شنبه 29 ارديبهشت 1403

ایران جزو 70 کشور طراح جایزه کیفیت است

  تاريخ:بيست و يکم مهر 1387 ساعت 11:07   |     کد : 8678   |     مشاهده: 1295
به گزارش صنعت نیوز، رئیس پژوهشگاه استاندارد گفت : ایران جزو 70 کشور طراح و مجری جایزه کیفیت است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی صنعت نیوز، رئیس پژوهشگاه استاندارد گفت : ایران جزو 70 کشور طراح و مجری جایزه کیفیت است.

بهروز ریاحی در همایش روزجهانی استاندارد با بیان اینکه سازمان استاندارد ایران در نیم قرن فعالیت خود در میان157 کشور عضو ایزو در رتبه 37 قرار دارد ، گفت : تاکنون 800 گواهینامه ISO14000 در این سازمان به چاپ رسیده و 11 هزار استاندارد ملی تدوین شده است.

ریاحی افزود :12 هزار مسئول کنترل کیفیت با استقرار در واحدهای تولیدی نظارت بر این موارد را بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه کیفیت باید رشد بیشتری داشته باشد گفت : با وجود 77 هزار واحد تولیدی تنها حدود 10 هزار پروانه کاربرد علامت استاندارد صادر شده است.

ریاحی یکی از مشکلات را نبود یک نظام کیفیت در کشور دانست و تصریح کرد : برغم تلاش های سازمان استاندارد ، این مجموعه به تنهایی نمی تواند فرآیند کامل استاندارد را پیش برد بلکه باید با کمک بخش خصوصی انجام شود.

رییس پژوهشگاه استاندارد با اشاره به تلاش برای پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی گفت:اساسی ترین شرط حضور در بازارهای جهانی کسب کیفیت و استاندارد است.

فرزین انتصاریان رییس انجمن مدیریت کیفیت ایران هم در باره مدیریت کیفیت و نقش آن در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور گفت : امروزه مدیریت کیفیت در ابعاد کلان جانشین مدیریت قدیمی شده است.

وی قانون برنامه چهارم توسعه را در چارچوب مدیریت کیفیت بسیار موثر دانست و اظهار داشت : کمیت ، کیفیت ، ضوابط استاندارد ، رقابتی کردن سیستم بانکی ، اصلاح رفتار فردی و اجتماعی از مواردی است که در این قانون به خوبی به آنها اشاره شده است.

انتصاریان با اشاره به آمارهای کیفیتی کالاهای صادراتی تصریح کرد : مقایسه واردات و صادرات نشان می دهد زمانی که خدمات صادر می کنیم از روند مناسبتری نسبت به صادرات کالا برخورداریم .

وی سرعت در استقرار کیفیت در بنگاههای اقتصادی را الزامی دانست و افزود : برای کاهش فاصله خود با کشورهای پیشرفته نیاز به رشد کیفیت در بنگاههای اقتصادی داریم.

زهره سوفالی مدیرکل نظارت بر اجرای سیستم های کیفیت نیزدر این همایش گفت: شاخص های انتخاب واحدهای نمونه ؛ استمرار کیفیت تولیدات و خدمات، داشتن پروانه کاربرد علامت استاندارد، داشتن آزمایشگاههای تایید صلاحیت شده و دارا بودن سیستم های ایزو 9000 و ایزو 14000 است.

وی گفت: براساس این شاخص ها، ادارات کل سازمان استاندارد در سراسر کشور، واحدهایی را که بیشترین امتیاز را کسب کنند به عنوان واحد نمونه معرفی می کنند.

سوفالی افزود: از سال 80 سازمان استاندارد برای ارزیابی کیفیت مدیریت بنگاههای تولیدی و خدماتی در زمینه ارزیابی کیفیت تولیدات و خدمات، مدل های مختلف را بررسی کرد که مدل "بنیاد مدیریت کیفیت اروپا "(EFQM) مصوب شد.

وی با اشاره به برگزاری چهار دوره همایش جایزه ملی کیفیت در کشور نخستین دوره اعطای جایزه ملی کیفیت را سال 1381 ذکر کرد و گفت : سازمان استاندارد مرجع تعیین جایزه ملی کیفیت ایران است و این جایزه را به شرکت ها و سازمانهای واجد صلاحیت اعطا می کند.

سوفالی گفت: در سال 85 به این نتیجه رسیدیم که مدل جایزه ملی کیفیت با نگاه ویژه به ابعاد کیفی محصول تعیین شود و با تجدیدنظر در مدل EFQM، ‌یک مدل بومی با نام "جایزه ملی کیفیت بر مبنای مدیریت کیفیت محصول" تدوین و تصویب شد.

وی افزود: ‌از امسال ارزیابی واحدها براساس مدل جدید انجام می گیرد و واحدهای برتر همزمان با روز ملی کیفیت در 18 آبان ماه معرفی خواهند شد.

همایش علمی روز جهانی استاندارد 20 تا 24 مهر ماه در محل سالن اجتماعات اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران برگزار می شود.

http://www.sanatnews.ir/News/1/8678
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است