شنبه 29 ارديبهشت 1403

یارانه 30 میلیون تومانی به هموفیلی ها

  تاريخ:بيست و يکم مهر 1387 ساعت 10:38   |     کد : 8671   |     مشاهده: 1167
به گزارش صنعت نیوز، معاون غذا و داروی وزیر بهداشت گفت:هم اکنون دولت هر سال مبلغی حدود 30 میلیون تومان برای تامین داروهای هر یک از مبتلایان به هموفیلی هزینه می کند .

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی صنعت نیوز، معاون غذا و داروی وزیر بهداشت گفت:هم اکنون دولت هر سال مبلغی حدود 30 میلیون تومان برای تامین داروهای هر یک از مبتلایان به هموفیلی هزینه می کند .

دکتر رسول دیناروند در مصاحبه با خبرنگار ما افزود:قیمت فراورده های مشتق از پلاسما از جمله فاکتورهای خونی در سه سال گذشته به شدت در دنیا گران شده به گونه ای که یارانه دارویی هموفیلی ها در این مدت چهار برابر شده است .

وی درباره اعتراض گاه به گاه کانون هموفیلی در باره کمبود فاکتور انعقادی هشت که داروی مورد نیاز این بیماران است گفت : اعضای این کانون خود بخوبی واقفند که وزارت بهداشت هر سال چه مبلغ هنگفتی را برای تامین داروهای هموفیلی ها هزینه می کند اما نکته اینجاست که گاه تقاضای بیش از اندازه برخی از بیماران وقتی با سامانه مدیریتی توزیع دارو در این معاونت مواجه می شود ، به نظر آنان می رسد که با کمبود فاکتور خونی روبرو شده ایم .

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت در این باره گفت : فعالیت بدنی بیش از اندازه و شرکت در مسابقات ورزشی سنگین برای مبتلایان به هموفیلی مناسب نیست و نیاز آنان را به فاکتور خونی به شدت افزایش می دهد ، نمونه آن دو بیماری بودند که نیاز بالای این دو بیمار هموفیلی در هر دوره سه ماهه یک و نیم میلیارد تومان برای وزارت بهداشت هزینه داشت .

وی با تاکید بر اینکه کنترل بیماری مبتلایان به هموفیلی منحصر به دریافت فاکتور انعقادی نیست افزود : پلاسمافرز و دریافت پلاسما نیز بخشی از درمان این بیماران است که گاه به آنها بی توجهی می شود .

دکتر دیناروند به مبتلایان به هموفیلی در کشور اطمینان داد که هیچگونه کمبودی از فاکتور هشت در ایران وجود ندارد و فقط توزیع این دارو بین داروخانه ها در شهرها و شهرستانها با توجه به تعداد بیماران و بر اساس سهمیه مدیریت می شود و اینگونه نیست که برخی از بیماران فکر کنند هر کجا و به هر اندازه که بخواهند می توانند فاکتور هشت تحویل بگیرند .

وی با بیان اینکه قیمت فاکتور هفت نیز که مورد نیاز گروه دیگری از بیماران خونی است به طور سرسام آوری بالا رفته است افزود : امسال برای تامین داروهای بیماران خاص و صعب العلاج حدود 80 درصد بیش از رقم بودجه نیاز داریم که هیات دولت این کسری را جبران خواهد کرد .

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت با اشاره به تصویب لایحه تحول اقتصادی و هدفمند کردن یارانه ها در دولت که مراحل نهایی را می گذراند گفت : امیدواریم از سال آینده یارانه داروها به سامانه حمایتی بیمه ها منتقل شود ، در این صورت تدارک دارو وابسته به نظام یارانه ای و شرایط سختگیرانه نخواهد بود .

به گفته وی در این حالت داروها همگی از طریق یک سازوکار تهیه و نظارت می شوند و به قیمت واقعی به فروش می رسند اما بیمه ها مابه التفاوت قیمت را برای آنکه دارو به قیمت ارزان به دست بیمار برسد ، می پردازند .

http://www.sanatnews.ir/News/1/8671
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است