يک شنبه 30 ارديبهشت 1403

وزارت کشور پیگیر افزایش نرخ کرایه اتوبوسها در شهرداری تهران است

  تاريخ:بيست و دوم مهر 1387 ساعت 13:05   |     کد : 8759   |     مشاهده: 1521
به گزارش صنعت نیوز، دبیر کمیته طرح مهر ستاد حمل و نقل و سرعت روز افزون در خصوص سیاستهای نرخ گذاری اتوبوس های عمومی در سه سال اخیر گفت: در حال حاضر افزایش نرخ روزافزون کرایه اتوبوس ها در حالی صورت می گیرد که نسبت کمک های دولت در خرید اتوبوس های عمومی نسبت به سال های گذشته روند رو به رشدی داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه خودرو صنعت نیوز، دبیر کمیته طرح مهر ستاد حمل و نقل و سرعت روز افزون در خصوص سیاستهای نرخ گذاری اتوبوس های عمومی در سه سال اخیر گفت: در حال حاضر افزایش نرخ روزافزون کرایه اتوبوس ها در حالی صورت می گیرد که نسبت کمک های دولت در خرید اتوبوس های عمومی نسبت به سال های گذشته روند رو به رشدی داشته است.

وی در تکمیل این موضوع گفت: از زمان شکل گیری ستاد تبصره 13 قانون بودجه ، سهم دولت از پرداخت یارانه ای 65 درصد معادل کل قیمت اتوبوس قبل از سال 84 به 5/82 درصد تا سال جاری افزایش یافته است و 5/17 درصد باقیمانده نیز توسط شهرداری پرداخت می شود.

حسین هاشمی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو اظهار داشت: اتوبوس باید به عنوان وسیله حمل و نقل ارزان در خدمت عموم باشد با توجه به کمک های دولت به اتوبوسرانی به جای کاهش نرخ کرایه آن شاهد رشد 800 درصدی کرایه اتوبوس ها از سال 84 به بعد می باشیم و این امر موجب کاهش رغبت مردم در استفاده از وسائط حمل و نقل عمومی شده است .

وی خاطر نشان کرد: با سیاستهای فعلی دولت هم در بخش پرداخت 5/82 درصد از کل قیمت خودرو از بودجه های مردمی به بخش خصوصی برای خرید این اتوبوسها و هم در زمینه دریافت نرخ کرایه غیر منصفانه برابر با نرخ کرایه تاکسیها از جانب رانندگان اتوبوس در این دو زمینه زیان مالی متوجه مردم می شود.

دبیر کمیته طرح ستاد مهر حمل و نقل سوخت عنوان داشت در حال حاضر هیچ اتوبوسی خصوصی نیست و هدف از فعالیت بخش خصوصی در این راستا افزایش میزان استقبال مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی می باشد که شواهد حاکی از این است که در این امر موفق نبوده و با عدم استقبال مردم روبرو شده است.

وی با ابراز تأسف از روند خصوصی سازی در حوضه های اتوبوسرانی و تاکسیرانی تصریح کرد: شهرداری می بایست به جای واگذاری اتوبوس به بخش خصوصی، مدیریت و خدمات این حوزه را به این بخش انتقال می داد به این معنی که بخش خصوصی حق دارد به جای دریافت مستقیم پول از مسافران به ازای خدمات جابجایی مردم ماهانه مبلغی را از شهرداری دریافت نماید.

هاشمی گفت: ستاد حمل و نقل و سوخت در نظر دارد به عنوان یکی از برنامه های جدی خود نرخ کرایه اتوبوسهای درون شهری تمام شهرها را بررسی کند و شهرهایی که نرخ پایین تری بابت جابجایی از مردم دریافت می کنند از یارانه بیشتری بابت خرید اتوبوس برخوردار شوند و بالعکس شهرهایی که نرخ بالاتری از مردم دریافت می کنند به تناسب، یارانه دولتی کمتری دریافت نمایند.

وی ادامه داد: متأسفانه تعداد قابل تئجهی از اتوبوسهای یارانه ای بر خلاف مقررات و برنامه های دولت به جای اینکه در خدمت مردم باشند در اختیار واحد گشت قرار دارند و از این بابت درآمد هنگفتی کسب می کنند و این در حالی است که هدف اصلی اتوبوسهای یارانه ای کسب درآمد نیست و صرفاً جابجایی مردم با بلیط در برنامه آنان است.

دبیر کمیته طرح ستاد مهر حمل و نقل سوخت در پایان گفت: وزارت کشور فعلاً پیگیر افزایش نرخ کرایه اتوبوسها در شهرداری تهران می باشد ولی متأسفانه تا کنون مسئولین شهرداری منکر این قضیه هستند.

http://www.sanatnews.ir/News/1/8759
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است