يک شنبه 30 ارديبهشت 1403

طرح سیستم تعویض دنده الکترونیک اولین بار بر روی تندر 90 اجرا مي شود

  تاريخ:سی ام مهر 1387 ساعت 14:38   |     کد : 9478   |     مشاهده: 1637
به گزارش صنعت نیوز، مدیر و طراح سیستم تعویض دنده پیشرفته خودرو و برگزیده نهمین جشنواره جوان خوارزمی گفت: با همکاری بسیار خوب و موثر شرکت پارس خودرو اين طرح به زودي بر روي خودروي تندر90 اجرا مي شود.

به گزارش خبرنگار گروه خودرو صنعت نیوز، مدیر و طراح سیستم تعویض دنده پیشرفته خودرو و برگزیده نهمین جشنواره جوان خوارزمی گفت: با همکاری بسیار خوب و موثر شرکت پارس خودرو اين طرح به زودي بر روي خودروي تندر90 اجرا مي شود.

فرشيد اميري در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو افزود: خاستگاه این طرح حدود 5 سال قبل، در بخش طرح خودرو ، وزارت صنایع مطرح و بررسی گردید که به نتیجه نرسید اما ما نیز به طور موازی این طرح را ادامه و در اواخر سال 85 یک نمونه غیر صنعتی را تولید نمودیم.

وي تصریح کرد: این طرح در سال 86 و با همکاری شرکت سایپا، به مرحله خوبی رسید و از اوایل سال 87، با همکاری بسیار خوب و موثر شرکت پارس خودرو ، مراحل تجاری سازی این پروژه انجام و قرارداد آزمایشی را با این شرکت منعقد نموده ایم که به زودی این سیستم روی خودرو ال 90 اجرا و به بازار خواهد آمد.

اميري گفت: این سیستم قابلیت نصب بر روی تمامی خودرو ها را دارد و به همین منظور در حال طی آخرین مراحل عقد قرارداد با ایران خودرو و سایپا برای سمند و پراید، هستیم، چرا که حامی اصلی این نوع طرحها معمولاً خودرو سازان می باشند و حامی بسیار مهم نیز در این طرح ، شرکت پارس خودرو است.

مدیر و طراح سیستم تعویض دنده پیشرفته خودرو گفت: نسل جدیدی از گیربکس های اتوماتیک که از حدود 10 سال قبل به عنوان تنها گیربکس اتوماتیک شناخته شده است اولین با به اسم BMW ثبت گردید و به جای آنکه گیربکس دستی اتوماتیک جدید ساخته شود، از همان مکانیسم استفاده گردید ، مبنای کار گیربکس دستی قرار گرفت و از یکسری ادوات برای اتوماسیون تغییر دنده و کلاج گیری استفاده شد، به عبارت بهتر، در ساختار گیربکس دستی، دستکاری نشد و تنها تعدادی ربات در دنده و کلاج کار گذاشته شد و به بازار عرضه گردید که مورد استقبال بسیار زیادی قرار گرفت.

امیری در ادامه افزود: این نوع گیربکس، 2/1 تا 3/1 قیمت گیربکس های رایج اتوماتیک است مصرف سوخت گیربکس های اتوماتیک معمولی که در بازار وجود دارد 15 تا 20 درصد بیشتر از گیربکس های دستی می باشد، به عنوان مثال، اگر یک پژوی معمولی مصرف سوخت آن 8 باشد، یک پژوی اتوماتیک احتمالاً حدود 11 می باشد، که در صورتی که از این مکانیسم جدید استفاده گردد. مصرف سوخت پایین تر می شود.

وی اظهار داشت: این سیستم به نام سیستم AMT نامگذاری گردید، که در حال حاضر حدود 7 درصد بازار اروپا از این سیستم استفاده می نماید که پیش بینی می شود که تا سال 2013، این رقم به 25 درصد برسد، که حرکت به سمت این نوع گیربکس ها در دنیا ، در واقع یک شبه انقلاب در صنعت خودرو خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه این سیستم به صورت آزمایشی انجام می شود در خصوص میزان تیراژ آن گفت: این سیستم بر اساس قرارداد اولیه تا آخر امسال حدود هزار تا دو هزار دستگاه قابلیت تولید دارد و قابل افزایش می باشد.

وی در خاتمه اظهار داشت: این طرح در جشنواره شیخ بهایی به عنوان برترین طرح کسب و کار معرفی گردید و امسال که سال نوآوری و شکوفایی می باشد به عنوان یکی از 51 طرح پژوهشی معرفی گردید، همچنین این طرح بدون حمایتهای دولتی ، انجام گردید و به صورت تیمی بود که سهامدارران آن ، اعضای تیم بودند و بالغ بر 200 میلیون تومان هزینه در بر داشت است.

http://www.sanatnews.ir/News/1/9478
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است