يک شنبه 13 خرداد 1403

انتشار اولین تصویر از کیت ایرانی غربالگری نوزادان

انتشار اولین تصویر از کیت ایرانی غربالگری نوزادان
  تاريخ:بيستم ارديبهشت 1401 ساعت 13:46   |     کد : 266974   |     مشاهده: 994
به گزارش صنعت نیوز، اولین تصویر از کیت غربالگری بیماری های متابولیک نوزادان تولیدشده توسط دانشمندان سازمان انرژی اتمی منتشر شد.
به گزارش صنعت نیوز، اولین تصویر از کیت غربالگری بیماری های متابولیک نوزادان تولیدشده توسط دانشمندان سازمان انرژی اتمی منتشر شد.

یک کارشناس هسته‌ای کشورمان درباره کیت های غربالگری بیماری های متابولیک نوزادان گفت: در حال حاضر تنها ۵ کشور در دنیا دانش فنی تولید این کیت را در اختیار دارند که در بین این ۵ کشور فقط در واقع کشور‌های ایران و آمریکا دانش فنی تولید مواد اولیه مورد نیاز این کیت را در اختیار دارند.

وی ادامه داد: در کشور از آب سنگین به عنوان منبع تامین دوتریوم استفاده شده است و بیش از ۱۲۰ ترکیب نشاندار ایزوتوپی سنتر می‌شود و نهایتا این ۱۲۰ ترکیب، ماده اولیه برای سنتر ۲۶ ترکیب نشاندار ایزوتوپی هستند که در ساخت این کیت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این کارشناس هسته ای گفت: فرآیند غربالگری نوزادان فرآیندی است که باید در سه تا پنج روز ابتدایی تولد یک نوزاد انجام شود و با انجام این تست ساده و با گرفتن یک قطره خون از پاشنه پای نوزاد و استفاده از این ترکیبات نشاندار ایزوتوپی در تکنیک طیف سنجی جرمی متوالی می‌توان بیش از ۴۶ بیماری متابولیک را به صورت همزمان شناسایی کرد و نوزاد را برای تشخیض قطعی و درمان به مراکز درمان بالینی معرفی کرد.

وی فزود: اهمیت این تست این است که قبل از بروز علائم بالینی بیماری، می توانیم بیماری ها را شناسایی و از تبعات جبران ناپذیری مثل عقب ماندگی‌های جسی، ذهنی و حتی مرگ نوزاد پیشگیری کنیم.

گفتنی است تولید این کیت‌ها سبب شده تا سالانه از خروج بیش از ۴ میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری شود.

http://www.sanatnews.ir/News//266974
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است