شنبه 29 ارديبهشت 1403

افزایش مصرف گاز در جهان خوراک چالش بزرگ صنعت پتروشیمی در آینده خواهد بود

  تاريخ:هفدهم مهر 1387 ساعت 11:31   |     کد : 8475   |     مشاهده: 2195
به گزارش صنعت نیوز، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: با افزایش مصرف گاز در جهان، خوراک در آینده نزدیک یکی از چالش‌های بزرگ صنعت پتروشیمی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه نفت صنعت نیوز، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: با افزایش مصرف گاز در جهان، خوراک در آینده نزدیک یکی از چالش‌های بزرگ صنعت پتروشیمی خواهد بود.

مهندس محمد حسن پیوندی در اولین سمینار بین المللی انرژی در زنجیره ارزش جهانی و نقش آن در صنایع پایین دست پتروشیمی اظهار داشت: این چالش در حالی ایجاد می‌شود که در منطقه خاورمیانه ایران به داشتن مزیت نسبی و رقابت‌پذیری خوارک مشهور است و ما در شرکت ملی صنایع پتروشیمی گاز طبیعی را محور توسعه صنعت پتروشیمی قرار داده‌ایم.

وی افزود: افزایش قیمت هیدروکربن‌ها، روند افزایش تقاضا در جهان نسبت به انرژی به خصوص سوخت‌‌های فسیلی و  رشد مصرف گاز طبیعی در بخش‌های خانگی و حمل و نقل از جمله عوامل ایجاد این چالش هستند.

پیوندی با بیان اینکه در سال‌های اخیر به پشتوانه داشتن دومین ذخایر گازی جهان به توسعه شبکه‌های گازرسانی در کشور پرداخته‌ایم، خاطر نشان کرد: امروزه پروژه‌های ال.ان.جی، نیروگاه‌ها و بخش‌های خانگی و حمل و نقل به دلیل تمرکز بالایی که روی گاز طبیعی دارند در مصرف این سوخت در رقابت با صنعت پتروشیمی قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: براساس پیش‌بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی از سال 2008 تا 2030 بخش‌های حمل و نقل، خانگی و تجاری به ترتیب بالاترین رشد مصرف انرژی را خواهند داشت و این همان نگرانی است که ما نسبت به مقوله مصرف در بخش نیاز به منابع هیدروکربوری در بخش پتروشیمی داریم.

پیوندی خاطر نشان کرد: بنابراین برای جلوگیری از بروز این چالش بزرگ در صنعت پتروشیمی پیشنهاد می‌کنیم روند مصرف گاز طبیعی در بخش‌های ذکر شده کاهش یابد به عنوان مثال می‌توان به منظور تولید برق از ذخایری همچون ذغال سنگ استفاده کرد.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه در آینده نیز افزایش ظرفیت تولید اتیلن همچنان در آسیا و خاورمیانه متمرکز خواهد بود، یادآور شد: هم‌اکنون 74 درصد اتیلن دنیا در آسیا تولید می‌شود و سهم ایران در این میان بیش از 14 درصد است.

وی افزود: از این رو وجود خوراک کافی برای تولید این محصول در سال‌‌های آینده ضروری به نظر می‌رسد.

سمینار بین المللی انرژی در زنجیره ارزش جهانی و نقش آن در صنایع پایین دست پتروشیمی با همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO) صبح امروز (16 مهرماه) برگزار شد.

http://www.sanatnews.ir/News/1/8475
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است