يک شنبه 30 ارديبهشت 1403

موانع ترانزیت راهگذر شمال - جنوب برطرف میشود

  تاريخ:بيست و نهم مهر 1387 ساعت 10:09   |     کد : 9329   |     مشاهده: 1903
به گزارش صنعت نیوز، نماینده ایران در اجلاس مشترک همکاری های دریایی و بندری ایران و هند گفت: با همکاری هند ، راهگذر ترانزیتی شمال - جنوب از مسیر ایران به سمت روسیه فعالتر می شود.

به گزارش خبرنگار گروه کشتیرانی صنعت نیوز، نماینده ایران در اجلاس مشترک همکاری های دریایی و بندری ایران و هند گفت: با همکاری هند ، راهگذر ترانزیتی شمال - جنوب از مسیر ایران به سمت روسیه فعالتر می شود.

محسن صادقی فر در پایان چهارمین اجلاس مشترک همکاری های بندری و دریایی ایران و هند در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر در تهران افزود: هند ، روسیه و ایران از پایه گذاران راهگذر ترانزیتی شمال و جنوب هستند که 15 کشور دیگر نیز در ان عضویت دارند.

مدیرکل ترانزیت و تعرفه سازمان بنادر و دریانوردی مسیر راهگذر شمال - جنوب را بهترین مسیر عبور کالا میان کشورهای مشترک المنافع ( CIS ) ، روسیه و شبه قاره هند اعلام کرد و گفت : ترغیب تجار و بازرگانان هندی به استفاده از این راهگذر و همچنین رفع موانع نرم افزاری و تامین نیازهای پشتیبانی در برنامه سه کشور هند ، روسیه و ایران قرار دارد.

وی گفت : کمبود ارتباطات و ناشناخته ماندن مسیر ایران برای بازرگانان هندی و وجود ضعف زیرساختی در کشور روسیه سبب شده است تا مبادلات هند و کشورهای آسیایی میانه و روسیه از مسیر ایران صورت نگیرد.

صادقی فر افزود : برای برطرف شدن ضعف ساختاری در بندر آستاراخان روسیه ، قرار شد یک شرکت ایرانی در این بندر سرمایه گذاری کند و با انتقال تجارب خود ، وضع بندر آستاراخان را به لحاظ کیفیت ارتقا دهد.

مدیرکل ترانزیت و تعرفه سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تشکیل کارگروهی در ایران و هند در خصوص بررسی مسایل پشتیبانی و لجستیکی گفت : این کارگروه نیز قرار بود در روسیه تشکیل شود اما به دلایلی این کار صورت نگرفت و قرار شد ایران و هند به صورت مشترک کارگروهی را به منظور بررسی مشکلات لجستیکی بنادر روسیه تشکیل دهند.

صادقی فر همچنین از برقراری خط کشتیرانی از هند تا بندر آستاراخان روسیه از طریق بندر شهیدرجایی در ایران بر اساس توافقنامه میان هند و ایران خبر داد و گفت : حمل LNG و محصولات پتروشیمی توسط شرکت کشتیرانی ایران وهند ، بررسی موضوع اختصاص ویندو ( برنامه کاری ) به کشتی های ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بندر ناواشیوا ، مذاکره پیرامون مراکز آموزشی دوطرف در زمینه آموزش کارکنان دریایی ، برگزاری مانور مشترک تجسس و نجات دریایی و مذاکره پیرامون تاخیر و توقیف کشتی های دو طرف در بنادر دو کشور و تبادل اطلاعات و تجارب در زمینه کشتی ها ، جستجو و نجات دریایی ، پیشگیری و مقابله با آلودگی آب توازن کشتی ها و کنترل و بازرسی فنی وایمنی شناورهای غیر کنوانسیونی ، از دیگر مباحث مورد بررسی در چهارمین نشست مشترک همکاری بندری - دریایی بین ایران و هند بود.

وی همکاریهای حمل و نقلی میان ایران و هند را مطلوب دانست و گفت : هم اکنون ایران از هند حدود یک و نیم میلیارد دلار واردات دارد و در مقابل حدود 150 میلیون دلار کالا صادر می کند که بیشتر این تبادلات از طریق دریا انجام می شود.

مدیرکل ترانزیت و تعرفه سازمان بنادر و دریانوردی افزود: با توجه به قابلیتهای موجود در دو کشور انتظار ما برای همکاری با هند بیش از این میزان است که باید در جهت توسعه و گسترش آن تلاش کرد.

این مقام مسئول میزان تبادلات تجاری کشور هند و کشورهای آسیای میانه و روسیه را در سطح بالایی دانست و گفت : انتظار است بخش زیادی از این تبادلات از طریق ایران جابجا شود.

صادقی فر،توانمندی ایران در عرصه ترانزیت را بسیار بالا دانست و گفت : توانمندی ایران در بنادر و خطوط ریلی به حدی است که می تواند در جابه جایی کالا و تبادلات اقتصادی در منطقه نقش بسزایی ایفا کند.

معاون سازمان بنادر و دریانوری در ادامه در خصوص همکاریهای بندری و دریایی ایران با سایر کشورهای جهان گفت : هم اکنون ایران با 40 کشور موافقتنامه همکاریهای بندری و دریایی امضا کرده که 26 موافقتنامه در مجلس و شورای نگهبان نهایی و تصویب شده است.

صادقی فر مشکلات نرم افزاری را از موانع پیش روی ترانزیت در ایران دانست و گفت : در سطح وزیران کارگروهی تشکیل شده است تا بحث ترانزیت و موانع پیش روی آن را مورد بررسی قرار دهد.

http://www.sanatnews.ir/News/1/9329
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است