تحویل واحدهای مسکونی به خانوادههای جانباختگان معدن طبس
|
تلاش برای کاهش تفاوت نرخ ارز نیمایی و آزاد
|
وزیر راه: اجرای پروژههای عمرانی باید «اقتصاد پایه» باشد
|
اجلاس وزرای کشورهای عضو «تراسیکا» به میزبانی تهران برگزار میشود
|
ایران و پاکستان برای رفع موانع تجارت توافق کردند
|
در صنعت و اقتصاد، فرصت سعی و خطا نداریم
|
وجیهالله جعفری معاونت معدنی وزارت صمت شد
|
نگران بحرانهایی که دشمنان ایجاد میکنند نیستیم
|
تاکید بر توسعه همکاریهای صنعتی و معدنی بین ایران و ارمنستان
|
پیام تسلیت وزیر صمت در پی شهادت سیدحسن نصرالله
|
توسعه همکاریهای ایران و پاکستان در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر
|
برگزاری کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و عربستان در آیندهای نزدیک
|
همکاریهای ایران و تاجیکستان در حوزه برق توسعه مییابد
|
جمعه 11 آبان 1403
Toggle navigation
صفحه نخست
درباره ما
آرشیو
تماس با ما
سهم ایرادات کیفی قطعات خودرو، مونتاژ و طراحی ۶۳، ۲۶ و ۱۱ درصد است
تاريخ:پنجم تير 1402 ساعت 10:47
|
کد : 279226
|
مشاهده: 698
به گزارش صنعت نیوز، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی مقوله کیفیت در صنعت خودروسازی کشور پرداخت و اعلام کرد: سهم ایرادات کیفی مربوط به قطعات خودرو، مونتاژ و طراحی به ترتیب ۶۳، ۲۶ و ۱۱ درصد است.
به گزارش صنعت نیوز، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی مقوله کیفیت در صنعت خودروسازی کشور پرداخت و اعلام کرد: سهم ایرادات کیفی مربوط به قطعات خودرو، مونتاژ و طراحی به ترتیب ۶۳، ۲۶ و ۱۱ درصد است.
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «کیفیت، حلقه گمشده صنعت خودروسازی کشور» به ابعاد مختلف کیفیت در صنعت خودروسازی کشور با رویکرد آسیبشناسانه به منظور دستیابی به راهکارهای بهبود و ارتقای کیفی در این صنعت پرداخت.
در این گزارش پس از معرفی چشمانداز صنعت خودرو در اسناد بالادستی، به تعریف مفهوم «کیفیت» در صنعت خودرو و شاخصهای اندازهگیری و ارزیابی کیفیت در پنج مرحله «طراحی»، «تأمین قطعات»، «خط تولید»، «فروش» و «خدمات پس از فروش» پرداخته شده است.
در گزارش مرکز پژوهشها، انواع کیفیت در صنعت خودرو، شامل «کیفیت ذاتی»، «کیفیت مهندسی»، «کیفیت برداشتی» و دیدگاههای مختلف در حوزه کیفیت خودرو، شامل «دیدگاه شرکت»، «دیدگاه مشتری» و «دیدگاه ملی» به تفصیل شرح داده شده است. همچنین مراحل شکلگیری کیفیت در زنجیره ارزش خودرو (طراحی، تأمین قطعات، خط تولید، فروش، و خدمات پس از فروش) مطالعه شده است.
نتایج این گزارش پژوهشی نشان میدهد سهم ایرادات کیفی مربوط به قطعات خودرو، مونتاژ و طراحی به ترتیب ۶۳، ۲۶ و ۱۱ درصد است. وضعیت موجود کیفیت خودروهای ساخت داخل بهگونهای است که تعداد عیوب فنی خودرو در سه ماه اول استفاده توسط مشتری (به ازای هر خودرو ۳ ایراد فنی)، بیش از سه برابر میانگین جهانی است؛ این امر پایین بودن کیفیت اولیه خودرو را نشان میدهد. همچنین میزان رضایت مشتریان از کیفیت دوام (نظرسنجی ۱۸ ماهه) نسبت به کیفیت اولیه هر محصول بهطور متوسط ۹.۵ درصد کاهش داشته که حد مطلوب این عدد زیر ۵ درصد است.
در ادامه گزارش وضعیت شکلگیری کیفیت خودرو در هر یک از مراحل زنجیره ارزش خودرو تبیین شده و چالشهای هر بخش به تفکیک ارائه شده است. از چالشهای حوزه طراحی به «استفاده از پلتفرمهای قدیمی و عدم استفاده از بازخوردهای مشتریان» که مسبب نزول کیفیت ذاتی خودرو است، میتوان اشاره کرد. همچنین نتایج این مطالعه نشان میدهد مهمترین چالشهای حوزه تأمین قطعات به «عدم وجود استانداردها و دستورالعملهای اجباری ناظر بر قطعات تولیدی»، از چالشهای حوزه مونتاژ به «عدم وجود دستورالعملهای مشخص تحت نظارت قاطع و همچنین صدور مجوزهای ارفاقی به دلیل ارجحیت تولید بر کیفیت»، و اهم چالشهای حوزه فروش و خدمات پس از فروش به «عدم نظارت و اجرای دقیق دستورالعملهای موجود و عدم توانایی در پیشبینی نیازهای مشتری» هستند.
نتایج بررسیها نشان میدهد کیفیت نامطلوب محصولات خودروسازی کشور معلول عوامل متعددی از جمله ماهیت سیاسی ـ اقتصادی، ساختار مالکیتی و مدیریتی، عدم ارتباط مستمر و مستقیم با زنجیره مناسب جهانی تأمین قطعات و ضعف در نظام تنظیمگری فنی و اقتصادی (قیمتگذاری، تعرفه، استاندارد و...) در این صنعت است.
طبق یافتههای این گزارش، در بین مراحل پنجگانه شکلگیری کیفیت خودرو، مرحله «طراحی» نسبت به سایر مراحل بیشترین فاصله را از حد مطلوب داشته (۵۶ درصد فاصله تا حد مطلوب) و در عین حال بیشترین اهمیت و تأثیرگذاری را در کیفیت نهایی خودرو داراست. همچنین دومین مرحله تأثیرگذار و حائز سهم بالا در کیفیت نهایی خودرو مرحله «تأمین قطعات» است که در فاصله قابل توجهی نسبت به وضعیت مطلوب قرار دارد (۴۴ درصد فاصله تا حد مطلوب). بنابراین ضروری است که رویکردها در تدوین، اعمال و مرجعسازی اجرای استانداردهای مناسب در این حوزه اصلاح شود. همچنین لازم است زیرساختهای تقنینی (اعم از قانون، مقررات و دستورالعملهای فنی ـ اجرایی) با لحاظ دیدگاه مشتری از کیفیت، تنوع و قیمت مناسب، مورد تأکید بیشتر قرار گیرد.
http://www.sanatnews.ir/News//279226
برچسب ها :
خودرو
,
قطعات
,
مونتاژ
آدرس ايميل شما:
*
آدرس ايميل دريافت کنندگان
*
Sending ...
*
پربازديد ترينها
افزایش تولید و صادرات نفت بهرغم تحریمها و تهدیدها برگ زرینی در کارنامه دو ساله دولت است
بذرپاش: حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در حال ساخت است
تجارت ۳۴ میلیارد دلاری تهران و ابوظبی
وزیر نفت شایعه استعفای خود را تکذیب کرد
رایزنی معاون وزیر نفت با شرکتهای خارجی برای صدور خدمات فنی و مهندسی صنعت گاز
دانشبنیانها، همقدم زائران در راهپیمایی عظیم اربعین
تولید مشترک خودرو توسط ایران و چین
بذرپاش: سامانه رایگان خودنویس برای تنظیم قرارداد موجر و مستاجر راهاندازی شد
هیچ مدرسهای در تهران در لیست ساختمانهای ناایمن بحرانی قرار ندارد
۹۶۰ هزار عملیات کانتینری در بندرشهید رجایی هرمزگان ثبت شد
آخرین جزئیات گواهیهای اسقاط خودروهای سنگین از سامانه راهداری
مغز در دوران بارداری سازماندهی مجدد میشود
آخرين اخبار
تشکیل شورای معاونت دریایی درعسلویه
بهسازی و احداث ۶۰ کیلومتر راه در خراسان جنوبی افتتاح شد
تحویل واحدهای مسکونی به خانوادههای جانباختگان معدن طبس
آمریکا جنایت صهیونیستها در بیت لاهیا را محکوم نکرد
برهانی در آستانه نشستن روی نیمکت نفت مسجدسلیمان
بارندگی و سیل شدید در اسپانیا؛ چندین نفر مفقود شدند
نفت در کف قیمت یک ماهه ایستاد
مشکل رجیستری آیفون حل شد
تخفیف خرید خودرو برای متقاضیان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده
بیتکوین رکورد زد
ستون سنگی رامگرد در موزه پارس شیراز مرمت شد
ساخت هرگونه مستحدثات در حریم تخت جمشید ممنوع است
کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و توليد نرم افزار :
نوآوران فناوری اطلاعات امروز