفاده از دانش فنی داخلی HRH را از ویژگی های منحصر به فرد طرح احداث پالایشگاه نفت خام خوزستان برشمرد و اظهار داشت: یکی از دستاوردهای مهم طرح ساخت این پالایشگاه  استفاده از حداکثر توان داخلی برای تهیه لیسانس و ساخت پالایشگاه است که همزمان با سال نوآوری و شکوفایی افتخار مهمی برای صنعت نفت کشور محسوب می شود.

مجری طرح احداث پالایشگاه خوزستان تولید فرآورده‌های نفتی تولید فرآورده‌های نفتی بدون تولید نفت‌کوره و مطابق با آخرین استانداردها و الزامات زیست‌محیطی دنیا را از دیگر اهداف این طرح خواند.

زالی در باره روند تولیدات پالایشگاه خوزستان گفت: روزانه 10 میلیون لیتر (6/32 درصد) بنزین سوپر مطابق با استاندارد یورو 5،  12 میلیون و 600 هزار لیتر (41 درصد) گازوئیل، 3 میلیون لیتر (10 درصد) سوخت جت، 5 میلیون لیتر (3/16 درصد) گاز مایع، 410 تن گوگرد، 2/1 درصد نفت کوره از جمله فرآورده هایی است که در پالایشگاه خوزستان تولید می شود.

مجری طرح احداث پالایشگاه خوزستان در ادامه یادآور شد: پایلوتی با استفاده از این دانش فنی با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت برای برآورد بازدهی طرح ساخت پالایشگاه خوزستان انجام داده ایم.

وی افزود: در همین راستا یک واحد 200 بشکه ای در پالایشگاه بندرعباس را تعریف کرده ایم که تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد و نتایج آن به عنوان تکمیل کننده پروژه ساخت پالایشگاه  خوزستان مورد استفاده قرار می گیرد.

زالی در ادامه در مورد روند اجرای مراحل ساخت و راه اندازی پالایشگاه خوزستان گفت: هم اکنون مشاوران مهندسی داخلی، نقشه برداری، زیست محیطی، ژئوتکنیک و زمین شناس طرح انتخاب و کارهای جانمایی، توجیه اقتصادی و تعیین واحدهای پایین دستی طرح پالایشگاه خوزستان انجام شده است.

زالی اظهار امیدواری کرد که تا آذرماه سال جاری مقدمات حصار کشی و تسطیح زمین پالایشگاه آغاز و تا قبل از پایان سال مدارک مربوط به PC برای برقرای مناقصه آماده شود.

زالی افزود: در تلاش هستیم بخشی از کارهای مانند نقشه مخازن و پیمانکار طرح، را تا پایان سال جاری مشخص و تا سال 88  مخازن پالایشگاه را احداث کنیم.

زالی در ادمه گفت: استفاده از نفت خام دیگر کشورها مانند عراق نیز برای پالایش در پالایشگاه خوزستان پیش بینی شده است همچنین امکان صادرات فرآورده های نفتی تولیدی این پالایشگاه به کشورهای دیگر وجود دارد.

سهم 75 درصدی سرمایه گذاران خارجی در ساخت پالایشگاه خوزستان

مجری طرح احداث پالایشگاه خوزستان در این باره گفت: پالایشگاه خوزستان با 75 درصد سرمایه گذاری شرکت های خارجی، 20 درصد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و 5 درصد پالایشگاه آبادان ساخته می شود.

زالی با اشاره به استقبال شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در ساخت پالایشگاه خوزستان گفت: هم اکنون با چند شرکت کارگزار خارجی به صورت مستقیم در حال مذاکره هستیم و ظرف 9 تا 12 ماه آینده نسبت به انتخاب سرمایه گذار واقعی اقدام خواهیم کرد.

وی گفت: در حال حاضر با یکی از این شرکت های سرمایه گذار به توافق رسیده ایم و پیش بینی ما این است که تا پایان سال جاری سرمایه گذاران خارجی بیشتری برای مشارکت در طرح اعلام آمادگی کنند.

او گفت: همچنین عرضه سهام پالایشگاه خوزستان به بورس و فروش این سهام از دیگر راه های تامین مالی این طرح پیش بینی شده است.

وی گفت: پیش بینی می کنیم که استقبال خوبی از طرف شرکت های خارجی برای مشارکت در ساخت و راه اندازی پالایشگاه خوزستان انجام شود ولی اگر بنا بر هر دلیای مشکلی در روند مشارکت آنان ایجاد شود شرایط را به گونه ای طراحی کرده ایم که هیچ گونه هزینه و ضرری متوجه ما نخواهد بود و قطعا دولت حمایت های بی دریغی برای توسعه و راه اندازی این طرح خواهد کرد.

زالی در باه مزیت های ساخت پالایشگاه خوزستان در این استان یادآور شد: امیدواریم با راه اندازی پالایشگاه خوزستان رونق اقتصادی خاصی در این منطقه ایجاد شود.

زالی در پایان طرح ساخت پالایشگاه خوزستان یکی از طرح های پر سود و بازده اقتصادی کشور خواند و گفت: مشابه دانش فنی به کار گرفته شده در پالایشگاه خوزستان در کشور ونزوئلا استفاده شده است و در مرحله طراحی آزمایشی است. 

http://www.sanatnews.ir/News/1/8100
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است