يک شنبه 30 ارديبهشت 1403

عمق بحران در صنعت قطعه سازی هر لحظه عمیق تر می شود

  تاريخ:بيست و هفتم مهر 1387 ساعت 14:19   |     کد : 9198   |     مشاهده: 1527
به گزارش صنعت نیوز، کارشناس صنعت قطعه سازی گفت: عمق بحران در صنعت کشور بویژه صنعت قطعه سازی و خودرو سازی هر لحظه عمیق تر می شود و به نظر می رسد که مسئولین نظام بانکی و مسئولینی که تصمیم گیر می باشند، هنوز باور ندارد که صنعت کشور در چه وضعیت بحرانی به سر می برد و از حجم تخریب ها و زیانهای وارده به آن اطلاع ندارند.

به گزارش صنعت نیوز به نقل از خبخرودرو ، کارشناس صنعت قطعه سازی گفت: عمق بحران در صنعت کشور بویژه صنعت قطعه سازی و خودرو سازی هر لحظه عمیق تر می شود و به نظر می رسد که مسئولین نظام بانکی و مسئولینی که تصمیم گیر می باشند، هنوز باور ندارد که صنعت کشور در چه وضعیت بحرانی به سر می برد و از حجم تخریب ها و زیانهای وارده به آن اطلاع ندارند.

ساسان قربانی در ادامه گفتگو با خبرنگار خبرخودرو افزود: متأسفانه، علی رغم تغییراتی در بانک مرکزی و تأکیدات مکرر رئیس جمهور مبنی بر اهمیت تسهیلات بانکی و پیگیریهای بعدی وزیر کار و ارائه گزارشهای بسیار دقیق آماری در خسارتهای وارد به حوزه صنعت ، مشکلات صنعت بر جای خود باقی است و از تسهیلاتی که قرار بود از پایان فروردین و یا اردیبهشت ماه به صنایع اختصاص یابد، خبری نیست و تا کنون هیچ تغییر و تحولی در بانکها و یا برنامه ای که به بانک مرکزی ابلاغ شود، ملاحظه نمی شود.

وی تصریح کرد: این اتفاق ، مرتب حادتر می شود و شرکتهای تولیدی ، علی رغم ظرفیتهای بسیار بالا، ناگزیر به کاهش تولیدات شده اند و سرمایه گذاریهای صورت گرفته در بلاتکلیفی به سر می برند چرا که این سرمایه گذاریها منتظر تزریق منابع مالی است تا به جریان تولید کشور باز گردد.

وی با اشاره به اینکه عواقبی که هم اکنون با آن روبرو هستیم ، بخشی از مشکلاتی است که به علت عدم اعطای تسهیلات بانکی ایجاد شده تأکید کرد: این نوید منفی را به جامعه اقتصادی و صنعتی کشور می دهیم که بزودی ، تأثیرات مخرب و گسترده، این تصمیم ها، در حوزه صنعت و اقتصاد کشور آشکار خواهد شد.

قربانی با اعلام اینکه هم اکنون صادرات بسیاری از شرکتهای قطعه سازی، متوقف گردیده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از 90 درصد از شرکتهای قطعه ساز در وضعیت بسیار بحرانی به سر می برند و علی رغم وجود تجهیزات و ماشین آلات تولیدی ، نیروی انسانی ماهر و آموزش دیده، قادر به تولید نمی باشند ، چرا که مواد اولیه و سرمایه در گردش در اختیار ندارند و زمانی که فشار بر چند قطعه ساز به اوج می رسد، به صورت زنجیره ای ، قطعه سازان دیگر را نیز متأثر می کند و مشکلات به صنایع دیگر منتقل می شود.

کارشناس قطعه سازی در ادامه ابراز داشت: نباید زمان را به ضرر کشور از دست داد و اگر تصمیمی را که امروز باید گرفته شود، به ماههای بعد موکول کنیم، حجم تخریب بیشتر شده و زمان زیادی برای ترمیم و ایجاد فضای مناسب در روند بهبود، احتیاج خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه این روند به نفع رقبای بین المللی کشور است، تأکید کرد: این شرایط باعث عدم اطمینان سرمایه گذاران در حوزه تولید و صنعت می شود هم اکنون تمام افرادی که به عنوان کارآفرین دارایی و فکر و توان خود را به حوزه توسعه و صنعت معطوف کردند، نگران و مضطربند که فعالیتی را که شروع نمودند چه سرانجامی خواهد داشت.

قربانی گفت: یکی دیگر از مسائل مهم در این جریان ، بحث عدم قطعیت ها است و باید از این پس ، بحث برنامه ریزی در حوزه صنعت را به فراموشی سپرد، چرا که دیگر نمی توان به صحبتها و حرفها اعتماد کرد و اطمینان سرمایه گذار و تولیدکننده خدشه دار شده است، که این خود هزینه ای را در بر اقتصاد کشور تحمیل خواهد کرد، زیرا صنعتگر و تولیدکننده چندین بار با خبر اعطای تسهیلات و عدم اجرای آن مواجه گردیده است که این خود باعث تخریب فکری و ذهنی شده و از علاقه و رغبت به سرمایه گذاری در این حوزه می کاهد.

وی همچنین به وارد شدن ضربه های داخلی بر صنعت کشور اشاره و تصریح کرد: در همه جای دنیا، رقبای بین المللی و خارجی باعث ضربه زدن به صنعتی در یک کشور می شوند، اما در کشور ما به جای آنکه از بیرون به ما ضربه وارد کنند بیشتر ضربات از داخل است و در حال حاضر کشورهای خارجی که در حال فعالیت در ایران می باشند شاهدند که نظام بانکی کشور ما ، خود در حال تخریب صنعت کشور است، و این امر ناشی از عدم تعامل سازمانهای مختلف در حوزه های صنعتی ، اقتصادی و تصمیم ساز است که باعث صدمه بر پیکره به اقتصاد ملی، که آحاد جامعه از آن برخوردار هستند می شود.

وی تأکید کرد: زمانی که واحدی صنعتی و تولیدی که باعث ایجاد اشتغال در کشور می شود صدمه می بینند قطعاً بر همه جامعه و حتی فردی که در دورترین نقطه کشور است صدمه می بیند و به نوعی در سرنوشت آن فرد نیز تأثیر می گذارد.

قربانی در خاتمه به وجود دو مشکل مهم در توسعه اشاره و اظهار داشت: اقتصاد کشور باید به سوی اقتصاد غیر نفتی حرکت نماید و بر توسعه تولید در صنعت و کشاورزی و فعالیتهای دارای ارزش افزوده متمرکز شود، اما هنوز این باور عملی برای توسعه اقتصادی و صنعتی کشور منهای نفت وجود ندارد و دیگر مشکل در این مسیر ، عدم وجود آمار دقیق در بخشهای گوناگون از جمله صنعت می باشد که همین امر ، باعث عدم آگاهی مسئولین از حجم تخریبها و صدمات وارد به اقتصاد و صنعت در کشور شده است. در صورتی اگر مسئولین می دانستند عدم اعطای تسهیلاتی که چه ضربات و صدماتی بر تولید و صنعت و اقتصاد کشور وارد می نماید، لحظه ای در اعطای تسهیلات درنگ نمی کنند.ُ

http://www.sanatnews.ir/News/1/9198
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است