يک شنبه 30 ارديبهشت 1403

طراحي و ساخت نوعي خودروي هيبريدي الکتريکي

  تاريخ:چهاردهم مهر 1387 ساعت 14:08   |     کد : 8193   |     مشاهده: 1547
به گزارش صنعت نیوز، نوعي خودروي الکتريکي هيبريدي در مقياس آزمايشگاهي و با قابليت تنظيم خودکار ميزان توليد برق ژنراتور و همچنين تطبيق با شتاب مورد نياز خودرو، در دانشگاه صنعتي اميرکبير طراحي و ساخته شد.

به گزارش خبرنگار گروه خودرو صنعت نیوز، نوعي خودروي الکتريکي هيبريدي در مقياس آزمايشگاهي و با قابليت تنظيم خودکار ميزان توليد برق ژنراتور و همچنين تطبيق با شتاب مورد نياز خودرو، در دانشگاه صنعتي اميرکبير طراحي و ساخته شد.

دکتر فريد رضا بيگلري، مجري طرح و عضو هيئت عملي دانشکده مکانيک، ساخت خودروهاي هيبريدي الکتريکي را راهي براي کاهش مصرف سوخت و همچنين کاهش آلودگي هوا ذکر کرد و گفت: تا کنون انواع مختلفي از خودروهاي هيبريدي الکتريکي ساخته و برخي انواع آن هم در بعضي کشورها به بازار عرضه شده است.

وي افزود: در اين طرح براي بهينه سازي کارکرد اين خودروها به جاي استفاده از يک موتور الکتريکي يا همزمان با موتور بنزيني، يک دستگاه موتور بنزيني توليد کننده برق و باتري هاي قابل شارژ به کار رفته است.

بيگلري برتري اين روش را امکان استفاده از برق مستقيم يا همزمان ژنراتور و باتري، شارژ باتري در زمان توقف خودرو در ترافيک، چهار راه ها و توقفگاه ها ذکر کرد و گفت: با نصب کنترل کننده الکترونيکي و سنجش ميزان برق باتري ها و نياز خودرو در سرعت ها و شرايط مختلف، ژنراتور به صورت خودکار روشن يا خاموش و به ميزان مورد نياز شتاب مي گيرد.

وي افزود:‌ هم اکنون اين خودرو در مرحله آزمايشگاهي است و آزمون هاي حرکتي و جاده را با موفقيت طي کرده است ولي براي ساخت نمونه صنعتي آن به حدود 5 سال تحقيق و کار نياز وجود دارد.

عضو هيئت علمي دانشگاه صنعتي اميرکبير ميزان صرفه جويي قابل توجه در اين خودروها را در شهرها دانست و گفت: در خارج از شهر به علت دارا بودن وسايل اضافه در مقايسه با موتور بنزيني مصرف بالاتر است اما در يک مقايسه نسبي و در مجموع 30 درصد کاهش مصرف با کاربرد اين خودروها در دو محيط داخل و خارج از شهر انتظار مي رود.

وي افزود: در توقف چراغ قرمزها و ترافيک هاي شهري، در حالي که خودروهاي بنزيني با دور کم علاوه بر سوخت بنزين، آلاينده هاي بيشتري در مقايسه با سرعت و دور بهينه توليد مي کنند، خودروهاي هيبريدي الکتريکي نيازي به مصرف سوخت ندارند و همين امر موجب صرفه جويي قابل توجه مي شود.

http://www.sanatnews.ir/News/1/8193
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است