يک شنبه 30 ارديبهشت 1403

صادرات خودروی ایران نسبت به سایر صنایع پیشتاز است

  تاريخ:اول آبان 1387 ساعت 11:51   |     کد : 9584   |     مشاهده: 1249
به گزارش صنعت نیوز، دبیر انجمن خودروسازان گفت: صنعت خودرو ایران در مقایسه با سایر صنایع در صادرات پیشتاز بوده است چنان که سال گذشته ، میزان صادرات 700 میلیون دلار بودو قطعاً امسال با 40% افزایش ، به حدود 1 میلیارد دلار خواهد رسید که این رقم ، در نوع خود قابل تقدیر است.

به گزارش صنعت نیوز به نقل از خبرخودرو ، دبیر انجمن خودروسازان گفت: صنعت خودرو ایران در مقایسه با سایر صنایع در صادرات پیشتاز بوده است چنان که سال گذشته ، میزان صادرات 700 میلیون دلار بودو قطعاً امسال با 40% افزایش ، به حدود 1 میلیارد دلار خواهد رسید که این رقم ، در نوع خود قابل تقدیر است.

نعمت بخش در ادامه افزود : در صورتی که بخواهیم ، این میزان صادرات را با خودروسازان بزرگ دنیا مقایسه نمائیم ، بسیار کم بوده و باید تارسیدن به شرایط مطلوب بسیار تلاش نماییم .

وی با اشاره به اینکه نباید میزان صادرات ایران را با کشوری چون کشور چین مقایسه نمود، تصریح کرد : به دلیل سرمایه گذاریهایی که از جهت امکانات و نیروی انسانی در صنعت چین صورت گرفته است ، نمی توان ایران را با این کشور مقایسه نمود هم اکنون بسیاری از خودروسازان مطرح دنیا در چین خط تولید خودرو ایجادنموده و در حال تولید می باشند .

وی اضافه کرد : هم اکنون به دلیل تحریم اقتصادی ، کمترسرمایه گذار خارجی ، حاضر به سرمایه گذاری و همکاری در ایران می باشد همچنین تا 2 ماه قبل ، هیچ جایزه صادراتی به خودروسازان داخلی خصوصا ایران خودرو و سایپا اختصاص نمی یافت ،بنابراین با توجه به این مسائل نمی توان میزان صادرات ایران را با دیگر کشورها ، مقایسه نمود ، چرا که مقایسه صحیحی نخواهد بود.

دبیر انجمن خودروسازان اظهار داشت : در سال گذشته ، 100 میلیارد تومان جایزه صادراتی به صادر کنندگان داده شد ولی به دو گروه خودروسازی سایپا و ایران خودرو ، به دلیل داشتن سهام دولتی هیچ جایزه صادراتی داده نشد، ولی با پیگیریها و مکاتبات انجمن خودروسازان با وزارتخانه های صنابع و بازرگانی واعلام اینکه 60% از سهام این دو گروه خودروساز غیر دولتی است ، سرانجام دولت در 23 مرداد ماه امسال مصوب نمود تا 80% از جایزه صادراتی که به صادر کننده دیگرداده می شود، به این گونه شرکت ها نیز داده شود.

نعمت بخش در ادامه خاطرنشان کرد: جایزه صادراتی از فاکتورهایی است که در افزایش صادرات و کاهش قیمت محصولات مؤثر بوده و باعث نفوذ بیشتر در بازار می شود، اما مهم تر از آن کیفیت و رقابتی بودن کالا است که در میزان صادرات تأثیر می گذارد.

وی با اشاره به برابری قیمت برخی از محصولات صادراتی باداخل ،تأکید کرد: اصولاً در تمام دنیا قیمتهای صادراتی نسبت به قیمتهای داخلی ارزان تر است ولی براساس اظهارات مدیر عامل شرکت ایران خودرو هم اکنون قیمت سمند در بازار سوریه برای مصرف کنندگان، برابر بازار داخلی است.

وی در پایان به علل قیمت کمتر خودروهای صادراتی نسبت به قیمت داخلی اشاره و تصریح کرد :استرداد تعرفه گمرکی قطعات وارداتی در زمان صادرات خودرو بر اساس قوانین گمرکی، برگشت مالیات تجمیع عوارض یا قانون ارزش افزوده در زمان صادرات، معافیت فعالیتهای صادراتی از پرداخت مالیات سالانه و به تازگی اختصاص جایزه صادراتی به شرکتهای بزرگ خودروسازی ایران خودرو و سایپا از جمله دلایل کمتربودن قیمت خودروهای صادراتی نسبت به قیمت داخلی جهت رقابت در بازارهای خارجی می باشد.

http://www.sanatnews.ir/News/1/9584
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است