شنبه 29 ارديبهشت 1403

کشف قديمي‌ترين لايه يخي جهان در اقيانوس منجمد شمالي

  تاريخ:ششم آبان 1387 ساعت 11:46   |     کد : 9848   |     مشاهده: 1005
به گزارش صنعت نیوز، محققان کانادايي حين مطالعه بر روي سطوح يخي اقيانوس منجمد شمالي، موفق به کشف يکي از قديمي‌ترين لايه‌هاي يخي زمين با قدمتي بيش از 700 هزار سال شدند که تا به امروز از تغييرات آب و هوايي در امان مانده بود.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، محققان کانادايي حين مطالعه بر روي سطوح يخي اقيانوس منجمد شمالي، موفق به کشف يکي از قديمي‌ترين لايه‌هاي يخي زمين با قدمتي بيش از 700 هزار سال شدند که تا به امروز از تغييرات آب و هوايي در امان مانده بود.

اين قالب يخي که قديمي‌ترين مجموعه يخي آمريکاي شمالي لقب گرفته است در عمق 10 پايي زمين و در زير لايه‌هايي از خاکسترهاي به جاي مانده از فوران‌هاي آتشفشاني در شمال کانادا به دست آمد.

دوان فروئيز، استاديار دانشکده زمين و علوم جوي دانشگاه آلبرتا کانادا گفت: وجود لايه‌هاي خاکستري روي يخ، نشان دهنده قديمي‌تر بودن سطح يخي از خاکسترها است که اين امر، قدمت آن را از قطعه يخي 120 هزار ساله مکشوفه در منطقه آلاسکا بيشتر مي‌کند.

وي افزود: پس از دو دوره عصر يخبندان در 400 هزار و 120 هزار سال قبل، دماي زمين به مراتب گرمتر از امروز شد، ولي اين قالب يخي سرسختانه با آنها مبارزه کرده و تا به امروز باقي مانده است.

دانشمندان علوم جوي، قالب‌هاي يخي را چسب‌هاي زمين مي‌دانند و هرگونه گرم شدن، ذوب شدن و فروپاشيده شدن آنها را تاثيري منفي بر محيط زيست مناطق شمالي و به طبع آن تمام زمين قلمداد کرده‌اند. قالب‌هايي که به طور تقريبي 80 درصد از آلاسکا، 30 درصد از روسيه و 20 تا 30 درصد از چين و مغولستان را در برگرفته‌اند.

http://www.sanatnews.ir/News/1/9848
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است