شنبه 29 ارديبهشت 1403
معاون وزیر در امور بین الملل عنوان کرد:

مشارکت 40 میلیارد دلاری چین در صنعت نفت ایران

  تاريخ:شانزدهم مهر 1387 ساعت 11:33   |     کد : 8353   |     مشاهده: 2383
به گزارش صنعت نیوز، دکتر حسین نقره کار شیرازی گفت: 40 میلیارد دلار پروژه برای مشارکت چین در صنعت نفت ایران تعریف شده است.

به گزارش خبرنگار گروه نفت صنعت نیوز، دکتر حسین نقره کار شیرازی گفت: 40 میلیارد دلار پروژه برای مشارکت چین در صنعت نفت ایران تعریف شده است.

معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی ضمن اشاره به این که چندین پروژه برای مشارکت چین در صنعت نفت ایران تعریف شده است، گفت: برخی از این پروژه ها در حال شروع است و برخی دیگر در دست مطالعه یا انجام مذاکرات است.

وی با اشاره به این که در سفر قبلی مقام های ایران به چین درباره برخی از این پروژه ها مذاکراه شده است ادامه داد: این مذاکرات نیازمند برخی مطالعات بیشتر برای امضای MOU است که مطالعات آن در دست پیگیری است.

به گفته وی روند مذاکرات ایران و چین درباره برخی از پروژه ها به دلیل برنامه های چین برای برگزاری المپیک امسال کند شده بود که با اتمام این مسئله مذاکرات سرعت بیشتری گرفته است.

نقره کار شیرازی خاطرنشان کرد: چین با توجه به جمعیتی که دارد، به طور فزاینده ای نیازمند انرژی بیشتر است و به همین دلیل در کشورهای مختلف دنیا به دنبال سرمایه گذاری برای تامین بخشی از نیازهای آتی خود به انرژی است.

وی ادامه داد: ما با چین قراردادهای بلندمدتی داریم که به زودی شاهد اجرایی شدن برخی از آنها خواهیم بود.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت ایران توسعه میدان یادآوران را یکی از طرح های مشترک ایران و چین عنوان کرد و گفت: از آذر سال گذشته این پروژه به وسیله طرف ایرانی شروع شده و میزان سرمایه گذاری برای آن مشخص است.

وی همکاری چین برای توسعه میدان گازی پارس شمالی را یکی دیگر از پروژه های مشترک ایران و چین دانست که تفاهم نامه آن برای تولید ال. ان. جی امضا شده و مذاکرات آن برای امضای قرارداد در دست انجام است. ضمن اینکه  در سفر قبلی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به چین درباره آن صحبت شده است.

نقره کار شیرازی توسعه و اکتشاف بلوک کوهدشت، گرمسار، اکتشاف نفت و گاز دریای خزر، توسعه میدان جفیر و تکمیل و آماده بهره برداری کردن سکوی البرز را از دیگر پروژه هایی دانست که مذاکرات آن با چین در حال انجام است.

وی تهیه سیستم های نمک زدایی، ایجاد سیستم های پساب واحدهای اهواز، طراحی و ساخت شناورهای فوق سنگین، طراحی و خرید دکل های بزرگ دریایی و خشک را از دیگر موارد در نظر گرفته شده برای همکاری های چین عنوان کرد.

گفتنی است شب گذشته (14 مهر) مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به همراه دکتر حجت الله غنیمی فرد و مصطفی زین الدین معاونان خود در امور سرمایه گذاری و امور حقوقی برای انجام مذاکرات با چین راهی این کشور شد.

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/8353
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است