اتابک: برق بخش تولید نباید قطع شود
|
عایدی هزار میلیارد تومانی کشور از اجرای قانون تجارت ملوانی
|
اتابک: دستور روانسازی واردات قطعات ریلی صادر شد
|
اتابک: نباید جایگاه اصناف تضعیف شود
|
اتابک: نقشه راه همکاریهای تجاری ایران و اوراسیا در مسکو نهایی میشود
|
ارتقای روابط تجاری ایران و افغانستان در اولویت دولت است
|
تأکید وزیر صمت بر لزوم همگونسازی قوانین با شرایط فعلی تولید
|
۳۰۳ همت عدمالنفع صنایع از ناترازیها
|
افزایش قیمت و ناترازی انرژی، چالش اصلی صنایع کشور
|
مدیر نمونه خودرویی کشور مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران شد
|
راهاندازی دوباره تالار دوم ارزی؛ تشکیل کمیته ارزی در وزارت صمت
|
بازگشت ۲ میلیون و ۲۹۸ هزار زائر به کشور
|
تمهیدات وزارت صمت برای مراسم اربعین امسال
|
دو شنبه 12 آبان 1404
Toggle navigation
صفحه نخست
درباره ما
آرشیو
تماس با ما
سهم ایرادات کیفی قطعات خودرو، مونتاژ و طراحی ۶۳، ۲۶ و ۱۱ درصد است
تاريخ:پنجم تير 1402 ساعت 10:47
|
کد : 279226
|
مشاهده: 1126
به گزارش صنعت نیوز، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی مقوله کیفیت در صنعت خودروسازی کشور پرداخت و اعلام کرد: سهم ایرادات کیفی مربوط به قطعات خودرو، مونتاژ و طراحی به ترتیب ۶۳، ۲۶ و ۱۱ درصد است.
به گزارش صنعت نیوز، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی مقوله کیفیت در صنعت خودروسازی کشور پرداخت و اعلام کرد: سهم ایرادات کیفی مربوط به قطعات خودرو، مونتاژ و طراحی به ترتیب ۶۳، ۲۶ و ۱۱ درصد است.
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «کیفیت، حلقه گمشده صنعت خودروسازی کشور» به ابعاد مختلف کیفیت در صنعت خودروسازی کشور با رویکرد آسیبشناسانه به منظور دستیابی به راهکارهای بهبود و ارتقای کیفی در این صنعت پرداخت.
در این گزارش پس از معرفی چشمانداز صنعت خودرو در اسناد بالادستی، به تعریف مفهوم «کیفیت» در صنعت خودرو و شاخصهای اندازهگیری و ارزیابی کیفیت در پنج مرحله «طراحی»، «تأمین قطعات»، «خط تولید»، «فروش» و «خدمات پس از فروش» پرداخته شده است.
در گزارش مرکز پژوهشها، انواع کیفیت در صنعت خودرو، شامل «کیفیت ذاتی»، «کیفیت مهندسی»، «کیفیت برداشتی» و دیدگاههای مختلف در حوزه کیفیت خودرو، شامل «دیدگاه شرکت»، «دیدگاه مشتری» و «دیدگاه ملی» به تفصیل شرح داده شده است. همچنین مراحل شکلگیری کیفیت در زنجیره ارزش خودرو (طراحی، تأمین قطعات، خط تولید، فروش، و خدمات پس از فروش) مطالعه شده است.
نتایج این گزارش پژوهشی نشان میدهد سهم ایرادات کیفی مربوط به قطعات خودرو، مونتاژ و طراحی به ترتیب ۶۳، ۲۶ و ۱۱ درصد است. وضعیت موجود کیفیت خودروهای ساخت داخل بهگونهای است که تعداد عیوب فنی خودرو در سه ماه اول استفاده توسط مشتری (به ازای هر خودرو ۳ ایراد فنی)، بیش از سه برابر میانگین جهانی است؛ این امر پایین بودن کیفیت اولیه خودرو را نشان میدهد. همچنین میزان رضایت مشتریان از کیفیت دوام (نظرسنجی ۱۸ ماهه) نسبت به کیفیت اولیه هر محصول بهطور متوسط ۹.۵ درصد کاهش داشته که حد مطلوب این عدد زیر ۵ درصد است.
در ادامه گزارش وضعیت شکلگیری کیفیت خودرو در هر یک از مراحل زنجیره ارزش خودرو تبیین شده و چالشهای هر بخش به تفکیک ارائه شده است. از چالشهای حوزه طراحی به «استفاده از پلتفرمهای قدیمی و عدم استفاده از بازخوردهای مشتریان» که مسبب نزول کیفیت ذاتی خودرو است، میتوان اشاره کرد. همچنین نتایج این مطالعه نشان میدهد مهمترین چالشهای حوزه تأمین قطعات به «عدم وجود استانداردها و دستورالعملهای اجباری ناظر بر قطعات تولیدی»، از چالشهای حوزه مونتاژ به «عدم وجود دستورالعملهای مشخص تحت نظارت قاطع و همچنین صدور مجوزهای ارفاقی به دلیل ارجحیت تولید بر کیفیت»، و اهم چالشهای حوزه فروش و خدمات پس از فروش به «عدم نظارت و اجرای دقیق دستورالعملهای موجود و عدم توانایی در پیشبینی نیازهای مشتری» هستند.
نتایج بررسیها نشان میدهد کیفیت نامطلوب محصولات خودروسازی کشور معلول عوامل متعددی از جمله ماهیت سیاسی ـ اقتصادی، ساختار مالکیتی و مدیریتی، عدم ارتباط مستمر و مستقیم با زنجیره مناسب جهانی تأمین قطعات و ضعف در نظام تنظیمگری فنی و اقتصادی (قیمتگذاری، تعرفه، استاندارد و...) در این صنعت است.
طبق یافتههای این گزارش، در بین مراحل پنجگانه شکلگیری کیفیت خودرو، مرحله «طراحی» نسبت به سایر مراحل بیشترین فاصله را از حد مطلوب داشته (۵۶ درصد فاصله تا حد مطلوب) و در عین حال بیشترین اهمیت و تأثیرگذاری را در کیفیت نهایی خودرو داراست. همچنین دومین مرحله تأثیرگذار و حائز سهم بالا در کیفیت نهایی خودرو مرحله «تأمین قطعات» است که در فاصله قابل توجهی نسبت به وضعیت مطلوب قرار دارد (۴۴ درصد فاصله تا حد مطلوب). بنابراین ضروری است که رویکردها در تدوین، اعمال و مرجعسازی اجرای استانداردهای مناسب در این حوزه اصلاح شود. همچنین لازم است زیرساختهای تقنینی (اعم از قانون، مقررات و دستورالعملهای فنی ـ اجرایی) با لحاظ دیدگاه مشتری از کیفیت، تنوع و قیمت مناسب، مورد تأکید بیشتر قرار گیرد.
http://www.sanatnews.ir/News//279226
برچسب ها :
خودرو
,
قطعات
,
مونتاژ
آدرس ايميل شما:
*
آدرس ايميل دريافت کنندگان
*
Sending ...
*
پربازديد ترينها
اهمیت تامین گروه خونی O منفی در حوادث
شجاعت دولت پزشکیان در آغاز خصوصی سازی صنعت خودرو
یک هیئت اوکراینی امروز وارد دمشق میشود
گفتوگوی وزیر صمت با پوتین در حاشیه اجلاس اوراسیا
مذاکره وزیر نفت با مقامهای روسی در بخش انرژی
سرپرست معاونت صنایع ماشینآلات و تجهیزات وزارت صمت منصوب شد
تمهیدات اتوبوسرانی تهران برای سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی
۳۰۳ همت عدمالنفع صنایع از ناترازیها
ساروی مقتدرترین فرنگی کار سال جهان شد
وزیر صمت: حضور پرشور مردم، متضمن حرکت به سوی اهداف نظام اسلامی است
۱۲ بهمن آغاز مجدد پروازها به اروپا
وزیر صمت: بسته حمایتی دولت از صنایع قابلیت تمدید دارد
آخرين اخبار
ترافیک در برخی از محورهای منتهی به تهران
هوش مصنوعی، «رابین ویلیامز» را زنده کرد!
پرواز طلایی بیتکوین در آبان؛ ارزش بازار از دو تریلیون دلار گذشت
واریز سود سهامداران ۱۸ شرکت در هفته نخست آبان
دو عنوان قهرمانی سیدمحمد امین طباطبایی در گرندپری فرانسه
طارمی تعقیب کننده هم تیمی خود در صدرجدول گلزنان لیگ یونان
سه فینالیست و سه شانس مدال برنز برای ملی پوشان کاراته ایران در روسیه
۳.۳ میلیارد کیلووات ساعت برق در بورس انرژی فروخته شد
رونمایی از دوچرخههای برقی جدید با طراحی اقتصادی و کوهستانی
ورود آبنباتهای دودزا به بازار غیررسمی و هشدار سازمان غذا و دارو
لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی اصلاح شد
قالیباف: توافق با تلگرام از اساس کذب است
کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و توليد نرم افزار :
نوآوران فناوری اطلاعات امروز