شنبه 29 ارديبهشت 1403
معاون دارويي وزير بهداشت :

هر يک از بيماران هموفيلي سالانه 30 ميليون تومان يارانه دريافت مي کنند

  تاريخ:بيستم مهر 1387 ساعت 14:20   |     کد : 8637   |     مشاهده: 1175
به گزارش صنعت نیوز، معاون غذا و داروي وزارت بهداشت گفت : هم اکنون دولت هر سال مبلغي حدود 30 ميليون تومان براي تامين داروهاي هر يک از مبتلايان به هموفيلي هزينه مي کند .

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی صنعت نیوز، معاون غذا و داروي وزارت بهداشت گفت : هم اکنون دولت هر سال مبلغي حدود 30 ميليون تومان براي تامين داروهاي هر يک از مبتلايان به هموفيلي هزينه مي کند .

دکتر رسول ديناروند افزود : قيمت فراورده هاي مشتق از پلاسما از جمله فاکتورهاي خوني در سه سال گذشته به شدت در دنيا گران شده به گونه اي که يارانه دارويي هموفيلي ها در اين مدت چهار برابر شده است .

وي در باره اعتراض گاه به گاه کانون هموفيلي در باره کمبود فاکتور انعقادي هشت که داروي مورد نياز اين بيماران است گفت : اعضاي اين کانون خود بخوبي واقفند که وزارت بهداشت هر سال چه مبلغ هنگفتي را براي تامين داروهاي هموفيلي ها هزينه مي کند اما نکته اينجاست که گاه تقاضاي بيش از اندازه برخي از بيماران وقتي با سامانه مديريتي توزيع دارو در اين معاونت مواجه مي شود ، به نظر آنان مي رسد که با کمبود فاکتور خوني روبرو شده ايم .

معاون غذا و دارو در اين باره گفت : فعاليت بدني بيش از اندازه و شرکت در مسابقات ورزشي سنگين براي مبتلايان به هموفيلي مناسب نيست و نياز آنان را به فاکتور خوني به شدت افزايش مي دهد ، نمونه آن دو بيماري بودند که نياز بالاي اين دو بيمار هموفيلي در هر دوره سه ماهه يک و نيم ميليارد تومان براي وزارت بهداشت هزينه داشت .

وي با تاکيد بر اينکه کنترل بيماري مبتلايان به هموفيلي منحصر به دريافت فاکتور انعقادي نيست افزود : پلاسمافرز و دريافت پلاسما نيز بخشي از درمان اين بيماران است که گاه به آنها بي توجهي مي شود .

دکتر ديناروند به مبتلايان به هموفيلي در کشور اطمينان داد که هيچگونه کمبودي از فاکتور هشت در ايران وجود ندارد و فقط توزيع اين دارو بين داروخانه ها در شهرها و شهرستانها با توجه به تعداد بيماران و بر اساس سهميه مديريت مي شود و اينگونه نيست که برخي از بيماران فکر کنند هر کجا و به هر اندازه که بخواهند مي توانند فاکتور هشت تحويل بگيرند .

وي با بيان اينکه قيمت فاکتور هفت نيز که مورد نياز گروه ديگري از بيماران خوني است به طور سرسام آوري بالا رفته است افزود : امسال براي تامين داروهاي بيماران خاص و صعب العلاج حدود 80 درصد بيش از رقم بودجه نياز داريم که هيات دولت اين کسري را جبران خواهد کرد .

معاون غذا و داروي وزارت بهداشت با اشاره به تصويب لايحه تحول اقتصادي و هدفمند کردن يارانه ها در دولت که مراحل نهايي را مي گذراند گفت : اميدواريم از سال آينده يارانه داروها به سامانه حمايتي بيمه ها منتقل شود ، در اين صورت تدارک دارو وابسته به نظام يارانه اي و شرايط سختگيرانه نخواهد بود .

به گفته وي در اين حالت داروها همگي از طريق يک سازوکار تهيه و نظارت مي شوند و به قيمت واقعي به فروش مي رسند اما بيمه ها مابه التفاوت قيمت را براي آنکه دارو به قيمت ارزان به دست بيمار برسد ، مي پردازند .

http://www.sanatnews.ir/News/1/8637
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است